كره شمالی خود را برای انجام یك آزمایش اتمی آماده می‌كند

پكن - ایرنا - یك موسسه پژوهشی آمریكایی در گزارشی مدعی شده است كه كره شمالی در حال آماده شدن برای انجام پرتاب یك موشك دوربرد است كه به زعم این موسسه، می تواند یك آزمایش اتمی باشد.

به گزارش ایرنا، ادعای موسسه مطالعاتی كره - آمریكا در دانشگاه جان هاپكینز» بر اساس تصاویر دریافتی از ماهواره است كه نشان می دهد، پیونگ یانگ فرایند ارتقای مكان اصلی پرتاب ماهواره خود را تكمیل كرده است.

این گزارش همچنین خاطرنشان كرده كه شواهد موجود، گمانه زنی ها درباره شلیك یك موشك دوربرد همزمان با برگزاری هفتادمین سالگرد تاسیس حزب حاكم كارگران این كشور در دهم ماه اكتبر سال جاری میلادی (مهر - آبان) در كره شمالی را بیشتر كرده است.

كره شمالی بارها اعلام كرده كه ارتقای توانایی های موشكی این كشور صلح آمیز و در راستای برنامه های فضایی صورت می گیرد و هیچ مانعی نیز نمی تواند این كشور را در مسیری كه در پیش گرفته منصرف سازد.

دیدگاه كره شمالی در این خصوص مورد تایید آمریكا و متحدانش نیست و آنان تلاش های پیونگ یانگ در زمینه ارتقای توانایی های موشكی را آزمایش فناوری موشكی بالستیك قلمداد می كنند.

موسسه مطالعاتی «جان هاپكینز» همچنین در گزارش خود اعلام كرده كه بررسی تصاویر ماهواره ای دریافت شده نشان می دهد كه ساخت و سازی كه در بهار سال 2015 در مركز پرتاب «سوهائه» در این كشور آغاز شده به پایان رسیده كه این پایان كار، معانی مختلف دارد.

پژوهشگران این موسسه افزایش ارتفاع برج پرتاب موشك از 37 متر به 52 متر را دلیل محكمی برای تلاش های كره شمالی جهت انجام آزمایش جدید قلمداد می كنند.

آنان می گویند كه با این افزایش ارتفاع، سكوی مورد نظر تحمل موشك های بزرگتر از آنچه كه در سال 2012 پرتاب شد را دارد.

كره شمالی در آذر ماه سال 92 ماهواره ای را با یك فروند راكت حامل به نام «اونها - 3» به سوی مدار زمین پرتاب كرد.این كشور هشت ماه قبل از این پرتاب (اردیبهشت ماه سال 92) نیز یك موشك ماهواره بر سه مرحله ای را آزمایش كرد اما این راكت بلافاصله بعد از پرتاب منفجر شد.

پس از این آزمایش فضایی، آمریكا با ایجاد موج تبلیغاتی و طرح این ادعا كه اقدام كره شمالی برای آزمایش موشك دوربرد بوده قطعنامه ای علیه پیونگ یانگ در شورای امنیت به تصویب رساند.

كره شمالی براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از هر گونه پرتاب با استفاده از فناوری موشك های بالستیك منع شده اما منعی برای انجام آزمایش موشك های كوتاه برد برای این كشور وجود ندارد.

پیونگ یانگ در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یك قدرت هسته ای معرفی كرد و سال 2006 نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد.

آساق*1597