۸ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۵۴
کد خبر: 81700732
T T
۰ نفر
تاكید نخست وزیران انگلیس و ویتنام بر توسعه همكاری های استراتژیك/ پایان تجارت زشت

كوالالامپور – ایرنا – نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه هنگام دیدار از ویتنام قول داد با تصویب قوانین جدیدی به 'تجارت زشت' قاچاق انسان در انگلیس پایان دهد، تجارتی كه كشورهای جنوب شرق آسیا، منبع اصلی قربانیان قاچاق انسان به این كشور اروپایی هستند.

به گزارش ایرنا، 'دیوید كامرون' نخست وزیر انگلیس برای توسعه همكاری لندن با جنوب شرق آسیا به اندونزی، سنگاپور و ویتنام سفر كرده و قصد دارد امروز پنجشنبه وارد مالزی شود تا با 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این كشور نیز كه دچار بحران سیاسی داخلی است، مذاكره كند.

كامرون بدون اشاره به كشوری خاص در جنوب شرق آسیا كه چند ماه گذشته شاهد گزارش های ناگواری از قاچاق انسان بودند، به این 'تجارت زشت در انگلیس' پرداخت و گفت كه براساس قوانین جدید شركت های بزرگ مجبور به اثبات فعالیت ها خواهند بود و كسانی كه مسئول قاچاق هستند با 'تحریم های شدید' مواجه می شوند.

دیوید كامرون نخستین نخست وزیر انگلیس است كه از ویتنام دیدن می كند و تلاش كرد در این سفر دو روزه با هیات اقتصادی خود به دنبال راه های افزایش همكاری اقتصادی باشد و معامله ای برای فروش موتورهای هواپیما با هانوی نیز انجام دهد كه موفق به این كار شد.

وی اكنون مصمم به كاهش وابستگی انگلیس در تجارت با اروپا است و در این راستا كشورهای جنوب شرق آسیا را هدف گرفته و جمعیت 90 میلیونی ویتنام كه یك چهارم آن زیر 14 سال دارند و یك سوم مردم روزانه 150 دقیقه در فیسبوك و اینترنت در جستجو هستند را برای تبادلات اقتصادی و انجام طرح های زیربنایی مدنظر قرار داد.

نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه شاهد امضای قراردادی به ارزش 468 میلیون دلار فروش موتورهای رولز رویس برای ناوگان هوایی و ایرباس های هواپیمایی ویتنام بود.

'نگوئین تان دونگ' و 'دیوید كامرون' نخست وزیران ویتنام و انگلیس پس از دیدار در هانوی پایتخت ویتنام بیانیه مشتركی صادر كردند كه براساس گزارش تارنمای 'ویتنام پلاس'، دو طرف از روند پیشرفت مواردی كه در توافق همكاری های استراتژیك دوجانبه ذكر شده، ابراز رضایت كرده و خواستار افزایش همكاری ها شدند.

توافق همكاری های استراتژیك دو جانبه ویتنام و انگلیس سال 2010 امضا شد.

ویتنام در توافق با انگلیس موافقت كرد بستر فعالیت شركت های انگلیسی به ویژه در زمینه مهندسی پیشرفته، توسعه زیرساخت ها، بانكداری و امور مالی، بیمه و نفت و گاز را فراهم كند.

قرارداد تجاری بین 'رولز رویس' و خطوط هوایی ویتنام به ارزش 468 میلیون دلار و تخصیص اعتبار 780 میلیون دلاری برای اجرای طرح های زیرساختی نیز در این سفر به امضا طرفین رسید.

تاكید بر توسعه همكاری در بخش دفاعی، امنیتی، مقابله با قاچاق انسان و برده داری نوین، آموزش های نظامی تخصصی، افزایش تعاملات هیات های امنیتی و دفاعی، تغییرات جوی، تجارت غیرقانونی حیات وحش، چالش های دریایی به ویژه در دریای جنوبی چین و لغو 15 روزه روادید از دیگر نكات بیانیه مشترك مقام های هانوی و لندن است.

آساق**241**1611