۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۲
کد خبر: 81701182
T T
۰ نفر

تركیه مواضع كردها در عراق را بمباران كرد

۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۲
کد خبر: 81701182
تركیه مواضع كردها در عراق را بمباران كرد

تهران- ایرنا - ساعاتی پس از آن كه رجب طیب اردوغان رییس جمهور تركیه در روز چهارشنبه گفت كه ادامه تلاش های صلح با كردها غیرممكن است، جنگنده های نیروی هوایی تركیه مواضع كردها را در شمال عراق و جنوب شرقی تركیه بمباران كردند.

به گزارش روز پنجشنبه رسانه های غربی، دفتر احمد داوداوغلو، نخست وزیر تركیه گفت كه جنگنده های كشورش به پناهگاهها، انبارها و غارهایی در شش منطقه حمله كردند. این بزرگترین حمله ظرف یك هفته گذشته و آغاز حملات تركیه به شبه نظامیان كرد و نیروهای داعش در شمال سوریه است.

پیشتر بغداد حملات هوایی تركیه به شمال عراق را به عنوان «افزایش خطرناك و تجاوز به تمامیت ارضی عراق» محكوم كرده بود.

اما به رغم این مواضع عراق، نخست وزیر تركیه حملات علیه كردها و داعش را «مبارزه هماهنگ علیه ترور» توصیف كرده است.

اپوزیسیون حامی كردها در آنكارا اردوغان را به راه اندازی حملات به تلافی حضور پرقدرت حزب خلق در انتخابات ماه ژوئن متهم كرد. پیروزی حزب خلق های تركیه در انتخابات كه به طور عمده نماینده جمعیت كرد این كشور است، حزب حاكم را از رسیدن به اكثریت در پارلمان بازداشت.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمكراتیك خلق گفت: «تنها گناه ما كسب 13درصد از آرای انتخاباتی است.»

​اردوغان در سال 2012 مذاكرات صلح با كردها را در تلاش برای پایان دادن به فعالیت های مسلحانه حزب كارگران كرد تركیه موسوم به پ.ك.ك بنا نهاد، اما حالا می گوید صلح غیرممكن است و پارلمان را مامور رسیدگی كرد.

طی روزهای اخیر مقامات امنیتی تركیه بیش از 1300 تن مظنون به عضویت در حزب كارگران كردستان، داعش و دیگر گروههای شبه نظامی را بازداشت كردند.

ناتو، پیمان آتلانتیك شمالی روز سه شنبه بنا به درخواست تركیه نشست اضطراری برگزار كرد و با صدور بیانیه ای ضمن اعلام همبستگی با تركیه، حملات تروریستی علیه این كشور را محكوم كرد.

اردوغان گفت: «میخواهم به مردم تركیه اطمینان دهم كه نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی ما با افرادی كه با نقاب بر صورت در خیابانهای شهرها و روستاها با حمل مواد منفجره و اسلحه مردم را تهدید و ارعاب می كنند شدیدا برخورد خواهند كرد.»

مقامات ایالات متحده اعلام كردند كه با هدف مبارزه موثرتر با نیروهای دولت خود خوانده اسلامی موسوم به داعش، در حال مذاكره با آنكارا هم پیمان منطقه ای و عضو ناتو هستند.

خاورم**1144
۰ نفر