۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵
کد خبر: 81705682
T T
۰ نفر

10 بلای طبیعی و مهیب جهان در 2015

۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵
کد خبر: 81705682
10 بلای طبیعی و مهیب جهان در 2015

تهران-ایرنا-رسانه ها از زلزله 7.9 ریشتری نپال،سیل تگزاس، خشكسالی كالیفرنیا، آتشفشان شیلی، زلزله 8.5 ریشتری ژاپن، آتش سوزی منابع طبیعی استرالیا،سقوط بهمن در افغانستان، آتش سوزی سیبری،توفان تنسی و سیل مهیب گرجستان به عنوان 10 فاجعه جهانی زیست محیطی در سال جاری میلادی یاد می كنند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از science daily و enviro.com
10 فاجعه هولناك زیست محیطی در سال جاری میلادی كه بیشترین تخریب را در منابع، گونه های حیات وحش گیاهی، جانوری و محیط زیست انسانی برجای گذاشت به شرح ذیل است:

1- زلزله 7.9 ریشتری نپال
این زلزله در 25 آوریل خارج از كاتماندو پایتخت نپال رخ داد كه در اثر این فاجعه 9 هزار نفر در این كشور كشته شدند. مركز این زمین‌لرزه حدود ۲۹ كیلومتری جنوب‌شرق لامجونگ نپال و كانون آن در عمق ۱۵ كیلومتری سطح زمین بود.
این زمین‌لرزه قوی ترین زلزله پس از زمین‌لرزه بیهار هند در سال ۱۹۳۴ شناخته شد. این زلزله سبب سقوط بهمن در كوه اورست هم شد كه در اثر آن دست كم ۱۸ كوهنورد و افراد بومی كشته و ۶۱ نفر زخمی شدند.

2-سیل در تگزاس
طغیان گسترده رودخانه ها و بروز سیل در ماه مه سال جاری در اثر باران های سیل آسا در تگزاس صدها خانه را ویران و 22 نفر ناپدید شدند.
اوباما بلافاصله پس از این حادثه، وضعیت فوق العاده در این شهر اعلام كرد. منابع محلی در زمان حادثه اعلام كردند ارتفاع آب باران در این شهر 8 اینچ ( 20.32 )سانتی متر بود.

3- خشكسالی در كالیفرنیا آمریكا
خشكسالی ماه اوریل 2015 درایالت كالیفرنیا آمریكا به حدی بود كه جری براون فرماندار این ایالت برای نخستین بار پس از اعلام دولت در مورد وضعیت خشكسالی در این منطقه، مقررات صرفه جویی در مصرف آب را به موقع اجرا گذاشت.

4- آتشفشان در شیلی
دو فوران شدید كوه آتشفشانی كالبوكو در جنوب شرقی شیلی در 25 آوریل سال جاری میلادی در كمتر از 24 ساعت به عنوان شدیدترین انفجار های این كوه در 54 سال اخیر شناخته شد كه در اثر آن 6 هزار نفر از افراد محلی مجبور به تخلیه مناطق مسكونی خود شدند.
پس از فوران این كوه در شیلی وضعیت قرمز اعلام شد. این انفجارهای آتش فشانی ستون های گسترده و عظیمی از خاكستر در هوا و زمین به جای گذاشت.

5- زمین لرزه 8.5 ریشتری در سواحل ژاپن
زمین لرزه 8.5 ریشتری در سواحل جنوبی ژاپن در ماه مه سال جاری روی داد كه یكی از پر قدرت ترین زمین لرزه های سال جاری اعلام شد. البته این زمین لرزه به دلیل آمادگی دولت این كشور با كمترین خسارات همراه بود. ژاپن از كشورهای زلزله خیز است كه در طول سال همواره زمین لرزه های متعدد با قدرت های متفاوت را تجربه می كند.
از مهمترین زمین لرزه مهیب این كشور می توان به زلزله 9 ریشتری 11 مارس سال 2011 در شرق این كشور اشاره كرد كه بر اثر آن 23 هزار نفر كشته یا مفقود شدند.
این زمین لرزه كه با سونامی شدیدی نیز همراه بود موجب آسیب دیدگی نیروگاه اتمی داییچی فوكوشیما و نابودی صدها كارخانه در مناطق مختلف این كشور شد.
زمین لرزه «كوبه» نیز یكی دیگر از فجیع ترین وقایع تاریخ ژاپن محسوب می شود كه 20 سال پیش و اوایل بامداد 17 ژانویه سال 1995 رخ داد و این شهر را به شهر ارواح تبدیل كرد.

6- آتش سوزی منابع طبیعی و جنگل های استرالیا
این آتش سوزی در ژانویه سال جاری میلادی، مهیب ترین فاجعه زیست محیطی در نوع خود در جنگل های استرالیا از سال 1983 تاكنون اعلام شد. دراثر این فاجعه زیست محیطی صدها خانه در شهر آدلاید هیلز در جنوب استرالیا سوخت و یكی از دیدنی ترین مناظر طبیعی جهان از بین رفت.
بیش از 2 هزار آتش نشان برای خاموش كردن شعله های مهیب این آتش گسترده فعالیت كردند. دولت استرالیا از این حادثه به عنوان بدترین آتش سوزی در سه دهه اخیر این كشور نام برد.

7-سقوط بهمن در افغانستان
بارش برف سنگین دو روز پشت سرهم سبب شد تا 40 سقوط مكرر بهمن در كوه های ایالت پنجشیر افغانستان در فوریه سال جاری میلادی رخ دهد كه در اثر آن 200نفر جان باختند.
بیشترین تلفات انسانی در مناطق دور دست رخ داد كه مسدود بودن راه ها، عملیات نجات و كمك رسانی را بسیار سخت كرد.

8- آتش سوزی در سیبری روسیه
آتش سوزی مهیب و گسترده درجمهوری خاكاسیای سیبری روسیه 60 دهكده، بیش از 1200 خانه در این منطقه را ویران كرد و 23 كشته به جای گذاشت.
وزارت وضعیت اضطراری روسیه علت بروز آتش سوزی و رشد گسترده آن را بی احتیاطی در آتش زدن علف های خشك دانست كه در اثر وزش بادهای شدید گسترش و مهار كردن آنها را مشكل كرده بود.

9- توفان شدید در ایالت تنسی آمریكا
توفان و تندباد در فوریه سال جاری میلادی خسارات فراوانی در شهر نشویل ایالت تنسی آمریكا برجای گذاشت. هشت تند باد مهیب و پیاپی حاصل شرایط بد آب و هوایی بود كه سبب مرگ 30 نفر در این منطقه شد. بوران شدید برف در این منطقه سبب شد وسایل حمل و نقل زمین گیر شوند و تمام راههای مواصلاتی هوایی و زمینی بسته شود. برف و تند باد سبب قطع برق و شكسته شدن دهها اصله درخت دراین منطقه شد.

10- سیل مرگبار تفلیس گرجستان
سیل مرگبار ماه ژوئن سال جاری در تفلیس پایتخت گرجستان در پی بارش های سنگین شبانه و وزیدن باد در تفلیس، سبب شد تا حجم عظیمی از آب درسطح این شهر به راه بیافتد و جاده ها، منازل و اتومبیل ها را تخریب كند.
علاوه بر خسارت های مالی و صدمات انسانی بسیار، سیلاب باغ وحش تفلیس را نیز تخریب كرد كه در اثر آن برخی از حیوانات نابود و بسیاری از درندگان مانند ببر، شیر، خرس، گرگ و كرگدن به خیابانهای پایتخت گرجستان سرریز شدند.فرماندار منطقه در پی این حادثه از شهروندان این شهر خواست تا زمان پیداشدن درندگان، از خانه های خود بیرون نیایند.
علمی 1599**1440
۰ نفر