۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۷:۳۰
کد خبر: 81708203
T T
۰ نفر
هیروشیما آماده برگزاری هفتادمین سالگرد بمباران اتمی می‌شود

پكن - ایرنا - با وجود گذشت سال های متمادی از بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناكازاكی ژاپن توسط آمریكا، مردم این كشور خود را برای برگزاری هفتادمین سالگرد این فاجعه تلخ آماده می كنند.

به گزارش ایرنا، فردا - پنجشنبه - هفتادمین سالگرد بمباران اتمی این دو شهر بزرگ ژاپن در جنگ جهانی دوم است و مقامات این شهرها در تدارك برگزاری مراسمی بزرگ با حضور نمایندگان كشورهای مختلف هستند.
بر اساس گزارش های منتشر شده قرار است در این مراسم نمایندگانی از 100 كشور جهان حضور داشته باشند.
خبرگزاری كیودو ژاپن نیز از احتمال حضور «كارولین كندی» سفیر آمریكا در توكیو در این مراسم برای دومین سال متوالی خبر داده است.
همچنین قرار است مقامات ارشد كنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریكا هم از دیگر شركت كنندگان در این مراسم باشند.
همچنین در همین رابطه روز گذشته شماری از فعالان صلح از سراسر دنیا به دعوت از كمپین های مبارزه با سلاح هسته ای در ژاپن گرد هم آمدند تا خواستار عاری سازی جهان از سلاح های هسته ای شوند.
در این همایش، یكی از بازماندگان این بمباران، ضمن تعریف خاطرات خود از این حادثه دردناك و تشریح آسیب های جسمانی و روانی خود، خواستار امحاء همه سلاح های هسته ای در جهان شد.
«سونائو تسوبوی» 90 ساله، در زمان بمباران اتمی هیروشیما، در فاصله 1.2 كیلومتری محل انفجار بوده است.
ششم آگوست 1945 ( 15 مرداد 1324 ه.ش ) به دستور «هری ترومن»، رییس جمهور وقت آمریكا دو بمب اتمی به فاصله سه روز روی شهرهای هیروشیما و ناكازاكی انداخته شد كه باعث ویرانی و كشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد.
حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند كه بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشكیل می دادند.
بیش از نیمی از قربانیان جنایت های جنگی بلافاصله هنگام بمباران كشته شدند و بقیه تا پایان سال 1945 میلادی در اثر آثار مخرب تشعشعات رادیواكتیو جان خود را از دست دادند.
بمباران هسته ای هیروشیما و ناكازاكی ژاپن تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته ای در جهان است.
آساق*1597