۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81708975
T T
۰ نفر

پوشش هوایی، فرصت تنفس ائتلاف به داعش

۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81708975
پوشش هوایی، فرصت تنفس ائتلاف به داعش

بغداد-ایرنا- وزیران دفاع آمریكا و انگلیس طی یك هفته گذشته در میان گسترش روز افزون اعتراض ها و اتهامات سیاستمداران و تحلیلگران عراقی به بغداد آمدند، اما از هنگامی كه قصد اوباما برای حمایت هوایی از شبه نظامیان تروریستی در جنگ علیه دولت سوریه فاش شده، تردیدها به نیات واشنگتن و متحدانش نیز افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز سه شنبه روز سیاستمداران و كارشناسانی بود كه با اعلام رسانه ای موافقت باراك اوباما با پوشش هوایی شبه نظامیان مسلح ضد دولتی در سوریه (گروه های تروریستی داعش و النصره) برداشت ها و دیدگاه های خود را شفاف تر از همیشه بیان كردند.
'ماجد الغراوی' از اعضای كمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق كه به نظر می رسد هنوز از تصمیم اعلام شده اوباما در تعجب است می گوید: 'پوشش و حمایت هوایی از گروه های تروریستی ضد دولت سوریه گامی برای تغییر موازنه به نفع النصره و داعش است. '
وی می گوید 'بعد از پیروزی های اخیر در جنگ علیه داعش و النصره ، توجیه این اقدام ممكن نیست، آنها قصد دارند به نفع داعش و النصره وارد میدان شوند و به دنبال تضعیف راه حل های سیاسی و صلح آمیز بحران در سوریه هستند. '
عراقی ها اعتقاد دارند كه تصمیم آمریكا به پوشش هوایی گروه های تروریستی ورود عملی به بحران به نفع داعش و النصره و بر هم زدن موازنه قدرت و جلوگیری از پیشروی سریع ارتش سوریه است كه امتداد آن بار دیگر به عراق كشیده می شود، و این رفتار آمریكاییها به معنای به شكست كشاندن همه تلاش هایی است كه در جنگ علیه تروریسم در منطقه بعمل می آید.
برداشت كارشناسان این است كه نقش آمریكا در جنگ علیه داعش از همان هنگام كه ائتلاف بین المللی را تشكیل داد، همواره منفی بوده و بارها از فروپاشی كامل این گروه تروریستی در عراق جلوگیری كرده و این گروه را نجات داده است.
یكی از مواردی كه عراقی ها همچنان پرونده اش را باز نگه داشته اند، عملیات آزادی سازی 'تكریت' است كه در یك دوره دو هفته ای از حملات بی وقفه نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی (نیروهای داوطلب مردمی) ، تشكیلات نظامی داعش در حال از هم پاشیدن بود و از مناطق شمالی در حال گریختن به استان نینوی بودند كه یكباره فشارهای آمریكا و متحدان منطقه ای اش شروع شد و عملیات متوقف!
نیروهای عراقی كه روز جمعه 20 اسفند گذشته در خیابان ها و كوچه های تكریت به تعقیب تروریست های داعش مشغول بودند هنوز خاطره ناخوشی از آن روز ناتمام دارند و می گویند، آمریكایی ها و متحدان منطقه ای اش كه خود داعش را ایجاد كرده اند، آن روز نجاتش دادند.
سرانجام شهر تكریت بعد از یك وقفه 20 روزه آزاد شد ، اما هنگامی كه زمزمه عملیات الانبار شروع شد، فشارها نیز دوباره شكل گرفت و این بار سوژه، مخالفت با حضور داوطلبان مردمی در عملیات الانبار بود. ماجرا آنقدر طولانی شد تا داعش در حال فروپاشی، دوباره فرصت سازمان دهی یافت و حالت تهاجمی به خود گرفت.
هفته ها فرصتی كه داعش به دست آورده بود، به این گروه اجازه داد تا در مناطق شمالی الانبار و جنوب غرب صلاح الدین دست به تحركات جدید زده و در مناطق 'الثرثار' و 'التقسیم' ضربات سنگینی به ارتش عراق بزند و روند تحولات سرانجام منجر به سقوط 'الرمادی' مركز استان الانبار در میان ناباوری و بهت همگان شد.
كارشناسان و تحلیلگران منطقه معتقدند كه آموزش نظامی گروه های تروریستی در سوریه توسط آمریكایی ها و متحدانش كه در مرحله قبلی انجام شد، نشانگر اراده این كشورها مبنی بر حفظ داعش و سایر گروه های تروریستی بود، اما حالا با پوشش هوایی تلاش دارند، از مرگ تروریسم در منطقه جلوگیری كنند و از آن به عنوان زنگ تفریحی برای تروریست ها یاد می كنند.
عراقی ها با انتشار این خبر در روز گذشته انتقادهای خود را از آمریكایی ها و متحدانش تندتر كردند، بطوری كه گفتند ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریكا آنگونه كه ادعا می كند، هیچ دستاوردی در جنگ علیه تروریسم نداشته و در تمام این مدت به نفع داعش عمل كرده است.
'حسن سالم' رییس فراكسیون 'الصادقون' در همین خصوص گفت: ائتلاف به اصطلاح ضد داعش ، عملكرد دوگانه ای دارد چرا كه می گوید برای مبارزه با داعش تشكیل شده اما مدارك و شواهد نشان می دهد كه همواره در یك سال گذشته با پرتاب محموله های حاوی تجهیزات و سلاح به این گروه و نیز آموزش نیروهایشان در كشورهای عرب منطقه ، به آنان كمك كرده است.
وی گفته كه اگر آمریكایی ها صداقت داشتند، ستون های مسلح داعش در عراق و سوریه آشكارا و بدون هراس از حملات هوایی نمی توانستند حركت كنند ، بنابراین خروج آمریكا و ائتلافش از جنگ ضد تروریستی بهتر از ماندن آنان است.
'احمد الشریفی' یك كارشناس مسایل استراتژیك نیز گفته كه آمریكایی ها توان نابودی داعش را دارند اما امروز برای آمریكا نفت و خطوط انتقال آن مهمتر از داعش است و از رنج مردمانی كه هر روز مورد حمله داعش قرار می گیرند، نگرانی ندارند.
وی اعتقاد دارد كه ائتلاف برای تامین منافع آمریكا تشكیل شده بنابراین قصد ندارد داعش را متوقف كند و بر همین مبنا تمایل دارد موازنه را در منطقه تغییر دهد.
براساس گزارشی كه برخی رسانه های عراقی در روز سه شنبه منتشر كردند، یك افسر نیروی هوایی عراق فاش ساخت كه میان دولت آمریكا و داعش یك توافق وجود دارد كه براساس آن آمریكایی ها این گروه تروریستی را در حملات هوایی هدف نگیرند.
او گفته كه جنگنده های ائتلاف و آمریكا در تمام این مدت اهداف خالی و جعلی را زده اند به طوری كه هفته گذشته به 6 هدف در 'موصل' در عراق و 'دیر الزور' در سوریه حمله كردند كه در آن هیچ عنصری از داعش نبوده است و در همین حال مواضعی را كه می دانستند داعش در آنجا حضور دارد، بمباران نكردند.
اكنون این انتقادها هر روز تندتر می شود و حتی سفر 'اشتون كارتر' و 'مایكل فالون' وزیران دفاع آمریكا و انگلیس به بغداد به عنوان دو كشور محوری در ائتلاف بین المللی و تاكیدات آنان مبنی بر حمایت از عراق در جنگ علیه داعش، عراقی ها را قانع نكرده و این وعده ها برایشان باور ناپذیر است.
روز سه شنبه در جریان سفر فالون به بغداد ، اعلام شد كه دو كشور یك كمیته مشترك در خصوص شناسایی نیازهای نظامی عراق و پیگیری مفاد توافقنامه امنیتی تشكیل خواهند داد و فالون هم عراق را در خط مقدم نبرد و نوك پیكان جنگ علیه تروریسم معرفی كرد، همان طور كه هفته قبل از آن اشتون كارتر وزیر دفاع آمریكا نیز در بغداد همین حرف ها را تكرار كرده بود.
تردیدهایی كه از یك سال پیش در خصوص نقش و رویكرد آمریكا در قبال مساله تروریسم در منطقه وجود داشت، حالا هر روز تشدید می شود و گزارش هایی كه از منابع اروپایی درز می كند، نقش بیشتری در این بی اعتمادی دارد.
آخرین گزارش مربوط به رادیو 'اوستن' اروپاست كه اواخر تیرماه در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیك خود در بروكسل فاش ساخت كه جنگنده های سعودی و اردنی در طول بهار امسال نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی را بارها بمباران كردند و این عملیات هم با هماهنگی و اطلاع اتاق عملیات مشترك به رهبری فرماندهان آمریكایی انجام شده است.
اكنون به نظر می رسد، با پوشش هوایی نیروهای تروریستی در سوریه توسط جنگنده های ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش، ائتلاف باردیگر یك زنگ تفریح و وقت تنفس برای این گروه تروریستی رقم زده است و احتمالا روزهای تهاجمی از این گروه تروریستی را در هفته ها و ماه های آینده باید شاهد باشیم.
خاورم*2*1770**1566