۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۲:۰۰
کد خبر: 81709691
T T
۰ نفر
فلج شدن دوباره لندن به دنبال اعتصاب مجدد كاركنان شبكه مترو

لندن - ایرنا - اعتصاب مجدد كاركنان شبكه مترو لندن بر سر آنچه اختلاف نظر اتحادیه های كارگری با كارفرمایان در ارتباط با قانون نوبت شب خوانده می شود، شامگاه چهارشنبه بار دیگر پایتخت انگلیس را فلج كرد.

به گزارش ایرنا، اعتصاب كاركنان شبكه مترو لندن كه از ساعت 6.30 دقیقه بعد از ظهر امروز (چهارشنبه ) به‌وقت محلی به مدت 24 ساعت شروع شد، سبب شد كه بسیاری از مردم این كلان‌شهر در پشت درهای بسته ایستگاه‌های مترو بمانند.
شمار زیادی از لندن نشینان به دلیل عدم دسترسی به مترو، شامگاه چهارشنبه مجبور شدند كه به‌وسیله اتوبوس‌های شهری، تاكسی، دوچرخه و حتی پیاده خود را به مقصدشان برسانند.
هر چند مدیریت حمل‌ونقل لندن ( تی اف ال )كه یك‌ نهاد دولتی و مسوول فعالیت حمل‌ونقل عمومی لندن ازجمله اتوبوس و مترو است، با توجه به اعلام این اعتصاب، تلاش كرده بود با اختصاص اتوبوس‌های اضافی بخشی از بار مترو را بر دوش بكشد اما این اتوبوس‌ها ناتوان از ارائه خدمات كافی به سیل مسافران بودند.
پس از اعتصاب گسترده كاركنان شبكه مترو شهر لندن در هجدهم تیرماه گذشته كه سیستم حمل‌ونقل این كلان‌شهر را به مدت 24 ساعت كاملا مختل كرد، این برای دومین بار در ظرف كمتر از یك ماه گذشته است كه پایتخت انگلیس خودش را در این مخمصه و وضعیت دشوار می‌یابد.
این اعتصاب پس از رد پیشنهادهای اتحادیه‌های كارگری توسط كارفرمایانشان در مورد قانون نوبت شب كه قرار است از 12 سپتامبر اجرایی شود، صورت می‌گیرد.
اتحادیه‌های كارگری ازجمله انجمن آتش‌نشانان و مهندسین لوكوموتیو (آ سلف)، (یكی از چهار اتحادیه بزرگ كارگری انگلیس) به دنبال رد پیشنهاد‌شان، از اعتصاب مجدد كاركنان مترو لندن حمایت كرده بودند.
این دومین بار در طی یك دهه گذشته است كه اعضای اتحادیه‌ بزرگ كارگری 'آ سلف' كه عمدتاً رانندگان قطارهای شهری هستند، دست از كار می‌كشند.
همچنین این نخستین بار طی سیزده سال گذشته است كه همه اتحادیه‌های صنفی مرتبط با كاركنان شبكه قطار زیرزمینی لندن همزمان اعتصاب كرده‌اند و درنتیجه، خدمات مترو در تمامی خطوط كاملا متوقف‌شده است.
درحالی‌كه سیستم متروی شهر لندن از ساعت 5:30 صبح تا 12:30 شب، یعنی بالغ‌بر 17 ساعت فعالیت می‌كند، اما كارفرمایان می‌خواهند كه این سرویس از ماه سپتامبر میلادی به‌صورت شبانه‌روزی، فعالیت كند.
كاركنان متروی لندن خواستار افزایش حقوق و پرداخت ضریبی به‌عنوان درصد ریسك‌پذیری برای فعالیت در نوبت شب هستند.
این اتحادیه های كارگری پیشنهاد كارفرمایان برای 2 درصد افزایش دستمزد برای كاركنان مترو و پرداخت یك مبلغ نقدی برای سال جاری را رد كرده و آن را كافی ندانسته‌اند.
مدیریت مترو لندن معتقد است كه با توجه به اینكه نرخ تورم در سال گذشته به مراتب پائین‌تر از 2 درصد بوده، درخواست اتحادیه‌ها برای افزایش به مراتب بیشتر دستمزد منطقی نیست. اتحادیه‌های كارگری گفته‌اند كه افزایش دستمزد كارگران در چند سال گذشته ناكافی بوده و باید جبران شود.
در جریان اعتصاب كاركنان شبكه متروی لندن در هجدهم تیرماه گذشته ، اتحادیه كاركنان 'شبكه ریلی ، دریایی و حمل‌ونقل' (آر ام تی ) و انجمن 'كاركنان حقوق‌بگیر حمل‌ونقل ' (تی اس اس ای) انگلیس نیز به‌صورت همزمان دست از كار كشیده بودند، كه این مساله سبب شد تا علاوه بر فلج شدن حمل‌ونقل عمومی در شهر لندن، ارتباط شبكه ریلی لندن با غرب انگلیس و ولز نیز به هم بریزد.
انتظار می‌رود كه این اعتصاب جدید و گسترده كه دومین اعتصاب جدی از زمان آغاز به كار دولت محافظه‌كار دیوید كامرون پس از پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی ماه 'می ' شمرده می‌شود ، بار دیگر سفر میلیون‌ها نفر از مسافران شهری در لندن را تحت تاثیر قرار دهد.
اتحادیه‌های كارگری و صنفی انگلیس از زمان پیروزی حزب محافظه‌كار در انتخابات عمومی این كشور و كسب كرسی‌های لازم مجلس عوام برای تشكیل دولتی كاملا محافظه كار، تاكنون چندین تظاهرات علیه سیاست ریاضت اقتصادی دولت كامرون به راه انداخته‌اند.
بر اساس آمارهای منتشرشده، در شبانه‌روز بیش از 3 میلیون نفر از شبكه مترو لندن استفاده می كنند.
اروپام**4**1552