جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سی و یكم شهریور 1359 هجری خورشیدی، آغاز شد. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان غیور این مرز و بوم از همان نخستین ساعت های شروع این تجاوز تا زمان پاكسازی میهن اسلامی از وجود دشمن در عملیات های كوبنده ای شركت كردند و با اتكا به خداوند و اراده ای راسخ، توانستند سدی مستحكم را در برابر دشمن متجاوز ایجاد كنند. در این میان، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با فعالیتهای بسیاری چون حملات آفندی به تاسیسات، تجهیزات و ادوات زرهی دشمن در منطقه های اشغالی و در عمق خاك عراق، پشتیبانی از نیروها در زمین و دریا، جابجایی نیرو از دورترین نقاط كشور به مناطق عملیاتی جنوب و غرب، اسكورت ناوگان كشتیهای تجاری و نفتكشها در خلیج فارس و... با تقدیم صدها شهید خلبان در كنار شهدای دیگر، به وظیفه ی خود نسبت به نظام اسلامی و سرزمین همیشه جاوید ایران عمل كردند.
سرلشكر عباس بابایی از جمله ی خلبانان تیزپروازی بود كه در دوران دفاع مقدس با رشادت و دلاوری صحنه هایی زیبا از شجاعت و ایثار را به تصویر كشید. این بزرگمرد عرصه ی نبرد در پانزدهم مرداد 1366 هجری خورشیدی برای شناسایی منطقه و طراحی عملیات، با یك فروند هواپیمای F-5 از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد و هواپیمای او پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت، به هنگام بازگشت، مورد هدف رژیم بعث قرار گرفت و ردای شهادت برازنده ی قامت استوار این تیزپرواز سپاه اسلام شد.
او در چهارم آذر 1329 هجری خورشیدی در قزوین دیده به جهان گشود. وی دوره ی ابتدایی و متوسطه را در دبستان دهخدا و دبیرستان نظام وفا در دیار خویش سپری كرد و پس از آن به دلیل علاقه به پرواز به دانشكده ی خلبانی نیروی هوایی رفت.
عباس بابایی بعد از به پایان رساندن دوره ی آموزش مقدماتی خلبانی، تصمیم گرفت برای ادامه ی تحصیل در این رشته به آمریكا برود. وی توانست به عنوان دانشجویی ممتاز با موفقیت این دوره از تحصیل را به پایان برساند و به كشور بازگردد و با درجه ی ستوان دومی در پایگاه هوایی دزفول مشغول به خدمت شود و زمانی كه هواپیماهای پیشرفته ی «اف 14» به نیروی هوایی وارد شد، او را به دلیل كارآزمودگی و مهارتش برای پرواز با این هواپیما برگزیدند و بنابراین به پایگاه هوایی اصفهان انتقال یافت.
این آزاده ی مبارز هنگامی كه رژیم پهلوی سایه های استبداد خویش را بر كشور افكنده بود، با حضور در كنار مردم به مبارزه علیه ظلم و ستم حكومت وقت پرداخت. این امر سبب شد تا بارها مورد بازجویی و تعقیب عوامل رژیم قرار بگیرد اما این فشارها هرگز او را از ادامه ی مسیر حق طلبی بازنداشت و به مبارزه ی خود تا براندازی این رژیم ادامه داد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عباس بابایی به عنوان سرپرست انجمن اسلامی پایگاه هوایی اصفهان انتخاب شد و به پاسداری از دستاوردهای انقلاب همت گماشت. وی با ویژگی هایی چون تعهد، ایمان، تخصص و مدیریت قوی چنان درخشید كه از درجه ی سروانی به درجه سرهنگ دومی ارتقا یافت و فرماندهی پایگاه هشتم هوایی اصفهان بر عهده ی او گذاشته شد.
سرلشكر عباس بابایی علاوه بر دارا بودن مقام فرماندهی با استفاده از امكانات موجود، به عمران و آبادانی روستاهای محروم اطراف پایگاه و شهر اصفهان پرداخت و با تامین آب آشامیدنی و برق، در این روستاها، خدمات بیشماری را برای آنها انجام داد.
این تیزپرواز عرصه ی نبرد با آغاز جنگ تحمیلی، تمام توان خود را برای حفاظت از مام وطن و عقب راندن دشمن متجاوز به كار بست. او به دلیل شایستگی و لیاقت به عنوان معاون عملیات نیروی هوایی ارتش برگزیده شد.
عباس بابایی با بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده، بخش زیادی از وقت خویش را در پرواز های عملیاتی و یا قرارگاه ها و جبهه های جنگ، در غرب و جنوب كشور سپری كرد و چهره آشنا و دوست داشتنی رزمندگان و یار وفادار فرماندهان قرارگاه های عملیاتی بود.
در طول جنگ، هواپیماهای شكاری نیروی هوایی پس از انجام دادن ماموریت و هنگام بازگشت به خاك میهن به خاطر وجود رادارهای دشمن ناچار بودند تا در ارتفاع پایین و با سرعت زیاد پرواز كنند؛ به همین خاطر گاهی با هواپیماهای دشمن اشتباه گرفته می شدند و مورد حمله پدافند خودی قرار می گرفتند. این موضوع تاثیر منفی در روحیه ی خلبانان شكاری داشت و شهید بابایی با توجه به مسوولیتی كه داشت مصمم بود تا برای این مشكل راه حلی پیدا كند.
او سرانجام با خوش فكری خاصی كه در كارهای عملیاتی داشت، طرحی را ترسیم كرد كه تا پایان جنگ به عنوان یك طرح جامع و موفق از آن بهره برداری و با اجرای آن، ضمن نجات جان خلبانان، به روند سازماندهی و عملیات جنگی در نیروی هوایی سرعت بخشیده شد. در این طرح چون كه میان پایگاههای نیروی هوایی در جنوب و جبهههای جنگ فاصله زیادی وجود نداشت؛ به همین خاطر مسیری را از پایگاه تا محورهای مقدم جبهه طراحی كرد و با شناسایی موقعیت توپ های ضد هوایی، برای هر كدام از آنها خلبانی را در نظر گرفت. این خلبانان از آن پس در حالی كه فهرست پرواز هواپیماها و ساعت حركت آنها را در اختیار داشتند، در مكان پدافندی گمارده می شدند و در طول روز، هر هواپیمایی را كه برپایه ی فهرست از قبل تعیین شده، به موقعیت توپ های ضد هوایی نزدیك می شد به پدافند اطلاع می دادند و توپچی از شلیك به آن هواپیما خودداری می كرد. درصد موفقیت عملیات هایی كه با استفاده از این طرح انجام می گرفت بالای ۹۰ درصد بود و احساس می شد كه با اجرای این طرح خلبانان در پرواز، آرامش خاطر بیشتری دارند.
سرلشكر عباس بابایی در جریان جنگ تحمیلی و تا هنگامه ی شهادت دست از دفاع وطن و آرمان های انقلاب برنداشت و بیش از 60 ماموریت جنگی را با موفقیت كامل به انجام رسانید.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9128**2059**9131
تهران-ایرنا- پانزدهم مرداد سالروز شهادت سرلشكر عباس بابایی است؛ خلبانی مقتدر كه در مكتب شهادت، با ایثار و شجاعت به رویارویی با دشمن متجاوز شتافت و با بازروایی حدیث ایستادگی و مقاومت نام پرآوازه اش را در تاریخ پرافتخار ایران زمین جاودانه ساخت.