۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۲۸
کد خبر: 81713761
T T
۰ نفر
هشدار به صادركنندگان غير قانوني  گواهينامه هاي رانندگي بين المللي

تهران- ايرنا- مدير عامل كانون جهانگري و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران با هشدار به صادركنندگان غير قانوني گواهينامه رانندگي بين المللي از حضور هدفمند اين كانون در بازارهاي جهاني خبر داد

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از كانون جهانگردي واتومبيلراني، مديرعامل اين كانون، از حضور هدفمند اين كانون در بازارهاي جهاني و رويدادهاي بين‌المللي گردشگري در سال جاري خبر داد وافزود: تدوين برنامه جامع براي توسعه صنعت گردشگري و تورهاي ورودي به كشور، همچنين برنامه ريزي برگزاري رالي‌هاي گردشگري از ديگر برنامه هاي اين نهاد در سال جاري است.
ابوالقاسم ايرجي، گفت: پرداختن به وظايف و اهداف تعريف شده در اساسنامه كانون و تلاش براي تحقق آنها، ارتقاي ايمني راه‌ها و سفرهاي جاده‌اي، توسعه صنعت گردشگري در كشور، برگزاري رالي‌هاي مختلف، حضور در رويدادهاي ملي و بين‌المللي گردشگري بخش ديگري از برنامه هاي در دست اجراي امسال است.
وي با اشاره به تلفات بالاي حوادث جاده اي افزود: به منظور كاهش تلفات حوادث جاده اي برنامه‌هاي جامعي با هدف ايمني راه و سفر با هماهنگي نهادهاي بين‌المللي ذيربط و با همكاري نهاد‌ها و سازمان‌ها را در دست اجرا داريم.
مدير عامل كانون جهانگردي و اتومبيلراني، ياد آور شد: كانون به طور مستمر در برخي از نمايشگاه‌هاي ملي و بين‌المللي داخلي و خارجي حضور داشته و تلاش كرده تا از طريق برپايي غرفه‌هاي متعدد، فعالان بخش گردشگري كشور همچون آژانس‌ها، تورگردان‌ها و... را معرفي و سازماندهي كند، اما در تلاشيم حضور فعال‌تري را در بازارهاي جهاني و رويدادهاي بين‌المللي داشته باشيم.
وي به برقراري تعامل و ارتباطات بيشتر با كشورهاي ديگر در زمينه صدور اسناد و گواهينامه‌هاي بين‌المللي رانندگي و خودرو و توسعه همكاري‌هاي في ما بين اشاره كرد و گفت: در آينده نزديك تفاهم‌نامه‌اي به منظور توسعه همكاري‌هاي متقابل ميان كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران و ارگان‌هاي ذيربط در استان سليمانيه عراق توسط دو طرف امضا خواهد شد.
مدير عامل كانون جهانگردي و اتومبيلراني، برگزاري رالي‌هايي با محوريت معرفي جاذبه‌هاي گردشگري كمتر شناخته شده ايران به گردشگران را از ديگر برنامه‌هاي اين كانون برشمرد و افزود: كانون جهانگردي و اتومبيلراني به عنوان آغاز كننده رالي‌هاي مختلف در ايران، طي سال‌هاي اخير تلاش كرده تا با تغيير رويكرد برنامه‌هاي رالي از ورزشي به گردشگري، به توسعه گردشگري داخلي و رونق اين صنعت در كشور كمك كند.
وي ادامه داد: تا پايان سال جاري، رالي‌هاي متعددي در كلاس‌هاي دوديفرانسيل، تاريخي، آزاد و ... به نقاط مختلف كشور برگزار خواهيم كرد كه در اين رالي‌ها، اهداف متعددي همچون ترويج فرهنگ سفر، توسعه فرهنگ اتومبيلراني ايمن، توسعه گردشگري و ... دنبال مي‌شود.
مدير عامل كانون، همچنين با هشدار مجدد نسبت به سودجويي برخي شركت‌ها در خصوص صدور گواهينامه‌هاي بين‌المللي جعلي و مخدوش، به صدور رأي دادگاه مجتمع قضايي قدس، در خصوص غير قانوني بودن صدور گواهينامه‌هاي بين‌المللي 10 و20 ساله اشاره كرد و گفت: طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي و نيز گواهي صلاحيت فدراسيون بين‌المللي اتومبيلراني، تنها مرجع قانوني و رسمي صدور گواهينامه‌هاي رانندگي بين‌المللي در ايران، كانون جهانگردي و اتومبيلراني بوده و صادر كنندگان گواهينامه‌هاي بين‌المللي 10 و20 ساله به 6 ماه حبس تعزيري محكوم مي‌شوند.
ايرجي يادآور شد: اين مجوز‌ها غيرقانوني هستند و كانون بارها در اين زمينه به متقاضيان هشدار داده است با اين حال برخي از شركت‌ها، آژانس‌ها و ... در پايگاه‌هاي مجازي و وب سايت‌ها و ... آگهي داده و تبليغ كرده‌اند كه گواهينامه‌هاي 10 و 20 ساله صادر مي‌كنند، در صورتي كه اين امر كاملاً غيرقانوني و غيرمجاز بوده و طبق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي كه تا به امروز از سوي فدراسيون بين‌المللي اتومبيلراني ابلاغ شده، تنها صدور مجوزهاي 1 ساله و 3 ساله، آن هم از سوي كانون جهانگردي و اتومبيلراني امكان پذير است.
وي افزود: ما پيگيري‌هاي لازم را انجام داده‌ و هر ساله از طرق مختلف اطلاع‌رساني كرده‌ايم كه اين مجوز‌ها غيرقانوني هستند و اگر مشكلي در كشور ديگر براي دارندگان اين مجوزها پيش بيايد، امكان پشتيباني از سوي كانون جهانگردي و اتومبيلراني وجود نداشته و مسئوليت عواقب ناشي از آن بر عهده خود دارندگان گواهينامه‌هاي غير قانوني خواهد بود.
فراهنگ**1293 ** 1569