۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶
کد خبر: 81717772
T T
۰ نفر
ابتكار: احداث پتروشیمی مكران منوط به ارزیابی دقیق زیست محیطی است

تهران- ایرنا- رییس سازمان محیط زیست از نهایی شدن سند آمایش سرزمینی سیستان و بلوچستان در آینده نزدیك خبر داد و گفت: احداث پتروشیمی و مجتمع فولادی در چابهار و سواحل مكران منوط به ارزیابی دقیق زیست محیطی است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از سازمان محیط زیست، معصومه ابتكار در نشست مشترك با اكبر تركان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی كشور در مورد طرح احداث پتروشیمی و مجتمع فولادی در سواحل مكران در منطقه آزاد چابهار اظهار كرد: رویكرد دولت تدبیر و امید بر اجرای فعالیت های صنعتی و عمرانی بر اساس ملاحظات جامع و آمایش سرزمینی است.
وی بیان كرد: هرگونه توسعه در كشور باید بر اساس ظرفیت زیستی مناطق صورت گیرد و نباید همچون سال های گذشته فشارهای سیاسی بر اجرای تصمیمات سایه افكند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگرانی ما از این دو صنعت آلاینده و نیازمند آب، وسعت محدود گردش آب و وجود جنگل حرا و زیستگاه های حساس منطقه است.
ابتكار با بیان اینكه مخالف توزیع فعالیت های صنعتی در سواحل نیستیم، بر لزوم انجام ارزیابی استراتژیك در منطقه آزاد چابهار برای اجرای هر طرح توسعه ای تاكید كرد و افزود: این امر می تواند در این زمینه راه گشا باشد.
ابتكار بیان كرد: اثرات تجمعی فعالیت های صنعتی در واحل مكران و چابهار با جاذبه گردشگری و بار معیتی بالا، ما را نگران می كند و باید با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست برای تك تك طرح های ارای شده از سوی مناطق آزاد، ارزیابی دقیق زیست محیطی صورت گیرد و به جای تجمیع این صنایع در سواحل مكران، از ظرفیت سایر ماطق حاشیه سواحل دریای عمان بهره گیری شود تا فشار بر خلیج چابهار كم شود.
معاون رییس جمهور با اشاره به تغییرات آب و هوایی در جهان و پیشروی آب به طرف سواحل، ارزیابی های كنوانسیون تغییرات آب و هوا را خطاب به مدیران ارشد مناطق آزاد یادآور شد و گفت: بر این اساس، ظرف پنج تا 20 سال آینده سواحل افزایش سطح دریاها را تجربه خواهند كرد و تمام شهرهایی كه با دریای آزاد ارتباط دارند تحت تاثیر بالا آمدن سطح آب دریاها قرار خواهند گرفت.
ابتكار با اشاره به آسیب هایی كه بر اركان محیط زیست ایران در حوزه آب و خاك و هوا وارد شده است، افزود: توسعه مناطق باید بر اساس آمایش سرزمین و مبتنی بر مطالعات راهبردی زیست محیطی باشد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار انجام مطالعات كلان راهبردی در مناطق آزاد كشور شد و از مقامات ارشد سازمان مناطق آزاد خواست ارزیابی استرتژیك را دنبال كنند.
ابتكار اظهار كرد: مناطق آزاد باید استاندارد جدیدی از مباحث توسعه ای را مطرح كند و در اجرای مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی و نظارت، الگوی سایر نقاط كشور شود.
در این نشست مشترك كه اكبر تركان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی كشور با اشاره به طرح جامع فولاد كشور كه توسط سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تهیه شده است، گفت: بر اساس این طرح جامع، توسعه فولادی كشور باید در منطقه جنوب و جنوب شرقی صورت گیرد و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از مهمترین مناطق هدف برای توسعه صنایع فولادی است.
وی با تاكید بر اینكه باید توازن منطقه ای در جنوب شرقی كشور رخ دهد، درخواست سازمان مناطق آزاد كشور مبنی بر احداث مجتمع پتروشیمی و مجتمع فولادی در سواحل مكران در منطقه آزاد چابهار را مطرح و آن را لازمه توسعه صنعتی جنوب شرقی كشور بر اساس آمایش سرزمینی عنوان كرد.
تركان در ادامه با اشاره به مخالفت محیط زیست استان، خواستار اعلام نظر قطعی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد احداث این دو مجتمع صنعتی در سواحل مكران شد.
هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست با تاكید بر اینكه سند آمایش این استان هنوز نهایی نشده است، گفت: به رغم اینكه توسعه صنعتی در این استان یك الزام است، توسعه پایدار به دور از هرگونه فشار بر مجموعه اكولوژیك منطقه را دنبال می كنیم.
وی با بیان اینكه به دنبال آن هستیم كه صنعت منطقه پیشرفت كند، گردشگری منطقه به خوبی مدیریت و محیط زیست و توسعه پایدار در استان دنبال شود، خواستار اجرای طرح جامع توسعه سواحل مكران و بازنگری در فعالیت منطقه آزاد چابهار با نگاه دقیق و كارشناسی شد.
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست، ایجاد مجمتع فولادی و پتروشیمی به عنوان صنایع نیازمند آب و آلاینده در چابهار و سواحل مكران را در تعارض با ملاحظات زیست محیطی منطقه عنوان كرد و با تاكید بر اینكه منطقه تحمل این فشار اكولوژیك را ندارد، گفت: در احداث این مجتمع ها، توسعه صنعتی و تولید مهمترین توجیه بوده و مسایل اجتماعی و ارزیابی زیست محیطی به خوبی رعایت نشده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه توسعه در مناطق آزاد، بر اساس درخواست سرمایه گذار انجام می شود نه بر اساس طرح آمایش سرزمینی و ارزیابی های زیست محیطی، خواستار بازنگری در فعالیت و چارچوب توسعه در مناطق آزاد كشور شد و تاكید كرد: سیمای توسعه صنعتی تجاری و اقتصادی مناطق آزاد باید به طور شفاف مشخص شود.
محمودی مدیركل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به همكاری و تعامل این سازمان برای توسعه صنعتی جنوب شرقی كشور برای رهایی از محرومیت ها، در مخالفت با این طرح ها گفت: آب یك عنصر حیاتی در سواحل مكران است و خلیج مكران ظرفیت تحمل پشتیبانی از ایجاد مجتمع فولادی و پتروشیمی را ندارد.
علمی (1) ** 9340**1834
۰ نفر