۲۳ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8171796
T T
۰ نفر
لایحه "اقدام نظامی در شمال عراق" تقدیم مجلس ملی ترکیه شد ............................................................
آنکارا، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/86 خارجی.ترکیه.سیاسی.پ.ک.ک.آمریکا.
لایحه صدور مجوز "عملیات برونمرزی ارتش ترکیه در شمال عراق" عصر امروز دوشنبه تقدیم مجلس ملی این کشور شد.
هیات وزیران ترکیه مفاد این لایحه را در جلسه امروز خود تصویب و آماده تقدیم به مجلس ملی کرده بود.
به گفته "جمیل چیچک" سخنگوی دولت ترکیه "لایحه صراحت دارد هدف عملیات احتمالی نظامی ترکیه در شمال عراق، در صورت اجرا، صرفا سرکوبی نیروهای پ.ک.ک. خواهد بود." چیچک گفت: "این لایحه به امضای همه وزیران کابینه اردوغان رسیده است." این لایحه در صورت تصویب در مجلس ملی ترکیه، به ارتش این کشور به مدت یک سال اجازه داده که در صورت لزوم و برای سرکوبی عناصر سازمان "پ.ک.ک." وارد شمال عراق شود.
طبق قانون اساسی ترکیه اعزام نیروی نظامی به خارج این کشور و پذیرش نیروی خارجی در خاک ترکیه، مشروط به تصویب مجلس ملی است.
"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که دولت برای سرکوب عناصر "پ.ک.ک." در شمال عراق، این لایحه را در دست بررسی دارد.
وی گفته بود: "دولت سرگرم بررسی متن لایحه ای است که در صورت لزوم ارتش ترکیه بتواند وارد شمال عراق شود." کشته شدن 27 نظامی و غیرنظامی در دو تهاجم مسلحانه اخیر عناصر "پ.ک.ک." موجب اعتراض های گسترده و بر انگیخته شدن افکار عمومی ترکیه شده است.
جمعه گذشته "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در انتقاد شدید از سیاست -های آمریکا در قبال فعالیت های "پ.ک.ک." در شمال عراق، هشدار داده و گفته بود: "ترکیه برای تصمیم گیری در مورد عملیات نظامی علیه عناصر پ.ک.ک. به پند و اندرز دیگران نیاز ندارد." اردوغان با عنوان این که ترکیه در این مورد راسا عمل خواهد کرد، گفته بود: "آمریکا که از هزاران کیلومتر فاصله به عملیات حمله به عراق دست زد از کسی اجازه نگرفت." نخست وزیر ترکیه گفته بود: "دولت تصمیم دارد لایحه ای را برای کسب مجوز برای ورود ارتش ترکیه به شمال عراق تقدیم مجلس کند." اردوغان اضافه کرده بود: "در صورتی که مجلس این لایحه را تصویب کند، ترکیه آماده است تاوان اجرای آن را بپردازد." خاورم/2010/230 شماره 199 ساعت 19:48 تمام
۰ نفر