۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۴۲
کد خبر: 81721200
T T
۰ نفر
آمورش و پرورش استثنایی از كمبود نیروی انسانی متخصص رنج می برد

مشهد - ایرنا - معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: در آموزش و پرورش استثنایی كشور با كمبود نیروی انسانی متخصص روبه رو هستیم و این موضوع مشكلات بسیار زیادی را به وجود آورده است.

مجید قدمی روز یكشنبه در همایش حامین مجتمع آموزشی، فرهنگی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی افزود: در 1600 مدرسه استثنایی سراسر كشور كه در آن ها 72 هزار دانش آموز تحصیل می كنند21 هزار نفر مشغول به ارائه خدمات هستند.
وی با اشاره به اینكه در آزمون استخدامی جدید 125 نفر جذب این سازمان می شوند، تصریح كرد: این آمار برای این مجموعه بسیار ناچیز است زیرا در این مدارس سالیانه بین 500 تا 800 نفر بازنشسته می شوند.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت : استخدامی هایی كه در دوره گذشته انجام شد زمینه را برای حضور برخی از نیروهای غیر متخصص فراهم كرده بود كه در طول این مدت سعی كردیم دوره های آموزشی را برای این معلمان برگزار كنیم.
قدمی به هفت گروه دانش آموزی كه در این مدارس تحصیل می كنند اشاره كرد و گفت: آسیب دیده بینایی، شنوایی، هوشی، كم توان ذهنی، اختلالات رفتاری، مشكلات جسمی حركتی و چند معلولیتی از جمله گروه هایی هستند كه در این مدارس مشغول به تحصیل می باشند.
وی به تحصیل 49 هزار دانش آموز استثنایی در طرح آموزش فراگیر مدارس عادی اشاره كرد و گفت: برای نابینایان و ناشنوایان و كسانی كه دچار مشكلات جسمی و حركتی و اختلالاتی در یادگیری هستند برنامه ریزی شده كه در كنار دانش آموزان عادی تحصیل كنند.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: دانش آموزان اتیسم زیر مجموعه بخش اختلالات رفتاری قرار می گیرند و تنها گروهی هستند كه شرایط آنها بسیار عجیب است و تلاش می شود در این زمینه گروهی متخصص مامور شوند تا تجارب سایر كشورها در این زمینه را كسب كنند.
قدمی ادامه داد: خانواده های گروه اتیسم را بیشتر افراد تحصیل كرده و دارای شرایط اقتصادی بالا تشكیل می دهند و به همین دلیل باید برنامه ای ویژه در این زمینه را پیاده كرد.
وی با اشاره به اینكه 1500 دانش آموز اتیسم تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته اند، تصریح كرد: در برخی از شهرها این دانش آموزان در كنار سایر افراد تحصیل می كنند ولیكن در برخی از شهرهای بزرگ كشور مدارس خاصی را برای این عزیزان تشكیل داده ایم.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: متاسفانه در حوزه دانشگاهی مطالعه خاصی در این زمینه انجام نشده و به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش برنامه ای ویژه دارد كه راهنمای این قشربدست معلمان و والدین آنها برسد تا بسیاری از مشكلات موجود رفع شود.
خراسان رضوی دارای 12 هزار و 500 دانش آموز استثنایی و 65 مدرسه ویژه این گروه است و 15 درصد دانش آموزان استثنایی كشور در خراسان رضوی تحصیل می كنند.
7498/1211