۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۴
کد خبر: 81722918
T T
۰ نفر
رژه نظامی چین؛ فرصتی برای قدرت ‌نمایی در برابر تهدیدها

پكن - ایرنا - برگزاری رژه ارتش چین به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و پیروزی این كشور بر نظامیان ژاپن، فرصتی برای قدرت نمایی چین در برابر كشورهایی است كه مصائب زیادی در جنگ به این كشور تحمیل كردند.

یادآوری دوران گذشته اگر چه یكی از اهداف برگزاری این مراسم است، اما در شرایطی كه چین همچنان در منطقه و در آب های دریاهای جنوبی و شرقی با منازعات و مناقشات سنگینی با آمریكا، ژاپن، ویتنام و فیلیپین روبرو است، این مراسم می تواند پیام هایی برای این كشورها در بر داشته باشد.
به خصوص آنكه چین امسال بیش از هر زمان دیگری تبلیغات گسترده ای در این ارتباط صورت داده و برنامه های متنوعی در سراسر كشور در نظر گرفته و بیش از هر كشور دیگری موج تبلیغات ضد ژاپنی را متوجه توكیو كرده است.
به هر صورت، چین همواره خود را كشور زخم خورده از تجاوزات نظامی ژاپن در جنگ جهانی دوم می داند و «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین كه از سه سال پیش در كشور به قدرت رسید تاكنون حاضر به دیدار با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نشد.
این نشان می دهد كه چین از سیاست های ژاپن خرسند نیست و گزارش سالانه اخیر وزارت دفاع ژاپن نیز كه در آن چین یك تهدید معرفی شده و لایحه دولت ژاپن برای اعزام نیروی نظامی به خارج از مرزها برای برخورد با تهدیدهای بیشتر، پكن را در اندیشه تقویت قدرت نظامی برای رویارویی با توكیو فرو برده است.
برنامه های نظامی اخیر ژاپن نشان می دهد كه این كشور در حال تقویت اتحاد با آمریكا و فیلیپین برای رویارویی احتمالی با چین در دریاهای شرقی و جنوبی است.
انتشار گزارش سالانه دفاعی ژاپن در ماه گذشته مبنی بر اینكه چین یكی از بزرگترین تهدیدها برای توكیو در آینده است و اینكه دولت لایحه ای را برای تصویب در مجلس به منظور اعزام نیروی نظامی به خارج از مرزها آماده كرده زنگ ها را برای چین به صدا در آورده است.
برگزاری مراسمی چون رژه نظامی اصولا در سالگردها انجام می شود، اما در شرایطی كه یك كشور درگیر مناقشات ارضی و مرزی باشد، می تواند فرصتی طلایی برای به رخ كشیدن قدرت نظامی در برابر كسانی باشد كه آن را تهدید می دانند.
از سوی دیگر نوع كشورهای شركت كننده در این مراسم و دعوت میزبان از آنها در عین حال می تواند دسته بندی قدرت را نیز نشان دهد.
كشوری كه با روسیه روابط خوبی دارد و با مغولستان همسایه است، می گوید نظامیان روسیه و مغولستان نیز در رژه نظامی در میدان «تیان آنمن» در قلب پكن پایتخت چین شركت خواهند كرد.
حضور نظامیان روسیه در این مراسم می تواند پیام خوشایندی برای آمریكا و ژاپن نباشد كه درگیر منازعاتی با مسكو هستند. اما برای چین نوعی قدرت نمایی و به رخ كشیدن «اتحاد نه چندان علنی نظامی» خود با كشورهای دیگر نظیر مغولستان و روسیه است.
اگرچه چین قاعدتا دوستان زیادی را به این رژه دعوت كرده اما پیش بینی می شود كه نمایندگانی از كشورهای غربی كه پكن می گوید در دوران «جنگ خصم» با چین جنگیده اند نیز به این مراسم دعوت شده باشند.
حتی گزارش تلویزیون مركزی چین اخیرا بر این مبنا بود كه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن هم باید به این مراسم دعوت شود تا از نزدیك شاهد پیروزی چین علیه تجاوزات نظامی ژاپن و قدرت نظامی پكن باشد.
روز سوم سپتامبر (12 شهریور ماه سالجاری) یكی از نادرترین فرصت ها برای «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین است كه در كنار چند نماینده غربی از دولت های به اصطلاح خصم در دوران جنگ و در میان دوستان خود در باره هفتادمین سالگرد این پیروزی مقاومت سخنرانی كند.
هر روز كه این كشور بیشتر به برگزاری مراسم نزدیك می شود حدس و گمان ها در باره نمایندگان كشورهای شركت كننده در آن بیشتر می شود، اما آنچه مسلم است اینكه كشورهای غربی بیش از همه نگران حضور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در مراسم هستند، ضمن آنكه حدس و گمان هایی در باره حضور رییس جمهوری هند و «پارك گئون هی» رییس جمهوری كره جنوبی هم مطرح است.
رییس جمهوری چین در ماه می (اردیبهشت - خرداد) امسال در مراسم پایان جنگ جهانی و رژه روس ها در مسكو شركت كرد. آن روز قدرت های غربی به دلیل بحران اوكراین این رژه را تحریم كردند.
به هر صورت «یانگ یو جون» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام كرده است كه روسیه و چند كشور دیگر دعوت چین را اجابت كرده و نمایندگانشان را برای رژه اعزام می كنند.
همچنین وی اعلام كرد كه شماری از بهترین های ارتش مغولستان و روسیه كه احتمالا یك هیات 75 نفری هستند در رژه شركت می كنند.
تاریخ نشان داده است كه چین همواره از یادمان ها و مناسبت ها برای ارسال پیام به مخاطبان استفاده كرده است و رژه در پكن این فرصت را بار دیگر به رهبران این كشور می دهد كه بار دیگر برای مردم و جهان یادآوری كند كه تاریخ جنگ و تجاوز علیه ملت چین به فراموشی سپرده نمی شود.
ناظران به این باور هستند كه چین تازه ترین دستاوردهای نظامی و تسلیحاتی از جمله موشكی خود را در این رژه به نمایش خواهد گذاشت.
نظامیان چین چند روزی است كه برنامه تمرینی را برای آمادگی كامل در این رژه آغاز كرده اند و برای همین منظور در روزهای اخیر بارها جاده های منتهی به محل برگزاری این مراسم مسدود شده و تدابیر امنیتی گسترده ای در این خصوص در نظر گرفته شده است.
چین در رژه ای كه عمدتا بر مقابله با قدرت های «منازعه جو» استوار است و قدرت نمایی این كشور در برابر دو كشور ژاپن و آمریكا محسوب می شود، بار دیگر پیام تسلیم ناپذیری خود و آمادگی برای هر گونه رویارویی با كشورهایی را كه می خواهد حق حاكمیت و تمامیت ارضی این كشور را به چالش بكشند، اعلام خواهد كرد.
آساق*1597**1545