۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81723136
T T
۰ نفر
بیش از 2 میلیون پناهنده افغان از نعمت تحصیل در ایران برخوردارند

كابل - ایرنا - مدیر كل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور ایران در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و كمیساریای امور عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت: بر اساس آخرین آمایش، برای حدود 950 هزار نفر از پناهندگان افغان در ایران كارت آمایش مرحله دهم صادر شده و از طریق دفاتر كفالت توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، «احمد محمدی فر» روز دوشنبه در تالار هتل كنتینانتال كابل افزود: علاوه بر اجرای طرح های آمایش، طرح سرشماری اتباع افغانی غیرمجاز در ایران اجرا و پس از تكمیل آن، برای 450 هزار نفر از اتباع افغان خانواری روادید صادر شد كه از سال 91 تاكنون تمدید شده و آخرین مرحله تمدید كه برای مدت چهارماه بوده است، اینك در حال سپری شدن است.
وی گفت: از سال 1380 تا سال 1392 مطابق با سرشماری دقیق 2 میلیون و 277 هزار و 682 نفر از پناهندگان افغان در ایران از نعمت تحصیل برخوردار شدند و در سال تحصیلی 92 - 93 نیز 320 هزار نفر از دانش آموزان افغانستان در مدارس كشورمان ثبت نام شدند.
مدیر كل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور افزود: علاوه بر تحصیل دانش آموزان دارای مدرك پناهندگی، در مرداد ماه جاری ثبت نام از دانش آموزان اتباغ افغانی فاقد مدرك نیز آغاز شده و حدود 50 هزار نفر از آنان ثبت نام اولیه شده اند و انتظار می رود این آمار در روزهای آینده افزایش یابد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران باوجود مشكلات فراوان، از جمله پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی، تحریم های ظالمانه بین المللی و فشارهای سیاسی و اقتصادی در مقاطع مختلف كه گاه به افزایش بیكاری در جامعه انجامیده، همچنان به پذیرایی از پناهندگان ادامه داده است.
مدیر كل امور اتباع و مهاجرین وزارت كشور افزود: در طول مدتی كه از پناهندگان پذیرایی شده است، آنان مانند شهروندان ایرانی از تمامی امكانات و تسهیلات از جمله برخورداری از فرصت اشتغال، بهره مندی فرزندان آنان از فرصت تحصیلی، بهداشت و درمان و آموزش عالی و كسب مهارت در رشته های مختلف برخوردار بودند.
محمدی فر تصریح كرد:ایران اینك ضمن تاكید مجدد بر ضرورت برخورداری پناهندگان از حق بازگشت به كشور خود آماده هرگونه همكاری و مساعدت برای تحقق هر چه بهتر و سریع تر بازگشت داوطلبانه مهاجران بر اساس یك برنامه ریزی معقول است.
وزیر امور مهاجرین افغانستان نیز در این نشست، از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته كه میزبان میلیون ها مهاجر از افغانستان بوده و هنوز هم سخاوتمندانه به میزبانی از مهاجرین ما می پردازد، به خصوص از دستور مقام معظم رهبری برای آموزش فرزندان مهاجر تشكر و تقدیر كرد.
«سید حسین عالمی بلخی» افزود: دولت وحدت ملی افغانستان نسبت به دولت قبلی نگرشی جدید نسبت به پناهندگان و بازگشت آنان دارد و بازگرداندن مهاجران و پناهندگان افغان، از اولویت های ملی و سیاست های اصلاحی كشور ما خواهد بود .
وی اظهار داشت: حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر از اتباع افغانستان كه فاقد وضعیت پناهندگی رسمی هستند، در كشورهای همسایه زندگی می كنند، اما در سال های اخیر تصمیم آنان برای بازگشت داوطلبانه قابل توجه است و از سال 2012 تا 2015 از میان مهاجران فاقد مدرك 628 هزار و 78 نفر به صورت داوطلبانه به كشور بازگشته اند.
به گفته وی، بازگشت داوطلبانه پناهندگان فاقد مدرك در سال جاری رشد قابل ملاحظه ای داشته است و در سال 2014 تعداد 16 هزارو 995 نفر به كشور بازگشته اند و در حال حاضر 45 هزار و 132 نفر داوطلب بازگشت به كشور در جمع پناهندگان و مهاجرین اففانستان داریم و پیش بینی می شود تا پایان ماه دسامبر میلادی 54 هزارو 870 پناهنده دارای مدرك پناهندگی داوطلب بازگشت به كشور باشند.
نشست سه جانبه ایران و افغانستان با كمیساریای عالی سازمان ملل متحد فردا نیز به كار خود ادامه خواهد داد. یافتن راه حل هایی برای كاستن از نگرانی ها در مورد پناهندگان افغان تا دو روز دیگر ادامه خواهد یافت.
كمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور ایران در این نشست، برطرف كردن حتی بخش كوچكی از نگرانی پناهندگان را برای این نشست یك دستاورد بزرگ خواند.
«سی وان كادانا پالا» افزود: هنگامی كه در ایران با مهاجران افغان صحبت می كند، آنان این پرسش را مطرح می كنند كه آیا پس از بازگشت به كشور می توانند جای امن داشته باشند و اینكه آیا شغل پیدا خواهند كرد و دیگر اینكه می پرسند اگر خانواده ام را به افغانستان برگردانم، امكانات دسترسی به بهداشت و آموزش خواهند داشت؟
آساق** 291 ** 1610**1392