۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۰۶
کد خبر: 81723326
T T
۰ نفر
نخستين قسط بدهي نفتي هند اين هفته به حساب ايران واريز مي شود

دهلي نو- ايرنا- قائم مقام وزير دارايي هند با بيان اينكه اين كشور بدهي 6.5 ميليارد دلاري خود به ايران به صورت قسطي و يا تركيبي از دلار، يورو و روپيه پرداخت مي كند خاطرنشان كرد: نخستين قسط بدهي نفتي هند اين هفته به حساب ايران واريز مي شود.

به گزارش ايرنا؛ 'راجيو مهريشي' روز دوشنبه درگفت وگو با خبرگزاري پي تي آي هند گفت: واريز اين پول به صورت يكجا امكان پذير نيست و ايراني ها نيز اين مبلغ را يكجا نمي خواهند و ما با آنها براي پرداخت اين مبلغ همكاري مي كنيم .
وي كه اواخر ماه گذشته هياتي تجاري را براي تعيين راهكارهاي بازپرداخت اين بدهيها به ايران فرستاده بود تصريح كرد: به طور قطع بخشي از اين مبلغ به صورت دلار و روپيه پرداخت مي شود.
قائم مقام وزير دارايي هند درعين حال تاكيد كرد كه هنوز سازوكار دقيق دراين زمينه مشخص نشده است .
هفته گذشته رسانه ها به نقل از يك منبع اعلام كردند كه راجيو مهريشي قائم مقام وزير دارايي هند از پالايشگاههاي اين كشور خواسته است كه براي پرداخت دو قسط جداگانه هريك به مبلغ 700 ميليون دلار از طلب هاي ايران آماده باشند.
وي ماه گذشته در راس هياتي هندي شامل مقامات بانك مركزي و بانك «يو سي او» براي هماهنگي براي پرداخت بدهي ها به ايران سفر كرده بود.
ايران و هند با شدت گرفتن تحريم‌ها توافق كردند كه 55 درصد از پول نفت ايران از طريق ارزهاي خارجي به حساب بانكي ايران در «هالك بانك» تركيه واريز شود و بقيه با ارز روپيه به حساب بانكي ايران در بانك «يو سي او» هند ريخته شود تا از اين مبلغ براي خريد كالاهاي هندي و واردات استفاده شود.
با اينحال با اوج گرفتن تحريم‌ها غرب و به خصوص آمريكا كه انتقال پول نفت ايران توسط مشتري هاي نفتي اين كشور به خارج را هدف قرار داد، تركيه انتقال پول نفت ايران را از فوريه 2013 متوقف كرد و تاكنون پالايشگاه‌هاي هندي ها راهي جايگزين براي پرداختهاي خود پيدا نكرده‌اند.
از پاييز سال 92 و به دنبال توافق موقت هسته اي، هند در چندين نوبت بخشي از پول‌هاي ايران را آزاد كرد، اما هنوز 6.5 ميليارد دلار به ايران بدهكار هستند.
از طرفي بنا به گزارش رويترز، ايران در بانك «يو سي او» هند نيز 170 ميليارد روپيه، معادل 2 ميليارد و 620 ميليون دلار دارايي دارد.
در پرداخت هاي گذشته، هند از طريق ارز درهم امارات، مبالغ آزاد شده را به حساب بانك مركزي ايران در امارات واريز مي‌كرد و گفته مي شود همين روش قرار است براي تسويه بدهي باقي مانده استفاده شود.
چهار پالايشگاه مانگلور، اسار، ايندين اويل و هندوستان پتروليوم و «اچ پي سي آل» روي همرفته شش ميليارد و نيم به ايران بدهكار هستند.
پالايشگاه‌هاي هند از پاييز 92 تاكنون در مجموع سه ميليارد دلار به ايران پرداخت كرده‌اند و دولت هند از اين پالايشگاه‌ها خواسته است كه روپيه‌هاي خود را براي اجتناب از كمبود نقدينگي ارزي در كشور، به تدريج به دلار و يورو تبديل كنند.
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان جمعه گذشته بعد از ديدار با مقامات عاليرتبه هندي درگفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد كه دو كشور درحال يافتن راهي براي پرداخت اين بدهي ها هستند.
*آساق*1600** 3404