۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۱۱
کد خبر: 81724642
T T
۰ نفر
فشار كشورهای اروپای شرقی بر ناتو برای استقرار پایگاه در این كشورها

لندن - ایرنا - منابع انگلیسی روز سه‌شنبه گزارش دادند كه كشورهای اروپای شرقی عضو پیمان آتلانتیك شمالی به دنبال اعمال فشار بیشتر بر شركای غربی خود برای استقرار پایگاه دائمی ناتو در این كشورها هستند.

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی دراین‌باره نوشت: رهبران كشورهای اروپای شرقی نگران از افزایش تجاوزات روسیه علیه این منطقه هستند.
به نوشته این روزنامه، دولت لهستان گفته است رهبران این كشورها قرار است در اوایل ماه نوامبر آینده نشستی با یكدیگر داشته باشند كه این اولین نشانه از حركت هماهنگ دولت‌های اروپای شرقی برای اعمال فشار بیشتر بر سازمان ناتو بشمار می‌آید.
این روزنامه افزود: وزیر خارجه لهستان به فایننشال تایمز گفته است كه رهبران كشورهای استونی، لتونی، لهستان، لیتوانی، جمهوری چك، اسلواكی ، مجارستان ، بلغارستان و رومانی قرار است در این نشست كه در روزهای سوم و چهارم نوامبر در بوداپست برگزار می‌شود، شركت كنند.
فایننشال تایمز نوشت: 'آندری دودا' رییس جمهور جدید لهستان خواهان استقرار دائمی پایگاه ناتو در خاك این كشور است اما برخی از دولت‌های غربی همانند آلمان به دلیل ترس از مخالفت مسكو و افزایش تنش میان اروپا و روسیه با این ایده مخالف هستند.
این روزنامه افزود: آقای 'دودا' در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفته است كه ناتو نباید به لهستان تنها به‌عنوان یك 'منطقه حائل ' نگاه كند .
به نوشته این روزنامه ، رئیس‌جمهور جدید لهستان گفته است: « ما نمی‌خواهیم منطقه حائل باشیم، بلكه می‌خواهیم جبهه شرقی واقعی این ائتلاف باشیم... امروز وقتی به پراكندگی پایگاه‌ها نگاه می‌كنیم ، خط مرزی ، آلمان است.»
فایننشال تایمز اضافه كرد: رییس‌جمهور لهستان در سال آینده میزبان نشست دوسالانه ناتو است و یكی از موارد گفت‌وگو در این گردهمایی استقرار پایگاه‌های دائمی ناتو در شرق اروپا است.
این روزنامه افزود: به گزارش دفتر ریاست جمهوری لهستان، اولین نشست رسمی وزرای خارجی كشورهای اروپای شرقی عضو ناتو قرار است در 23 آگوست (اوت) در استونی و همزمان با هفتاد و ششمین سالگرد معاهده تاریخی ' مولوتوف - ریبن تروپ ' برگزار شود.
نظام استالین در 23 آگوست (اوت) 1939 میلادی یك معاهده پنهانی عدم تجاوز و تقسیم نفوذ را با آلمان نازی امضا كرد كه این معاهده بانام 'مولوتوف - ریبن تروپ' معروف شده است.
فایننشال تایمز اضافه كرد: لهستان و كشورهای حوزه دریای بالتیك از منتقدترین اقدامات تجاوزكارانه روسیه در كریمه و اقدامات این كشور در شرق اوكراین هستند و آنان عنوان می‌كنند ناتو بایستی با توجه به نگرانی و ترس شركای اروپای شرقی‌اش عكس‌العمل قوی‌تری را نشان دهد.
این روزنامه افزود: در ژوئن گذشته وزارت دفاع آمریكا گفت كه به دنبال استقرار سلاح‌های سنگین و تجهیزات نظامی در شرق اروپا است و این استقرار برای اولین از زمان پایان جنگ سرد و لغو پیمان ورشو صورت می‌گیرد.
به نوشته این روزنامه، برلین بر این باور است كه هرگونه استقرار دائمی نیروهای ناتو در لهستان و دیگر كشورهای شرق اروپا مغایر با پیمان 1997 میلادی با روسیه است. این در حالی‌ است كه ورشو تصریح می‌كند اقدامات روسیه در اوكراین و تجاوز آن در گرجستان در سال 2008 میلادی مغایر با این پیمان بوده است.
فایننشال تایمز افزود: دفتر ریاست جمهوری لهستان گفته است كه 'دودا' قرار است در 28 آگوست برای دیدار با 'آنگلا مركل' صدراعظم آلمان به برلین برود كه احتمالا این دیدار باهدف نرم كردن مواضع این كشور در برابر پیشنهادش برای استقرار دائمی نیروهای ناتو صورت می‌گیرد.
به نوشته این روزنامه، رییس جمهوری لهستان همچنین قرار است دیداری رسمی از انگلیس داشته باشد و نیز در ماه سپتامبر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شركت كند.
گزارش روزنامه فایننشال تایمز در حالی منتشر می‌شود كه 'ینس استولتنبرگ'، دبیر كل ناتو اخیرا اعلام كرد كه قرار است مراكز فرماندهی ناتو در شش كشور اروپای شرقی در طی ماه‌های آینده ایجاد شود.
به گفته دبیر كل ناتو، این مراكز فرماندهی وظیفه ایجاد یك خط ارتباطی و هماهنگی میان ناتو و نیروهای نظامی شش كشور لهستان، رومانی، بلغارستان، لتونی ، لیتوانی و استونی بر عهده خواهند داشت.
پیشتر نیز منابع آمریكایی اعلام كردند كه ارتش این كشور در نظر دارد تا بیش از 5 هزار نیرو، تانك، خودروهای زرهی و تسلیحات سنگین در برخی از كشورهای حوزه بالتیك و شرق اروپا مستقر كند.
آمریكا و اروپا كشور روسیه را به دست داشتن در تحولات شرق اوكراین متهم كرده‌اند ولی مسكو ضمن رد این اتهامات اعلام كرده است كه كشورهای غربی بحران اوكراین را بهانه‌ای برای افزایش نفوذ نظامی خود در شرق اروپا قرار داده‌اند.
اروپام**4**1552