۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۲۳
کد خبر: 81726966
T T
۰ نفر
توسعه راه ها،حياتي ترين نيازكهگيلويه وبويراحمد-مظفرعدالت نسب*

كهگيلويه وبويراحمد از لحاظ برخورداري از شاخص راه ارتباطي جزو محرومترين استانهاي كشور است، اين درحالي است كه راه حياتي ترين نياز توسعه همه جانبه هر منطقه و استان محسوب مي شود.

هر چند به بركت انقلاب اسلامي براي خروج از بن بست ارتباطي كهگيلويه وبويراجمد طرحهاي راهسازي بزرگي اجرا شده است اما در حقيقت وضعيت نامطلوب راههاي اين استان با وجود شتاب بخشي طرحهاي راهسازي آن در دولت تدبير و اميد، نيازمند حمايت جدي تر از محل منابع ملي متمركز است.
پايين بودن شاخص راه در كهگيلويه وبويراحمد به گونه اي است كه اين استان تنها داراي 56كيلومتر راه چهارخطه است و شاخص برخورداري از بزرگراه اين استان از 10درصد كشوري تنها نيم درصد است.
اين وضعيت در حالي است كه بافت كهگيلويه وبويراحمد به لحاظ وجود يك هزار و 700روستا بيشتر روستانشين است ، اما شاخص آسفالت راه روستايي اين استان 43درصد است كه با نسبت بيش از 67 درصدي شاخص راه آسفالت روستايي كشور فاصله زيادي دارد.
از مجموع بيش از چهارهزار و 500 كيلومتر راه روستايي اين استان حدود دو هزار كيلومتر آن آسفالت است در حالي كه در كهگيلويه وبويراحمد حدود 47درصد جمعيت در بافت روستايي سكونت دارند.
اگرچه به لحاظ محروميت بخش راه كهگيلويه وبويراحمد پروژه هاي راهسازي زيادي تعريف شده اما ناكافي بودن اعتبارات باعث برخي پروژه هاي اين استان با گذشت 20 سال نظير پروژه پاتاوه به دهدشت همچنان نيمه تمام باقي بماند.
بيش از يكهزار ميليارد ريال براي ساخت جاده پاتاوه - دهدشت تاكنون هزينه شده و اعتبار مورد نياز تكميل آن حدود 320 ميليارد تومان اعلام شده است.
از حدود 204 پروژه راكد و نيمه فعال دولت دهم هم اكنون بيش از 160 پروژه راهسازي اعم از راه اصلي، فرعي و روستايي در حال اجرا است و 24 پروژه با اعتباري افزون بر 620 ميليارد و 180كيلومتر راه آسفالت قرار است هفته دولت در اين استان بهره برداري شود.
وجود تعداد پرشماري پروژه مهم راهسازي بويژه طرحهاي چهارخطه و ناكافي بودن اعتبارات استاني، ضرورت اختصاص اعتبار ويژه به اين طرحها از سوي مسوولان وزارت راه براي جبران محروميت هاي ناشي بخش راه توسعه نيافته ترين استان كشور را دوچندان كرده است.
پروژه چهارخطه كردن ياسوج - باباميدان- سميرم ، طرح ملي پاتاوه - دهدشت ،چهارخطه ياسوج - شيراز، ياسوج -باباميدان و خيرآباد-گچساران به باشت از پروژه هاي نيازمند تامين اعتبار و شتاب بخشي بيش از پيش است.
بيش از 30درصد تصادفات كهگيلويه وبويراحمد مربوط به محور نامناسب ياسوج -سميرم است كه براي رفع مخاطره سوانح رانندگي دراين مسير حادثه ساز، پروژه چهارخطه در دست اجراي اين مسيرواقع درمركز استان نيازمند شتاب بخشي است.
كهگيلويه و بويراحمد 56 كيلومتر بزرگراه، 540كيلومتر راه اصلي ، 990 كيلومتر راه فرعي و چهار هزار و 535 كيلومتر راه روستايي دارد.
در حالي كه كهگيلويه وبويراحمد از لحاظ ميزان تردد خودرو در جاده هاي اصلي در برخي ايام سال همانند نوروز و تعطيلات تابستاني جزو سه استان نخست كشور است اما با ضعف زيرساخت ها و نبود ايمني جاده ها مواجه است .
رييس ايرنا مركز ياسوج