۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۵۴
کد خبر: 81729386
T T
۰ نفر
تپه باستاني پوئينك ، مانع اصلي تكميل كمربندي جنوبي قرچك

تهران – ايرنا – حكايت اول مرغ بود يا تخم مرغ داستان اين روزهاي كمربندي جنوبي شهرستان قرچك است ، تپه اي باستاني كه ثبت ملي شده و در مسير كمربندي جنوبي قرچك قرار دارد و معلوم نيست كه در زمان طراحي اين پروژه چندده ميليارد توماني كسي به اين تپه توجه داشته است ، تپه اي كه امروز مانع اصلي تكميل اين محور مواصلاتي شده است .

به گزارش ايرنا، شهرستان 300 هزار نفري قرچك كه در اواخر دولت دهم از ورامين جدا شده و به عنوان شهرستاني مستقل اداره مي شود ، در سر راه شهرستان هاي ورامين و پيشوا به تهران قرار دارد و خودروها مجبورند تا براي رسيدن به تهران از اين شهرستان عبور كنند.
حجم بسيار زياد خودروهاي عبوري از اين مسير ، عرض كم خيابان اصلي قرچك ، دوربرگردان هاي غير استاندارد و عبور عابران پياده از عرض خيابان باعث شده تا خيابان اصلي اين شهرستان همواره با ترافيك شديد مواجه باشد.
در دوره نخست شوراي اسلامي شهر قرچك ، احداث كمربندي شمالي اين شهر به تصويب رسيد ، مسيري كه امروز از كاركرد اصلي خود دور شده و با پيشرفت شهر به يكي از خيابان هاي شهر تبديل شده و همواره در اين مسير ترافيك هاي شديدي رخ مي دهد .
با تصويب طرح جامع شهر قرچك ، برنامه ريزي جهت احداث كمربندي جنوبي اين شهرستان در دومين دوره شوراي اسلامي صورت گرفت و با وجود آن كه اجراي اين پروژه به دليل معارضين متعدد بار مالي فراواني را به مديريت شهري تحميل مي كرد، اجراي آن آغاز شد.
وجود صدها منزل مسكوني در مسير اجراي پروژه و رودخانه باقرآباد از جمله معارضيني بود كه شهرداري با تملك چند ميليارد توماني منازل مسكوني و نيز احداث پل بر روي رودخانه باقرآباد آنان را برطرف كرد ولي تپه باستاني پوئينك از جمله معارضيني است كه ديگر قابل خريد نبوده و با وجود آن كه طراحان اين پروژه ميلياردي از وجود آن آگاهي كامل داشتند ولي به نظر مي رسد برنامه اي براي رفع آن و يا ايجاد هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي صورت نگرفته بود و امروز اين تپه باستاني به يكي از مهترين موانع تكميل و توسعه كمربندي جنوبي قرچك تبديل شده است .
به گفته رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان قرچك تپه باستاني پوئينك با شماره 15773 در تاريخ هشتم مرداد ماه سال 1386 به ثبت آثار ملي رسيده است .
اسدالله تاجيك گفت: اين تپه و حريم آن جزو مناطقي است كه هر گونه ساخت و ساز در آن بايد با نظر و مجوز سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري صورت گيرد و نمي توان به عنوان فعاليت عمراني و يا اجراي پروژه هاي راه سازي از حريم آن استفاده كرد.
وي بيان داشت: در جلسه شوراي اداري شهرستان قرچك كه سال گذشته با حضور استاندار تهران برگزار گرديد مقرر شد كه شهرداري قرچك هزينه گمانه زني كارشناسان ميراث فرهنگي در اين تپه باستاني را به مبلغ 2 ميليارد ريال تأمين نمايد تا پس از بررسي كارشناسي در اين مكان و در صورت عدم دسترسي به منابع قابل توجه ، مجوز جمع آوري اين تپه توسط شهرداري صادر شود.
وي افزود: تاكنون شهرداري قرچك اين هزينه را تأمين نكرده است .
رئيس شوراي اسلامي شهر قرچك نيز در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت: تاكنون اداره كل ميراث فرهنگي هيچ گونه درخواستي براي آغاز عمليات گمانه زني در اين تپه باستاني ارائه نداده است و اگر چنين درخواستي ارائه شود شهرداري آماده است تا مبلغ مورد نظر را تأمين كند.
محسن كهزادي گفت: شهرداري قرچك تمامي املاك و مستغلات قرار گرفته در اين مسير را تملك كرده به طوري كه از ابتداي سال جاري تا كنون بيش از 20 ميليارد ريال پول نقد به صاحبان پلاك هاي ثبتي طول مسير واگذار كرده و طي هفته هاي آينده تمامي اين املاك جمع آوري و مسير بازگشايي مي شود.
وي افزود : هزينه ميلياردي كمربندي جنوبي شهر قرچك كه نقش به سزايي در كاهش ترافيك طول مسير دارد معطل يك تپه قرار گرفته كه معلوم نيست آيا چيزي در آن يافت خواهد شد يا اين تپه نيز مانند تپه هشت هزارساله پرديس پس از مطالعات و حفاري هاي متعدد رها خواهد شد .
وي با انتقاد ميراث فرهنگي گفت: ميراث تپه هشت هزار ساله پرديس را سال هاست كه به حال خود رها كرده است ، بسياري از ابنيه آن خراب شده و حتي كانكس مستقر در اين تپه نيز به سرقت رفته است و بيم آن مي رود كه اين سرنوشت در تپه پوئينك نيز تكرار شود.
وي اظهار اميدواري كرد ميراث فرهنگي هرچه سريعتر نسبت به تعيين تكليف تپه پوئينك اقدام كند تا هر چه سريعتر كمربندي جنوبي قرچك تكميل و زير بار ترافيك قرار گيرد.
تهرام/7254//1348