گاز رسانی به روستاهای فارس در دولت تدبیر و امید 49 درصد افزایش یافت

شیراز- ایرنا- مدیرعامل شركت گاز استان فارس گفت: گازرسانی به روستاهای این استان در دو سال فعالیت دولت یازدهم نسبت به سی و چهار سال قبل از آن افزایش 49 درصدی داشته است كه در فضای انقباضی بودجه عمرانی و سیاست كاهش نقدینگی ، بیانگر حركتی پرشتاب توام با مدیریت جهادی است.

هوشنگ محمدی ، شنبه در میزگرد بررسی عملكرد دولت تدبیر و امید در حوزه گاز و انرژی كه در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز فارس در شیراز برگزار شد ، افزود: در سال های 57 تا 91، شمار روستاهایی كه در استان فارس از مزایای گاز طبیعی برخوردار شده بودند 602 روستا بود اما از سال 92 تاكنون یعنی در مدت دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید، به 293 روستای این استان گاز رسانی شده است.
وی گفت: در گازرسانی به روستاها، ابتدا روستاهای در فاصله پنج كیلومتری و سپس روستاهای واقع در فاصله 15 كیلومتری خطوط لوله گاز سراسری از اولویت برخوردار شدند و روستاهایی كه از سال 92 به شبكه گازرسانی پیوسته اند از خط لوله گاز سراسری فاصله بیشتری داشته اند و این امر نشان دهنده اهمیت و حجم كار عمرانی است كه در این زمینه صورت گرفته است.

** گازرسانی به 20 شهر فارس در دو سال
مدیرعامل شركت گاز استان فارس با اشاره به وجود 104 شهر در این استان گفت: 64 شهر استان فارس در سال های 57 تا 91 از گاز طبیعی برخوردار شده بودند اما از سال 92 تاكنون 20 شهردیگر به شمار شهرهای بهره مند از گاز طبیعی فارس افزوده شده است و این آمار حاكی از افزایش 31 درصدی در مدت دو سال فعالیت دولت یازدهم نسبت به 34 سال قبل از آن است.
وی ادامه داد: 20 شهری كه در این مدت به شبكه گاز استان فارس و كشور پیوسته اند به دلایل سخت گذر بودن مسیر و فاصله زیاد از خط لوله های اصلی، نیازمند هزینه و عملیات اجرایی بیشتری در قیاس با سایر شهرهایی است كه قبل از آنها از گاز طبیعی بهره مند شده بودند.
محمدی با گرامیداشت هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) و پنجاهمین سالگرد تاسیس شركت ملی گاز ایران گفت:در سال 1344 خورشیدی ، روستای گویم در مجاورت شهر شیراز نخستین منطقه در كشور بود كه از گاز طبیعی بهره مند شد.

** سهم 70 درصدی گاز طبیعی از سبد انرژی استان فارس
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اینك گاز طبیعی سهم 70 درصدی از سبد مصرف انرژی در فارس دارد و 30 درصد دیگر به سایر سوخت ها مانند نفت خام، سفید، مازوت، برق، بنزین، گازوییل و ... اختصاص دارد.
وی ادامه داد: هم اینك 97 درصد خانوار شهری و 49 درصد خانوار روستایی استان فارس زیر پوشش شبكه گازرسانی قرار دارند.
مدیرعامل شركت گاز استان فارس بیان كرد:در مقطع كنونی 84 شهر استان از مزایای گاز طبیعی برخوردار هستند و گازرسانی به 10 شهر در دست اجرا و هشت شهر دیگر در دست مطالعه است.

** افزایش 24 درصدی گازرسانی به صنایع فارس
مدیرعامل شركت گاز استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در سال های 57 تا 91، یك هزار و 846 واحد صنعتی این استان از گاز طبیعی برخوردار شد لیكن در مدت دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید، 447 واحد صنعتی دیگر از این امكان بهره مند شدند كه این رقم موید افزایش 24 درصدی است.
محمدی ادامه داد:هم اینك در استان فارس 32 صنعت عمده در هر ساعت بیش از 10 هزار مترمكعب گاز مصرف می كنند و افزون بر این 28 شهرك صنعتی این استان از گاز طبیعی برخودارند.
این مقام مسوول، میزان شبكه تاسیس شده در استان فارس در سال های 57 تا 91 حدود 15 هزار و 237 كیلومتر بیان كرد و اظهار داشت: از سال 92 تاكنون دو هزار و 891 كیلومتر به این میزان افزوده شد كه گویای افزایش 19 درصدی است.
وی گفت: شمار مشتركان شركت گاز در استان فارس نیز در سال های 57 تا 91، 958 هزار و 950 مشترك بود كه در دو سال فعالیت دولت یازدهم با افزایش 18 درصدی این رقم به 172 هزار و 168 مشترك رسیده است.

** آمادگی برای توسعه جایگاه های عرضه سوخت سی.ان.جی
مدیرعامل شركت گاز استان فارس با اعلام آمادگی این شركت برای توسعه و ایجاد جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده موسوم به سی.ان.جی گفت:در سال های 57 تا 91، 109 جایگاه عرضه سوخت سی.ان.جی فعال شده بود و از سال 92 تاكنون 9 جایگاه دیگر در این استان فعال شد كه بیانگر بیش از هشت درصد افزایش است.

** برنامه جهادی بی سابقه
معاون بهره برداری شركت گاز استان فارس نیز در این میزگرد با اشاره به پیشینه فعالیت 30 ساله خود در این شركت گفت: خدمات ارایه شده به مردم استان در دو سال فعالیت دولت یازدهم نسبت به سه دهه قبل بی سابقه است.
فرهاد بهمنی كشكولی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای بهره برداری 95 روستا و سه شهر از گاز طبیعی در هفته دولت امسال، گفت:در هفته های دولت سه دهه گذشته ، حداكثر در 20 یا 30 روستا افتتاح شبكه گازرسانی انجام می شد اما امسال با برنامه ریزی و حركت جهادی صورت گرفته، مشعل گاز خانه های مردم در 95 روستا و چهار شهر این استان در هفته دولت روشن می شود.
وی اظهار كرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، امسال 700 روستای جدید فارس از مزایای گاز طبیعی بهره مند می شوند و
شركت گاز استان فارس می كوشد تا سال 95 به 900 روستای دیگر این استان عملیات گازر رسانی انجام شود.

** كارگاه بزرگ صنعتی و خدمات رسانی در فارس
سخنگو و مدیر روابط عمومی شركت گاز استان فارس نیز در این میزگرد با بیان این كه هم اینك 334 پروژه گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان در حال فعالیت است، گفت: هفته دولت امسال عملیات اجرایی 200 طرح دیگر گازرسانی نیز آغاز می شود و با این حساب، می توان گفت كه بزرگترین كارگاه تولیدی صنعتی و خدمات رسانی فارس در شركت گاز استان است.
سیدمحمدباقر یوسف زاده همچنین به برنامه های شركت گاز استان فارس برای فرهنگسازی مصرف بهینه گاز اشاره كرد و گفت: با هدف فرهنگسازی عمومی در زمینه مصرف بهینه گاز ، در سال 94 تفاهم نامه ای با صداوسیمای مركز فارس در ارتباط با تولید و پخش برنامه های آموزشی، طنز و مستند سازی با موضوع چگونگی مصرف گاز به ویژه در فصول سرد سال كه بیشترین میزان مصرف گاز متعلق به این ایام است ، منعقد خواهد شد.
وی اظهار كرد:كارشناسان شركت گاز استان فارس همچنین در مدارس و اماكنی كه در سال 94 به شبكه گاز طبیعی وصل می شوند حضور می یابند و اصول و اهمیت رعایت مصرف بهینه انرژی به ویژه گاز طبیعی را یادآوری می كنند.
هشتم شهریور سال 1360 محمد علی رجایی رییس جمهوری و محمد جواد باهنر نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران در انفجاردفتر نخست وزیری به شهادت رسیدند.
در تقویم رسمی كشور از دوم شهریور تا هشتم این ماه كه سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر است به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.ك/3
2027 / 6113 /6118
۰ نفر