۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81730422
T T
۰ نفر
كتاب زندگینامه ابوعلی سینا به مناسبت روز پزشك عرضه شد

تهران - ایرنا- زندانی قلعه هفت حصار زندگی‌نامه دانشمند بزرگ ایرانی ابوعلی‌سینا به مناسبت روز پزشك (اول شهریور) از سوی سوره مهر عرضه شد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار حوزه كتاب و ادبیات ایرنا، زندانی قلعه هفت حصار ، نوشته حسین فتاحی است و داستان این كتاب از دوران كودكی ابوعلی سینا آغاز، دوران نوجوانی و جوانی وی و همچنین علاقه‌اش به طب در آن گنجانده شده و نیز ماجرای زندان رفتنش به تحریر درآمده‌ است.
همچنین در این كتاب، مطالبی درباره آشنایی ابوعبید جوزجانی شاگرد مشهور بوعلی با وی، دیدار با شیخ ابوسعید‌ابی‌الخیر، درمان پسر ملك‌خاتون در ری، ازدواج با یاسمین كنیز فراری خلیفة بغداد و درمان شمس‌الدوله نوشته شده است .

** شرح حال كتاب پژوهان مسلمان منتشر شد
شرح حال كتاب پژوهان مسلمان با عنوان شیفتگان كتاب از سوی موسسه خانه كتاب منتشر و به بازار نشر عرضه شد.
به گزارش روز یكشنبه خبرنگار حوزه كتاب و ادبیات ایرنا، شیفتگان كتاب مجموعه مقالاتی درباره علاقه مندان به كتاب و كتابخوانی كه توسط علی رفیعی علامرودشتی تالیف شده است .
همچنین این كتاب ،مجموعه ای از مقالاتی است كه در بیش از 30 بخش در مجله «میراث شهاب» وابسته به كتابخانه بزرگ حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) منتشر شده بود و در آن شرح حال ده ها تن از عالمان مسلمان از قرن دوم تا نیمه قرن هشتم گردآوری شده است.
ابوبكربن شهاب زهری، ابوجعفر منصور دوانیقی عباسی، یحیی برمكی، (قرن دوم)، ابن كلبی كوفی، واقدی اسلمی، اصمعی بصری، ابوتمام طائی (قرن سوم)، ابوبكر رازی، ابوالقاسم موصلی، ابن عمید كاتب (قرن چهارم)، ابونصر شاپور بن اردشیر بن فیروز شیرازی، ابوالولید محمد بن یحیی بن یحیی غافقی قرطبی و شیخ طوسی (قرن پنجم) و غیره از جمله افرادی هستند كه در این كتاب به زندگینامه آن پرداخته شده است .
مقدمه، درآمد، ارزش كتاب در اسلام، كتاب از نگاه دانشوران، كتابت در صدر اسلام، نخستین كتابها در اسلام، قرن دوم، قرن سوم، قرن چهارم، قرن پنجم، قرن ششم، قرن هفتم، قرن هشتم، اعلام، كتابنامه و فهرست تفصیلی مطالب، فصل های مختلف این كتاب را تشكیل می دهد.

** انتشار كتاب كریشو و پیرزن با گویش هندیجانی
كتاب كریشو و پیرزن از مجموعه كتاب‌های سیمرغ قصه‌های شفاهی مردم ایران با دو گویش فارسی - هندیجانی از سوی انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان منتشر شد.
زهره پریرخ بازنویسی این كتاب را به عهده داشته و راشین تیموری تصویرگری آن را انجام داده است.
قصه‌ی كره الاغ و پیرزن روایت‌های متعددی دارد اما این روایت را سلطنت گشتیل به لهجه هندیجانی نقل كرده است.
داستان این كتاب با لهجه‌ هندیجانی كه یكی از لهجه‌های گویش بندری است تلاش می‌كند دلنشین‌ترین قصه‌های مردم خوزستان را بیان كند.
خلاصه این كتاب از این قرار است: پیرزنی با مرغ و خروس‌هایش زندگی می‌كند. دو روباه هر شب می‌آیند و یكی از مرغ‌هایش را می‌دزدند. پیرزن نمی‌داند چگونه از دست روباه خلاص شود تا این كه یك روز كره الاغی به خانه او می‌آید و...
همچنین روایت این كتاب با صدای زینب موسوی در قالب لوح فشرده به بازار عرضه شده است.
به گزارش اداره‌كل روابط عمومی و امور بین‌الملل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، این كتاب كه برای گروه سنی ب (دوم و سوم ابتدایی) به چاپ رسیده توسط الهام صالحی طراحی گرافیكی شده‌ است.
مجموعه سیمرغ حاصل تلاش و پژوهش در حوزه‌ جمع‌آوری قصه‌های ایرانی در شهرها و روستاهای ایران است كه از سال 1388 كار خود را با هدف شناساندن ادبیات بومی، قومی، لهجه‌ها و گویش‌های مردم ایران زمین آغاز كرده است.
كتاب كره الاغ و پیرزن در 48 صفحه رنگی با شمارگان هفت هزار نسخه و قیمت 95 هزار ریال روانه بازار كتاب شده است.
فراهنگ **9022 **1883** 1569
۰ نفر