ابراز علاقه مهمانان خارجي جشنواره نامه به امام رضا براي گسترش مناسبات فرهنگي و مذهبي با ايران

ساري - ايرنا - سفراي كشورهاي بروندي، نيجريه، سنگال و كومور كه به همراه همسرانشان براي مراسم اختتاميه دهمين جشنواره بين المللي نامه اي به امام رضا(ع) به مازندران سفر كردند، علاقه مندي شان را نسبت به گسترش مناسبات فرهنگي و مذهبي با ايران ابرازداشتند.

دهمين جشنواره بين المللي نامه‌اي به امام رضا(ع) همزمان با ولادت با سعادت امام موسي كاظم(ع) با اعلام فراخوان سراسري در گروه هاي سني بزرگسالان31سال به بالا، جوانان16-30سال، نوجوانان11-15سال و كودكان 10-7سال آغاز و با معرفي26 برگزيده در سه بخش بين المللي، بومي و سراسري، امروز دوم شهريورماه در سالن سلمان هراتي مجتمع فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با حضور خدام رضوي به كار خود پايان داد.
اين جشنواره كه مردمي ترين رويداد فرهنگي مذهبي ايران اسلامي با گستره فراملي است امروز در آستانه ولادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع ) با معرفي 26منتخب و برگزيده در گروه هاي سني بزرگسالان31سال به بالا، جوانان16-30سال، نوجوانان11-15سال و كودكان 10-7سال، منتخبين بخش بومي و بين الملل و نفرات شايسته تقدير از برخي كشورهايي كه بيشترين شركت كننده را در اين جشنواره داشتند، خاتمه مي يافت.
احدجاوداني، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران در مراسم استقبال از سفراي كشورهاي بروندي، نيجريه، سنگال و كومور كه از فرودگاه بين المللي دشت ناز ساري جهت حضور در مراسم اختتاميه دهمين جشنواره بين المللي نامه اي به امام رضا(ع) به اين استان سفر كردند، ضمن خيرمقدم گويي و تبريك دهه مبارك كرامت اظهار داشت: از سفراي كشورهاي آفريقايي به همراه همسرانشان و دكتر عمادي پزشك بدون مرز جمهوري اسلامي ايران به جهت پذيرفتن دعوت دبيرخانه اين جشنواره و حضور در آيين اختتاميه اين رويداد فرهنگي مزين به نام مبارك حضرت ثامن الحجج(ع) تقدير به عمل آورد.
وي با بيان اينكه مازندران سرزمين علويان ميزبان يك رخداد بزرگ فرهنگي تحت عنوان جشنواره نامه اي به امام رضا(ع) كه از كشورهاي مختلف به ويژه بروندي، نيجريه، سنگال و كومور كه سفراي آنها در ساري حاضر مي باشند، هستيم ، گفت: اين جشنواره 114هزار و 477نامه در سه بخش سراسري، بين الملل و بومي با ادبيات مازندران را دريافت نموده است.
جاوداني با اشاره به اينكه در اختتاميه اين جشنواره از دكتر عمادي (از پزشكان بدون مرز) با توجه به حضور ايشان در كشورهاي آفريقايي و مداواي كودكان آن مناطق و نيز ساخت بيمارستاني به نام امام رضا(ع) در كشور بروندي و همچنين تبليغ و جذب اثر از بيماران تحت درمان آن بيمارستان صورت گرفته است، تقدير به عمل مي آيد، ابراز داشت: همچنين حضور خادمين حرم رضوي را در اين مراسم خواهيم داشت.
وي با بيان اينكه اين جشنواره منتسب به امام رضا(ع) هشتمين امام شيعيان است، افزود: مدفن امام هشتم شيعيان در مشهد يكي از شهرهاي ايران اسلامي است.
سفير نيجريه در ادامه اين مراسم مهمترين و بهترين قسمت سفر يك مسافر را كه تاثير گذاري زيادي را به همراه دارد و در ياد و خاطره باقي مي ماند را شيوه استقبال از مسافر دانست و گفت: در بدو ورود به ساري با بهترين شيوه آن هم استفاده از كودكان و نوجوانان كه لباس هاي محلي اين سرزمين را برتن داشتند، و طبيعت اين استان شباهت زيادي با طبيعت كشور خودمان دارد مواجه شديم كه بسيار ارزشمند بوده است.
وي ادامه داد: زماني كه به كشور نيجريه بازگردم از فرهنگ غني مردمان اين استان و طبيعت آن كه همانند كشور ما است، براي هموطنان خويش باز گو مي نمايم.
سفير كومور نيز خرسندي خويش را از حضور در ايران اسلامي و سرزمين مادري دكتر عمادي كه به عنوان پزشك بدون مرز در كشور هاي آفريقايي براي مردمان فقير و بيمار به مداواي رايگان مي پردازد، اعلام داشت.
وي از برنامه سفر خويش به مشهد الرضا در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: حدود دوسال است كه در ايران زندگي مي كند.
سفير بروندي نيز در خاتمه اين ديدار با بيان اينكه روز اختتاميه جشنواره نامه اي به امام رضا(ع) براي تشكر از خدمات دكتر عمادي پزشك بدون مرز،سخنراني خواهد داشت، گفت: تاكنون زمينه حضور وي در مشهد و بارگاه امام رضا(ع) فراهم نشده كه تلاش دارد اين سفر را انجام دهد.
وي با بيان اينكه در هر جاي ايران اسلامي شاهد ابراز علاقه به يكي فرزندان خاندان رسول خدا حضرت محمد(ص) مي باشد، تصريح كرد: در جايي مردم امام حسين(ع) را فرياد مي كنند و در جايي امام جعفر صادق(ع) و در گوشه اي هم امام رضا(ع) مورد توجه است.
اين سفير مسلمان اهل كشور بروندي آفريقا افزود: البته خودش به اين نتيجه نرسيده كه مردم ايران به كدام يك از فرزندان رسول خدا(ص) بيش از ديگري علاقه مند هستند اما خودش بر اين باور معتقد است كه همگي فرزندان حضرت محمد(ص) قابل احترام هستند.
وي تاكيد كرد: دوست داشتن رسول رحمت و مهرباني حضرت محمد(ص) بايد همراه با مهرورزيدن به اهل بيت آن حضرت صورت گيرد.
سفير بروندي با اشاره به هنر مردمان ايران اسلامي نظير فرش، گفت: تلاش دارد زمان بازگشت به بروندي فرش اين سرزمين را براي مردمانش به ارمغان برد.ك/1
6097