۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۸:۴۲
کد خبر: 81732580
T T
۰ نفر
از ابتداي امسال 1240 پرونده تغيير كاربري زمين كشاورزي تشكيل شده است

مشهد-ايرنا-سرپرست معاونت حفظ كاربري و يكپارچگي اراضي كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: طي چهار ماه ابتداي امسال 1240 پرونده تغيير كاربري زمين كشاورزي تشكيل شده است.

مهندس حميد قزاقي روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت:اين تعداد پرونده تغيير كاربري براي حدود 50 هزار هكتار از زمين هاي استان تشكيل شده است.
وي با بيان اينكه از اين تعداد 260 مورد منجر به قلع و قم شده است، اظهار كرد: علاوه بر اين دو هزار و 285 هكتار از اراضي ملي واگذار شده براي اجراي طرح هاي كشاورزي به دليل عدم اجرا طرح استرداد شده است.
اين مسوول بيان كرد: در مدت چهار ماه گذشته از سالجاري 1300 مورد بازديد نظارتي در مساحتي معادل 52 هزار هكتار قرار گرفته است.
وي اراضي زير كشت خراسان رضوي را يك ميليون و 200 هزار هكتار اعلام كرد و افزود: حدود دو ميليون هكتار از اراضي در استان نيز قابليت كشت را دارد كه حفظ و حراست از اين وسعت كار بسيار سختي است.
قزاقي افزود: دربين شهرستانهاي استان به ترتيب شهرستانهاي طرقبه-شانديز، مشهد، چناران، نيشابور، سبزوار و تربيت حيدريه بيشترين ميزان تغيير كاربري غير مجاز زمين هاي كشاورزي را دارند.
وي گفت: به منظور حمايت و حفاظت هر چه بيشتر از زمين هاي كشاورزي و اراضي دولتي سامانه 131 به نام سامانه فوريت هاي اراضي در هفته دولت امسال در استان به بهره برداري مي رسد.
وي تاكيد كرد: مردم مي توانند هرگونه تغيير كاربري اراضي كشاورزي و دولتي را در تماس با اين سامانه اطلاع و در پي آن ماموران به محل اعلامي مراجعه و با متخلفان برخورد مي نمايند.
سرپرست معاونت حفظ كاربري و يكپارچگي اراضي خراسان رضوي اظهار كرد: هم اكنون دو هزار پرونده ديگر تغيير كاربري مربوط به سال 93 در دست بررسي است .
وي با اشاره به اينكه قانون حفظ كاربري اراضي متعلق به سال 1375 است و اصلاحيه آن در سال 1384 رقم خورده است، افزود: طبق اين قانون هرگونه ساخت و ساز غير مجاز در اراضي كشاورزي پس از شناسايي در مراجع قضايي مطرح و بر مبناي راي دادگاه برخورد مي شود.
وي گفت: 10هزار و 228 مورد ساخت و ساز غير مجاز در اين زمينه در استان تا كنون شناسايي شده است.
يك ميليون و 200 هكتار از زمين هاي خراسان رضوي زير كشت كشاورزي است.ك/3
7496/1211