۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81735123
T T
۰ نفر

یكسال با عملكرد دولت در بخش رسانه

۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81735123
یكسال با عملكرد دولت در بخش رسانه

تهران-ایرنا- همزمان با بزرگداشت هفته دولت، گزارش عملكرد یكسال گذشته معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در دولت یازدهم اعلام شد كه ازجمله دستاوردهای آن می توان به توجه به دیپلماسی رسانه ای،بیمه خبرنگاران،شفاف سازی و صنف گرایی و قوانین و مقررات و تسهیل امور مراجعین اشاره كرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، همزمان با بزرگداشت هفته دولت یازدهم در پایان سال دوم دولت تدبیر و امید، گزارش عملكرد یكساله معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند بخش شامل دستاوردهای بدست آمده با مجموعه اقدامات و تدابیر درنظر گرفته شده منتشر می شود.
بنا به گفته برخی كارشناسان و اساتید علوم ارتباطات، و اصحاب رسانه، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره با تدبیر و انجام اقداماتی جدید در حوزه رسانه و مطبوعات در دولت تدبیر و امید كارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است كه آمار و ارقام و اسناد موجود گواه این مدعاست.
بر این اساس شفاف سازی، صنف گرایی و بازبینی قوانین و مقررات، توجه به موضوع بیمه اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران و روزنامه نگاران، پرداخت یارانه مطبوعات و ... از رویكرد اصلی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم بوده است كه در این دوره وزارت ارشاد طی دوسال گذشته محقق شدند.
هماهنگی برگزاری نمایشگاه مطبوعات توسط اصناف، صادر نشدن مجوز رسانه و نشریه برای دستگاه های دولتی، توجه ویژه به رسانه های تخصصی بخش خصوصی، پرداخت یارانه بیمه خبرنگارانی كه توسط رسانه ها بیمه شده اند، توجه به زیرساخت ها و اعطای بسته های حمایتی برای تقویت مبانی آموزشی و مهارت های نوین خبرنگاران را نیز می توان از جمله سیاست های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در این دوره عنوان كرد.
اصلاح روش ها و نوآوری، یكی از راهبردهای اساسی معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم به شمار می آید كه با سیاست های كلان دولت تدبیر و امید همسو بوده و در جهت شفاف سازی امور، استفاده از متخصصان و كاهش تصدی گری دولت در حوزه فرهنگ و رسانه گام بر می دارد.
به بیان دیگر، معاونت مطبوعاتی در این دوره در تلاش بوده تا با بهره مندی از آراء و اندیشه های كارشناسان و متخصصان، هم سایه سنگین دولت در حوزه اطلاع رسانی را به حداقل برساند و هم با تشویق صنوف و تشكل های مطبوعاتی به مشاركت در امور، مجال آن یابد تا به نقش نظارتی، پشتیبانی و هدایتگری خود به نحو شایسته تری بپردازد.
نگاه به آمار و اسناد و مجموعه اقدامات و فعالیت های انجام گرفته رشد صعودی در اقدامات را در مدت مشابه این معاونت را نشان می دهد.

** عملیاتی كردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
از جمله اقدامات این معاونت در یك سال گذشته توجه به دیپلماسی رسانه ای و تسهیل فعالیت خبرنگاران و دفاتر رسانه های خارجی با رعایت منافع ملی، عملیاتی كردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال 1388 و ارائه لایحه قانون جامع تبلیغات برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

** حمایت از نشریات مروج شعائر اسلامی و قرآنی
از دیگر اقدامات می توان به منطقی كردن یارانه مطبوعات و هدفمندشدن نحوه توزیع آگهی های دولتی، انتشار لیست یارانه های پرداختی به رسانه ها به تفكیك نوع رسانه و واریز مرحله ای و توجه ویژه به نشریات استانهای جدار مرزی و تقویت وحدت در جهت منافع ملی، حمایت از نشریات مروج علم، سبك زندگی ایرانی - اسلامی و نشریات ترویج دهنده شعائر اسلامی و قرآنی اشاره كرد.

** افتتاح سامانه جامع رسانه‌های كشور
افتتاح سامانه جامع رسانه‌های كشور، اجرای طرح اعلام وصول الكترونیكی برای تكریم ارباب رجوع و تسهیل در امر اهالی مطبوعات، راه اندازی سامانه اشتراك نشریات كشور با تسهیلات ویژه برای دسترسی آسان و ارزان مردم به نشریات و نهایی كردن پیش نویس قانون تأسیس نظام صنفی رسانه از جمله فعالیت های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یك سال گذشته است.

** اجرای طرح رتبه بندی نشریات
همچنین از دیگر اقدامات و فعالیت های این معاونت می توان به اجرای طرح رتبه بندی نشریات، روزنامه‌ها و رسانه های فضای مجازی با كمك شوراهای صنفی با هدف رعایت عدالت در ارائه خدمات، طرح رتبه بندی خبرنگاران و اعطای كارت خبرنگاری با تسهیلات ویژه، تدوین آیین نامه پرداخت یارانه به مطبوعات با مشاركت اصناف، تدوین آیین نامه اعطای آگهی های دولتی به مطبوعات با مشاركت اصناف و اصحاب رسانه و حذف تعرفه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از درج آگهی ها در مطبوعات اشاره كرد.

** تدوین آیین نامه تامین بیمه تكمیلی خبرنگاران
تدوین آیین نامه تامین بیمه تكمیلی خبرنگاران به صورت رایگان و نیم بها برای خبرنگاران مستقر و آزاد و صدور تعداد 2570 مجوز از تاریخ 1/7/92 تا كنون از دیگر اقدامات این معاونت دروزارت فرهنگ و ارشاداسلامی است.

** رشد 10 درصدی دفاتر نمایندگی رسانه های خارجی
در بخش تعداد دفاتر نمایندگی رسانه های خارجی تعداد دفاتر در سال 93 حدود 150 دفتر بوده است كه نسبت به سال 92 رشد 10 درصدی داشته است.

** صدور 251 كارت برای خبرنگاران خارجی
دربازه زمانی یكسال گذشته تعداد كارت خبرنگاری صادرشده برای خبرنگاران خارجی وارد شده به كشور در سال 93، 251 كارت بوده است.
همچنین تعداد خبرنگاران خارجی وارد شده به ایران در سال 93 نیز بالغ بر 630 نفر بوده است كه نسبت به سال 92 رشد 25 درصدی داشته است.

** افزایش تعداد نشریات تخصصی
از دیگر اقدامات معاونت مطبوعاتی افزایش تعداد 50 نشریه تخصصی، 10 نشریه بین المللی، 11 نشریه دینی، 5 نشریه كودك و 15 نشریه بین المللی است.

** افزایش صدور مجوز تاسیس كانون آگهی و تبلیغاتی
همچنین توسط این معاونت از ابتدای سال 93 تا پایان اسفندماه، 1648مجوز فعالیت كانون آگهی و تبلیغاتی تمدید و 889 پروانه فعالیت برای كانون های آگهی و تبلیغاتی تازه تأسیس صادر شده است. این آمار در مقایسه با صدور مجوز كانون های تازه تأسیس در سال 1392، 6 درصد افزایش داشته است.

** ساماندهی سایت های خبری از قانون تا اجرا
معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، در اقدامی، كمر به اجرای یك اصل مهم ماده 7قانون مطبوعات بست؛ قانونی كه در صورت حمایت همگان، ضمن سالم سازی فضای اینترنت به رفع دغدغه مسئولان كشور و بزرگان حوزه و دانشگاه- به ترویج اخلاق حرفه ای و همچنین تصفیه فضای وب نیز كمك می كند.

*برگزاری نمایشگاه بیستم مطبوعات و خبرگزاری ها
رسانه؛ آزادی مسئولانه عنوان شعاری است كه برای نمایشگاه بیستم مطبوعات تعیین شد این نمایشگاه بعد از یك سال وقفه دوباره در مصلی تهران برگزار شد تا مجالی برای گردهمایی رسانه‌های فعال در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی باشد.
بیش از 560رسانه اعم از خبرگزاری و مكتوب امسال در نمایشگاه بیستم مطبوعات حضور دارند كه شامل روزنامه‌ها با 38 عنوان، خبرگزاری‌ها با 20 عنوان، موسسات آموزشی و تخصصی با 116 عنوان، تشكل‌های مطبوعاتی با 4 عنوان، موسسات رسانه‌ای و مطبوعاتی با 24 عنوان، نشریات استانی با 67 عنوان و نشریات ورزشی با 13 عنوان حضور یافتند.
یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگاه بیستم حضور روابط عمومی نهادها و دستگاه‌های دولتی است. دیده شدن روابط عمومی‌ دستگاه‌های مختلف و تاثیرشان در جریان اطلاع‌رسانی، از جمله نكاتی بود كه باعث حضور آن‌ها در نمایشگاه بیستم شد.
نكته دیگری كه نخستین نمایشگاه مطبوعات دولت یازدهم را متفاوت كرد برگزاری این نمایشگاه توسط شورای هماهنگی تشكل‌های مدیریتی رسانه بود.
خصوصیتی كه حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد آن را مقدمه‌ای برای واگذاری نمایشگاه مطبوعات به صنف رسانه می‌داند.

** صدور200 كارت حرفه ای روزنامه نگاری
كارت حرفه ای روزنامه نگاری به كسانی اعطا می شود كه از طریق سایت سمان(saman-gov.ir) اقدام به تشكیل پرونده و تكمیل مدارك مطابق با دستورالعمل صدور كارت حرفه ای روزنامه نگاری كرده باشند.
بر اساس دستورالعمل صدور كارت حرفه ای روزنامه نگاری، امكان عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران با تسهیلات ویژه، تسهیلات فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر تسهیلات دولتی، صدور كارت خبرنگاری بین المللی برای مأموریت‌های خارجی، ارایه خدمات بیمه تكمیلی، دوره های آموزشی رایگان مركز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و خدمات مشاوره حقوقی حرفه‌ای از جمله تسهیلاتی است كه به دارندگان كارت حرفه ای روزنامه نگاری تعلق می گیرد.
همچنین كمك هزینه آموزش زبان خارجی، تسریع در رسیدگی به تقاضای انتشار رسانه، قرار گرفتن در فهرست خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در پاسخ به استعلامات دستگاه ها برای ارایه خدمات حرفه‌ای و تسهیلات و پرداخت بیمه (حداكثر به مدت شش ماه برای روزنامه‌نگارانی كه به طور ناخواسته با رسانه خود قطع همكاری می كنند، مشروط به آنكه از تاریخ قطع همكاری به قبل، حداقل یك سال توسط رسانه محل اشتغال، بیمه شده باشند) از دیگر تسهیلات دریافت كنندگان این كارت است.
با مجموعه اقدامات بعمل آمده و تشكیل چندین جلسه با حضور كمیته منتخب و بررسی پرونده های واجدان شرایط، بالغ بر 200 كارت حرفه ای روزنامه نگاری و خبرنگاری تاكنون صادر و تحویل افراد واجد شرایط شده است.

** صدور 1160 مجوز رسانه درسال 93/صدور بالغ بر727مجوزدرسال 94
هیات نظارت بر مطبوعات در سال 93 و در حالی كه جلسات آن به صورت منظم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مجموعا بالغ بر هزار و صد مجوز صادر كرد كه نسبت به سال های 91 و 92 بیش از 80 درصد رشد داشته است.
از مجموع 1160 رسانه كه مجوز فعالیت دریافت كردند، تعداد 701 رسانه در حوزه مكتوب، 432 مجوز در حوزه رسانه های برخط و 27 رسانه برای انتشار به صورت لوح فشرده پروانه انتشار دریافت كردند.
بدون احتساب استان تهران با دریافت 442 مجوز، استان های قم، خراسان رضوی و مازندران با دریافت 54، 48 و 36 پروانه انتشار بیشترین پروانه انتشار را به خود اختصاص دادند.
تفكیك رسانه های مكتوب از حیث دوره انتشار نیز بدین ترتیب بوده كه از مجموع 701 رسانه، 5روزنامه، 25 هفته نامه، 36 دو هفته نامه، 234 ماهنامه، 48 دوماهنامه، 279 فصلنامه، 71 دوفصلنامه و 3 رسانه برای انتشار به صورت سالنامه مجوز دریافت كردند.
همچنین از مجموع 432 مجوز برای رسانه های برخط، 4 مجوز در حوزه خبرگزاری ها و 428 مجوز در حوزه پایگاه های خبری صادر شد.
بنابر اعلام دبیر خانه هیات نظارت بر مطبوعات، در سال 92 مجموعا برای 726 رسانه پروانه انتشار صادر شده است كه از این تعداد، 204 پروانه مربوط به شش ماهه اول و 522 پروانه مربوط به شش ماهه دوم سال 92 است.
ضمن آنكه از مجموع 726 مجوز سال گذشته، 584 رسانه در حوزه رسانه های مكتوب، 118 رسانه در حوزه رسانه های برخط و 24 رسانه برای انتشار به صورت لوح فشرده پروانه انتشار دریافت كردند.
مقایسه آماری این گزارش در سال های 92 و 93 ضمن اشاره به توجه ویژه هیات نظارت بر مطبوعات در دولت یازدهم به صدور مجوز برای فعالیت رسانه ها، از عنایت ویژه اعضای هیات بر مطبوعات به رسانه های برخط حكایت دارد.
در حالی كه در 6 ماهه اول سال گذشته تنها برای 37 رسانه برخط مجوز صادر شد، در 6 ماهه دوم این سال برای 81 رسانه و در سال 93 برای 432 رسانه برخط پروانه انتشار صادر شد. به عبارت دیگر در طول یك و نیم سال گذشته و با استقرار دولت یازدهم، مجموعا 513 رسانه برخط از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز فعالیت دریافت كردند.
تمامی جلسات هیات نظارت بر مطبوعات از ابتدای دولت یازدهم تا كنون با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.
فراهنگ**1355**1569
۰ نفر