۵ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۴۰
کد خبر: 81736441
T T
۰ نفر
بندرقديمي بندرعباس به امكانات مقابله با آلودگي نفتي مجهز شد

بندرعباس- ايرنا- مدير اداره بنادر و دريانوردي شهيد باهنر گفت: همزمان با هفته دولت اين بندر كه قديمي ترين بندر صادراتي بندرعباس مركز استان هرمزگان است به تجهيزات پيشرفته كنترل و مقابله با آلودگي نفتي مجهز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا از روابط عمومي بنادر هرمزگان ، محمد محسني روز پنجشنبه ضمن گراميداشت هفته دولت و ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر اظهار داشت: شناور چند منظوره مقابله با آلودگي و جمع آوري زباله نفتي، تجهيزات مهار لكه هاي نفتي از سطح آب و همچنين ورقه هاي جاذب لكه نفتي از جمله تجهيزاتي بوده كه به امكانات اين بندر اضافه شده است.
وي ضمن بيان اين مطلب كه دستگاه مكانيكي (بوم و اسكيمر) ظرفيت پاكسازي روزانه پنج تن لكه نفتي را دارد افزود: همچنين شناور جمع آوري آلاينده هاي جامد در هر بار مي تواند دو تن زباله هاي خشك را از دريا جمع آوري كند.
محسني تصريح كرد: با خريد اين تجهيزات، بندر شهيد باهنر به نخستين مركز فرعي مقابله با آلودگي هاي دريايي استان هرمزگان تبديل شده و با مركز اصلي آن در بندر شهيد رجايي ارتباط و همكاري دارد.
به گفته وي ، اين تجهيزات دريايي كه افزون بر 15ميليارد ريال ارزش دارد، در حوضچه اين بندر به عنوان قديمي ترين بندر تجاري و صادراتي شهر بندرعباس استقرار يافت.
وي خاطرنشان كرد: سازمان بنادر ودريانوردي به عنوان مسئول اجراي كنوانسيون هاي دريايي آلودگي ناشي از كشتيها در ايران با تجهيز نمودن بنادر به تجهيزات پيشرفته مقابله با آلودگي نفتي، كنوانسيون مارپول را در كشور اجرايي كرده است.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: تردد هزاران كشتي اقيانوس پيما و نفتكش روزانه از تنگه هرمز و خليج فارس، حفظ محيط زيست دريايي را ضرورت بخشيده است.
بندر شهيد باهنر با 12 پست اسكله سومين بندر صادراتي كشور است كه عمليات احداث آن در سال 1346 كليد خورد و در امور صادرات كالاي غير نفتي و حمل و نقل كالا و حمل و نقل مسافربري جايگاه ويژه اي دارد.
دسترسي به آبهاي آزاد جهان از طريق خليج فارس، اتصال به راهگذر شمال-جنوب از شبكه جاده اي به كشورهاي تركيه، روسيه، آذربايجان، قزاقستان، تركمنستان و عراق ، اين بندر را به پايانه اي راهبردي در منطقه تبديل كرده است.
اين بندر از فعال ترين و بزرگترين بنادر تجاري كشور بعد از بندر خرمشهر در دهه 50 و 60 بوده است.
موقعيت ممتـاز جغرافيايي در دسترسي به آب هاي آزاد جهان از طريق خليج فارس، اتصـال به شبكه راه هاي بين المللي، نزديكي به مناطق آزاد قشم و كيش و بنادر تجاري خليج فارس اين بندر را در جايگاه يك پايگاه استراتژيك و منحصر به فرد پس از بندر شهيد رجايي قرار داده است.
دوم تا هشتم شهريورماه به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر به نام هفته دولت نامگذاري شده است.ك/3
7198/ 6048