85 درصد خرده فروشي كشور به شكل سنتي/آمادگي مشاركت با شركت هاي خارجي در صنعت خرده فروشي را داريم

تهران - ايرنا - مديرعامل بزرگترين مجموعه خرده فروشي در كشور با بيان اينكه هنوز بيش از 85 درصد خرده فروشي كشور به صورت سنتي انجام مي شود، گفت: اين ميزان خرده فروشي توسط حدود 5 ميليون مغازه كوچك در سراسر كشور صورت مي گيرد.

فرشيد گل زاده كرماني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، بهترين سياست براي پايان دادن به روش سنتي خرده فروشي در كشور را توسعه فروشگاه هاي زنجيره اي دانست و اظهار داشت: در اين فروشگاه ها هم نظارت نهادهاي مسئول به لحاظ بهداشت، استاندارد و امور مالياتي ارتقا مي يابد و هم اينكه هزينه هاي توزيع بشدت كاهش پيدا مي كند.
وي با بيان آنكه در كشورهاي توسعه يافته بيش از 80 درصد شبكه توزيع مبتني بر فروشگاه هاي زنجيره اي است، گفت: كشور هم اكنون در حال گذار است و در اين شرايط دولت بايد يكسري بسترهايي را فراهم كند تا فضاي رقابتي به سمت حضور مجموعه هاي زنجيره اي، ايجاد شود كه متاسفانه در سال هاي گذشته برخي از سياست ها در مقابل توسعه اين فروشگاه ها بوده است.
گل زاده سپس حضور برخي از مجموعه هاي غيرمرتبط با صنعت خرده فروشي را يكي از بارزترين سياست هاي مقابله با توسعه فروشگاه هاي زنجيره اي در كشور ذكر كرد و اظهار داشت: به عنوان مثال شهرداري برخي از كلانشهرها راسا در اين خصوص اقدام كردند و مكانهايي را در اختيار برخي از افراد گذاشتند تا آنها نيز مبادرت به عرضه كالاهاي خود كنند.
وي افزود: در اين فضا متوليان اين مراكز ضمن فرار مالياتي، كالا بدون رعايت بهداشت و مباني استاندارد به مشتريان عرضه مي شود.
مديرعامل شركت فروشگاههاي زنجيره اي رفاه ادامه داد: فروشگاههاي زنجيره اي هم اكنون حدود 9 درصد ماليات ارزش افزوده را پرداخت مي كنند ضمن آنكه حاشيه سود آنها نيز حدود 12 درصد است. حال مقايسه كنيد فروشگاههاي زنجيره اي كه 9 درصد ماليات ارزش افزوده را پرداخت مي كنند با آنهايي كه از اين موضوع طفره مي روند. اين موضوع بشدت به توسعه فروشگاههاي زنجيره اي ضربه مي زند.

** گسترش فروشگاههاي غيررسمي خرده فروشي
گل زاده با بيان آنكه متاسفانه اين نوع مراكز بشدت در حال گسترش هستند، گفت: دولت بايد اين قضيه را بطور جدي پيگيري و سازمان امور مالياتي نيز بر گسترش اين مراكز تمركز كند.
به گفته وي، اين مراكز هم اكنون در اصفهان و قم فعاليت دارند و در حال گسترش در كل كشور هستند كه از مزيت هايي مثل شهرداري ها استفاده كرده و با هزينه هاي ناچيز اماكني را در اختيار خود قرار دادند.
وي سپس بر ضرورت ايجاد شبكه توزيع مدرن در كشور تاكيد كرد و گفت: يكي از نشانه هاي اين شبكه توزيع مدرن وجود مجموعه فروشگاههاي زنجيره اي است كه بايد شرايطي فراهم شود تا اين مجموعه ها هرچه سريعتر شكل بگيرند.
گل زاده با تاكيد براينكه وجود مراكز غيررسمي خرده فروشي سدي براي توسعه فروشگاههاي زنجيره اي هستند، افزود: اگر اين شرايط ادامه پيدا كند به طور قطع نه تنها شبكه توزيع بهبود پيدا نخواهد كرد بلكه در سال هاي آينده حتما از اين ناحيه ضربه خواهيم خورد.

** قيمت در فروشگاههاي زنجيره اي كمتر از قيمت مصرف كننده است
اين فعال حوزه صنعت خرده فروشي كشور سپس در خصوص قيمت كالاهاي عرضه شده در فروشگاه هاي زنجيره اي نيز گفت: شائبه گران بودن كالاهاي موجود در فروشگاههاي زنجيره اي به ذهنيت مردم از اين فروشگاهها طي سالهاي گذشته برمي گردد. در حال حاضر به واسطه رقابتي كه ايجاد شده، با وجود اعمال همه سياست ها مرتبط و اينكه پرداخت ماليات را به طور شفاف انجام مي دهيم اما از لحاظ قيمتي با همه مجموعه ها قابل رقابت هستيم.
وي افزود: در فروشگاه رفاه هيچ كالايي در حد قيمت مصرف كننده ارايه نمي شود بلكه همه كالاها زير قيمت مصرف كننده عرضه مي شود و حتي در برخي از كالاها تخفيفاتي بين 10 تا 50 درصد ارايه خواهد شد.
گل زاده همچنين خاطرنشان كرد: در يكسال گذشته با اصلاح ارتباط با تامين كنندگان به عنوان شركاي تجاري، توانستيم هزينه ها را بشدت كاهش دهيم و كالاها را به صورت ارزان تر در اختيار مردم قرار دهيم.
وي در ادامه با اشاره به اينكه برخي از تصميم گيران كشور با ترديد به توسعه فروشگاههاي زنجيره اي نگاه مي كنند، گفت: در كلان كشور توسعه اين فروشگاهها هم به نفع مردم و اقتصاد كشور و هم اينكه به رشد و توسعه اشتغال نيز كمك قابل توجهي خواهد كرد، براين اساس بايد مغازه هاي خرد در فروشگاه هاي زنجيره اي تجمع شوند.

** سهم 4 درصدي فروشگاههاي زنجيره اي در نظام توزيع كشور
مديرعامل بزرگترين مجموعه خرده فروشي در كشور همچنين به سهم فروشگاههاي زنجيره اي در نظام توزيع كشور اشاره كرد و گفت: هم اكنون كمتر از 4 درصد از كل فروش خرده فروشي از طريق فروشگاه هاي زنجيره اي صورت مي گيرد كه عدد بسيار اندكي است.
گل زاده ادامه داد: در كشورهاي توسعه يافته اين عدد بيش از 80 درصد است حال بايد توجه كرد كه چه هزينه هاي زيادي بابت عدم كارايي شبكه فروش مي دهيم.
به گفته وي، به طور متوسط حدود 10 تا 20 درصد هزينه نهايي براي مصرف كننده در اين شبكه سنتي فروش اضافه مي شود كه علاوه براين بايد بحث سلامت و عدم رعايت استانداردها را هم اضافه كرد.

** ضرورت حضور شركت هاي بين المللي در صنعت خرده فروشي كشور
اين فعال حوزه صنعت خرده فروشي به الزامات توسعه فروشگاههاي زنجيره اي در كشور اشاره كرد و گفت: حضور شركت هاي بين المللي در اين صنعت مي تواند بسيار مفيد باشد بنابراين يكي از الزامات توجه به حضور فروشگاهها و رقبا و شركاي خارجي در اين صنعت است.
گل زاده سپس بومي سازي دانش بين المللي صنعت خرده فروشي در ايران را دومين الزام توسعه فروشگاه هاي زنجيره اي در كشور برشمرد و گفت: دولت بايد بر مجموعه هاي غيرشفاف و رسمي نظارت جدي داشته باشد تا اين مجموعه ها صنعت خرده فروشي كشور را بيش از گذشته خراب نكنند.
وي با بيان اينكه سازمان هاي غيرمرتبط نبايد تسهيلاتي براي برخي رقبا فراهم كنند، اظهار داشت: چنانچه بخواهيم فروشگاههاي زنجيره اي را به فروشگاههاي مدرن تبديل كنيم بايد برخي سياست ها از جمله فروش هاي فصلي توسط شهرداري ها را كنار بگذاريم.

** كمبود يك ميليون نفري نيروي انساني متخصص در صنعت خرده فروشي
گل زاده برگزاري آموزش هاي حرفه اي را از ديگر الزامات دانست و گفت: در صنعت خرده فروشي كشور از ضعف نيروي انساني و مدير حرفه اي رنج مي برد. يكي از بحران هايي كه در سال هاي آينده به طور قطع با آن مواجه خواهيم بود مديريت برج هاي تجاري چند منظوره است، هم اكنون برج هايي در كشور توسعه يافته كه هيچ نظام مديريتي براي آنها وجود ندارد.
وي اضافه كرد: در شرايط فعلي حدود يك ميليون نفر كمبود نيروي انساني متخصص در صنعت خرده فروشي وجود دارد كه سال به سال در حال افزايش است كه بايد براي آن يك فكر عاجل كرد.
مديرعامل شركت فروشگاههاي زنجيره اي رفاه همچنين ادامه داد: مجموعه فروشگاههاي زنجيره اي هيچ گونه اتحاديه و كانوني كه بتوانند سياستگذاري و نظارت كنند، ندارند كه به اتفاق برخي فروشگاههاي زنجيره اي درصدد هستيم اين ضعف را پوشش و اتحاديه فروشگاههاي زنجيره اي كشور را تشكيل دهيم.
گل زاده در خصوص حضور هيات هاي خارجي در كشور و مشاركت با فروشگاههاي بنام بين المللي گفت: در اين زمينه پيشنهادهايي داشتيم و حتي مذاكراتي را هم انجام داديم. بنظر مي رسد كاملا ضرورت دارد كه حضور شركت هاي معتبر، خوشنام و با سابقه خارجي را در ايران داشته باشيم.
وي افزود: فروشگاه رفاه به عنوان بزرگترين مجموعه فروشگاه زنجيره اي از اين موضوع استقبال مي كند و اين آمادگي را دارد تا با شركت هاي معتبر خارجي مشاركت داشته باشد ضمن اينكه در اين خصوص با برخي از اين شركت ها مذاكراتي را انجام داده ايم.
اقتصام (4) 1574**1558