۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۲
کد خبر: 81739352
T T
۰ نفر
بهره‌برداري از 11 تصفيه‌خانه‌ آب و 19 تصفيه‌خانه‌ فاضلاب

تهران - ايرنا - مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از بهره‌برداري از 11 تصفيه‌خانه‌ آب و 19 تصفيه‌خانه‌ فاضلاب طي دوسال فعاليت دولت 'تدبير و اميد' خبر داد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، حميدرضا جانباز با تبريك فرارسيدن هفته دولت، اظهار داشت: نخستين روزهاي شهريور ماه هر سال، مزين به پاسداشت دولتمردان خدومي است كه با بذل جان خويش، الگويي ارزنده از تلاش و خدمت صادقانه در پيشرفت كشور را پيش رو نهادند.
وي با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در دو سال نخست فعاليت دولت يازدهم، منتهي به پايان سال تيرماه سال جاري در بخش آب و فاضلاب، افزود: طي اين مدت 11 تصفيه‌خانه‌ آب با مجموع ظرفيت 371 هزار و 875 مترمكعب در روز، در استان‌هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، سمنان، مركزي، همدان، گيلان، كرمان، قم، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان به بهره‌برداري رسيد.
جانباز افزود: بهره برداري از 19 تصفيه‌خانه‌ فاضلاب با مجموع توان پالايش 289 هزار و 195 مترمكعب در روز در استان‌هاي اصفهان، تهران، خوزستان، كرمان، كردستان، گيلان، همدان، يزد، آذربايجان غربي و چهارمحال و بختياري و واگذاري يك ميليون و 350 هزار انشعاب جديد آب در شهرها و 400 هزار انشعاب جديد آب در روستاها، از جمله فعاليت هاي انجام شده در اين بخش طي دو سال گذشته است.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در ادامه خاطرنشان كرد: در صورت تخصيص به موقع و كامل اعتبارات سال جاري و تا پايان سال مالي 1394مي توان در بخش طرح‌هاي آبرساني، با اعتباري بالغ بر هزار و 370 ميليارد ‌ريال، 12 تصفيه‌خانه‌ آب با مجموع ظرفيت معادل 770 هزار مترمكعب در روز به بهره‌برداري رساند.
وي اظهار داشت: همچنين در بخش طرح‌هاي فاضلاب شهري، با اعتباري بالغ بر سه هزار و 532 ميليارد ريال، 27 تصفيه‌خانه‌ فاضلاب با مجموع توان پالايش 330 هزار مترمكعب در شبانه‌روز به بهره‌برداري خواهد رسيد.
جانباز ادامه داد: در بخش آب روستايي، در قانون بودجه‌ سال 1394 كشور مبلغ چهار هزار ميليارد ريال در قالب رديف اعتباري 40902237 و مبلغ 500 ميليون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي براي تكميل مجتمع‌هاي آب‌رساني روستايي در نظر گرفته شده و براساس برنامه‌ريزي انجام شده با تخصيص اين اعتبار، عمليات اجرايي 730 مجتمع از مجموع 885 مجتمع آب‌رساني روستايي كشور آغاز خواهد شد.
وي اضافه كرد: با اجراي اين طرح‌ها، حدود 5.9 ميليون نفر جمعيت روستايي تحت پوشش قرار خواهند گرفت و در صورت تخصيص كامل و به هنگام اعتبارات اين طرح، عمليات اجرايي 496 مجتمع در 625 روستا و با جمعيت 2.75 ميليون نفر تكميل و به طور كامل به بهره‌برداري خواهد رسيد.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور تصريح كرد: در بخش فاضلاب روستايي در صورت تخصيص كامل اعتبار مصوب سال جاري به ميزان 340 ميليارد ريال، 11 تصفيه‌خانه‌ فاضلاب روستايي با مجموع ظرفيت دو هزار و 480متر مكعب در شبانه‌روز در استان‌هاي تهران، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، فارس، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، گيلان و اردبيل با احداث 100 كيلومتر شبكه‌ جمع‌آوري فاضلاب و خطوط انتقال، تكميل و به بهره‌برداري خواهد رسيد.
وي گفت: در زمينه‌ جلب و جذب سرمايه‌گذاران بخش غيردولتي پيش‌بيني مي‌شود كه تا پايان سال جاري، 15 پروژه‌ نمك‌زدايي آب به روش BOO با سرمايه‌گذاري معادل دو هزار ميليارد ريال و با مجموع ظرفيت 63 هزار مترمكعب در شبانه‌روز، چهار پروژه‌ تصفيه‌خانه فاضلاب شهري به روش BOT با سرمايه‌گذاري 420 ميليارد ريال و مجموع ظرفيت 20 هزار مترمكعب در شبانه روز، يك پروژه‌ تصفيه‌خانه‌ آب به روش بيع متقابل با سرمايه‌گذاري 380 ميليارد ريال و مجموع ظرفيت 50 هزار مترمكعب در روز، دو پروژه‌ جمع‌آوري و تصفيه‌ فاضلاب شهري به روش بيع متقابل با سرمايه‌گذاري هفت هزار و 200 ميليارد ريال و با مجموع حجم پساب خروجي 42 ميليون مترمكعب در سال به بهره برداري خواهد رسيد.
اقتصام (1) 3065**1558
۰ نفر