۸ شهریور ۱۳۹۴، ۷:۵۳
کد خبر: 81739895
T T
۰ نفر
اندونزي، عرصه رقابت جديد چين و ژاپن در حوزه اقتصادي

پكن - ايرنا - تلاش دولتمردان چيني و ژاپني براي ساخت و راه اندازي نخستين قطار سريع السير در اندونزي، رقابت جالبي را بين دو غول بزرگ شرق آسيا در حوزه اقتصادي به راه انداخته است.

به گزارش ايرنا، ژاپن كه همواره يكي از سرمايه گذاران اصلي در حوزه زيرساخت هاي كشورهاي جنوب شرق آسيا بوده، اكنون با ظهور رقيب جديدي به نام چين روبروست كه هژموني توكيو در اين زمينه را به چالش مي كشد.
ژاپن يكي از سه سرمايه گذار اصلي در اندونزي محسوب مي شود كه سهام عمده اي در بازارهاي خودرو و معدن دارد.
با اين وجود، گويا ژاپني ها مجبور شده اند براي برنده شدن در پروژه ساخت قطار سريع السير در اندونزي با چين، زورآزمايي كنند. از سوي ديگر، مقام هاي ارشد اندونزي با سودجويي از اين رقابت سعي دارند تا بيشترين منفعت را از آن خود كنند.
به تازگي «جوكو ويدوكو» رئيس جمهوري اندونزي در سفري كه به كشورهاي چين و ژاپن داشته، از ضرورت سرمايه گذاري چند ميليارد دلاري در بخش زيرساخت هاي اين كشور سخن به ميان آورده است.
«ويدوكو» در هر دو كشور چين و ژاپن به صورت نمادين سوار قطار هاي سريع السير شد تا به اين وسيله بر اهميت راه اندازي اين قطار در كشورش تاكيد كند.
قرار است قطار سريع السير در اندونزي به طول 160 كيلومتر، شهر جاكارتا (پايتخت) را به شهر باندونگ متصل كند. شهر باندونگ به داشتن دانشگاه ها و مراكز «آي.تي» معروف است.
تلاش جاكارتا براي ايجاد رقابت بين چين و ژاپن نتيجه داده و باعث شده ديپلماتها و هيات هاي نمايندگي از دو كشور از ماه آوريل به اندونزي سفر كرده و با مقام هاي اين كشور ديدار كنند.
«لوهوت پانجايتان» مشاور ارشد رئيس جمهوري اندونزي دراين باره گفت: بگذاريد براي سرمايه گذاري در اندونزي با يكديگر رقابت كنند؛ اين مساله براي ما خوب است.
وي تاكيد كرد كه رقابت چين و ژاپن در اين زمينه مانند دختري است كه خواستگارهاي متعددي دارد و مي تواند بهترين را به سليقه خود انتخاب كند.
پيشنهاد هاي چين و ژاپن براي پيروز شدن در اين پروژه با يكديگر متفاوت بوده است. چيني ها متعهد شدند كه در صورت پيروزي، عمليات ساخت و راه اندازي قطار سريع السير را در مدت يك سال آغاز كرده و تا پايان سال 2019 تكميل كنند. همچنين چين اعلام كرده براي اين پروژه از دولت اندونزي ضمانت مالي نمي خواهد.
اما ژاپني ها در آن سوي ميدان، هزينه هاي بيشتري براي اين پروژه طلب كرده و حتي اعلام كردند كه اين پروژه تا سال 2021 افتتاح نمي شود.
با اين وجود، سابقه درخشان ژاپن در ساخت قطارهاي سريع السير، مقام هاي اندونزي را وسوسه مي كند تا اين پروژه را به توكيو بدهند.
در مقابل مقام هاي پكن اعلام كردند كه چين توانسته 17 هزار كيلومتر خط آهن سريع السير را با موفقيت راه اندازي كند كه اين ميزان 55 درصد از مجموع خطوط آهن سريع السير در دنياست.
قرار است برنده پروژه ساخت و راه اندازي نخستين قطار سريع السير در اندونزي، 31 ماه اوت (9 شهريورماه) توسط رئيس جمهوري اين كشور اعلام شود.
آساق*1597** 2023