۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر: 81740387
T T
۰ نفر

هورالعظیم در آتش

۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر: 81740387
هورالعظیم در آتش

اهواز- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه در غرب خوزستان از آتش سوزی 9 نقطه تالاب هورالعظیم خبر داد.

موسی مدحجی یكشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار كرد:آتش سوزی در این تالاب از ظهر دیروز آغاز شده و بعدازظهر شدت گرفته كه تا شامگاه ادامه داشت كه هم اكنون این آتش سوزی تقریبا خاموش شده است.
وی با بیان اینكه آتش سوزی از سمت عراق وارد بخش ایرانی شد، اظهار كرد:دو نقطه شمال تالاب در حوالی چذابه، سه نقطه در جاده امام رضا(ع) و چهار نقطه در مخزن شماره 2 دچار آتش سوزی شده است.
مدحجی اضافه كرد:عملیات مهار آتش با همكاری بخشداری، آتش نشانی، ماموران امدادی، ایمنی نفت و محیط زیست انجام گرفت.
وی افزود:این حریق دومین آتش سوزی در بخش ایرانی تالاب مرزی هورالعظیم به شمار می آید و بیش از 12 هزار هكتار در قرینه همین محل ها در عراق طی دو هفته پیش نیز دچار آتش سوزی شد.
رییس اداره محیط زیست هویزه دلیل آتش سوزی های تالاب هورالعظیم را خشكسالی و تامین نشدن حقابه تالاب عنوان كرد و گفت:با هماهنگی مدیریت بحران استان، قرار شده مقداری آب از سد كرخه رهاسازی شود.
به گفته وی، آخرین بار 11 مرداد امسال آب برای تالاب رهاسازی شده بود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان اینكه آورد رودخانه كرخه و به تبع آن ورودی به تالاب با كاهش 80 درصدی مواجه است، افزود:هورالعظیم در وضعیت بحران قرار دارد.
مدحجی با بیان اینكه 70 درصد تالاب خشك شده است، گفت:سطح آب حوضچه های 1 و 2 تالاب كه پیشتر آبدار بوده اند، به دلیل تبخیر شدید و كاهش ورودی آب، به شدت كاهش و به حداقل ممكن رسیده و در بعضی نقاط به كلی خشك شده است.
وی با انتقاد از مدیریت آب در بالادست تالاب هورالعظیم اظهار كرد:لایروبی انهار ورودی، پایش دبی و كیفیت آب همچنین ممانعت از برداشت بی رویه در بالادست تالاب باید انجام شود اما این اتفاق نمی افتد.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی كشور قرار دارد كه یك سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.
هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است كه برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2002 خشك شدن آن را یكی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام كرد و نسبت به تبعات آن به كشورهای ایران و عراق هشدار داد.
بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یك طرف با كاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اكتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
این تالاب از زمان خشك شدن به عنوان یكی از كانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.
7151/6125/6037