۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۳۴
کد خبر: 81742219
T T
۰ نفر

آسفالت نوين در راههاي استان اصفهان

۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۳۴
کد خبر: 81742219
آسفالت نوين در راههاي استان اصفهان

اصفهان- ايرنا- مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان گفت: بيش از 400 كيلومتر از راههاي اين استان در سال 94 با استفاده از آسفالتهاي نوين روكش مي شود .

به گزارش ايرنا، روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي استان اصفهان روز دوشنبه به نقل از حجت الله غلامي اعلام كرد: از اين ميزان 180 كيلومتر از راههاي شرياني و خاص استان با آسفالت سنگ دانه (SMA) روكش خواهد شد.
غلامي با اشاره به با صرفه تر بودن استفاده از آسفالت نوين در مقايسه با آسفالت معمولي اظهار كرد: استفاده از آسفالت نوين و فناوري هاي نانو، آسفالت سنگ دانه اي (SMA)، آسفالت متخلخل و بتن غلطكي (RCCP) اگر چه هزينه آنها 10 تا 15 درصد از آسفالت معمولي گرانتر است اما با توجه به دوام و عمر بيشتر نسبت به آسفالتهاي معمولي با صرفه تر خواهد بود.
وي محورهايي كه در آن از اين نوع آسفالت استفاده شده است را اصفهان - تهران در چاه سرخ ، اصفهان به شهرضا، نائين به اردستان، نائين به اردكان، نائين به انارك و اردستان به اصفهان نام برد و گفت: از مزيت هاي آسفالت سنگ دانه نسبت به آسفالت معمولي مي توان به افزايش توان باربري، بهبود مقاومت كششي، كاهش تركهاي زودرس و روسازي هاي انعطاف پذير اشاره كرد.
مدير كل راه وشهرسازي استان اصفهان همچنين از برنامه ريزي و اجراي آسفالت حفاظتي (ميكرو سرفيسينگ ) در 200 كيلومتر از راههاي اصلي استان اصفهان خبر داد و افزود: اين پروژه تاكنون در محورهاي تيران به شهركرد، قلعه شور به رحيم آباد و محور نطنز به طرق اجرا شده است.
وي اظهار اميدواري كرد در آينده نزديك در محورهاي شرياني استان از جمله محور تهران به اصفهان، شهرضا به اصفهان و اصفهان به شهركرد از آسفالت متخلخل استفاده شود كه طرح اختلاط اين نوع آسفالت تهيه شده و درحال انعقاد قرارداد با پيمانكاران واجد شرايط است.
وي همچنين با اشاره به استفاده از ژئوكامپوزيت آسفالتي در 30 كيلومتر از راههاي استان اصفهان، مزيت هاي اين نوع آسفالت را اصلاح مقاومت لغزندگي در سطح راه و كاهش تصادفات، كاهش قابل ملاحظه صداي چرخ وسيله نقليه و در نتيجه كاهش انتقال صدا به مناطق مسكوني اطراف جاده، كاهش قابل توجه صدا به داخل خودرو، خستگي كمتر راننده و كاهش پخش آب هنگام عبور خودرو به اطراف دانست.
وي عمر متوسط آسفالت راههاي استان اصفهان را پنج تا شش سال دانست و تصريح كرد: عمر آسفالت راهها در ساير كشورها بين 9 تا 10 سال است.
به گفته وي كوتاهي عمر آسفالت سالانه هزينه اي بيش از 15 هزار ميليارد ريال به كشور تحميل مي كند.
مدير كل راه و شهرسازي اصفهان با بيان اينكه عمر متوسط آسفالت در راههاي استان اصفهان نصف مدت استاندارد جهاني است تصريح كرد: تلاش مي شود با استاندارد سازي مصالح و مواد اوليه، ماشين آلات، كارخانه هاي توليد آسفالت و اجراي صحيح، آن را به استاندارد جهاني نزديك كرد.
وي با اشاره به فعاليت 720 كارخانه آسفالت در كشور خاطرنشان كرد: 50 كارخانه در استان اصفهان با توليد آسفالت گرم وجود دارد كه امسال موظف به اخذ گواهينامه فني از مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي شده اند.
شبكه راههاي اصلي و فرعي استان اصفهان حدود 25 هزار كيلومتر راه همسنگ است كه ساليانه بيش از 80 ميليون تن كالا و بيش از 120 ميليون مسافر از طريق اين شبكه منتقل مي شود.
د/3011/ 6022