۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81745303
T T
۰ نفر
صدور پروانه بهره برداري دامپروري در كشور الكترونيكي مي شود

كرج- ايرنا- رييس سازمان نظام دامپزشكي كشور از الكترونيكي شدن صدور پروانه بهره برداري دامپروري از هفته آينده خبرداد.

به گزارش ايرنا، محمدرضا صفري روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از بزرگترين آزمايشگاه دامپزشكي كشور واقع در كرج و بيمارستان دامپزشكي و دفتر نظام دامپزشكي استان در جمع خبرنگاران، افزود: قوي شدن نظارت ها توسط نظام دامپزشكي از مهمترين اهداف اجراي اين طرح است.
وي با اشاره به تدوين شيوه اجرا اين برنامه، اظهار داشت: اجراي اين طرح از ابتداي هفته آينده در دو استان قزوين و تهران به صورت آزمايشي آغاز مي شود.
وي گفت: با الكترونيكي شدن صدور پروانه هاي بهره برداري، در هر نقطه اي از كشور كه پروانه اي صادر شود، در همان لحظه آن پروانه توسط نظام دامپزشكي، سازمان دامپزشكي و جهاد كشاورزي مونيتورينگ و نظارت مي شود.
وي بيان داشت: با اجراي اين طرح به سمتي مي رويم كه بهره بردار بتواند از داخل منزل درخواست صدور پروانه را كرده و درب منزل پروانه را تحويل بگيرد.
صفري در ادامه به فعاليت هاي مختلف نظام دامپزشكي كه يك انجمن و تشكل صنفي است، اشاره كرد و افزود: يك دسته از فعاليت هاي اين نظام دامپزشكي، نظام دادن به امور دامپزشكي و فعاليت هاي امور دامي است كه قبلا توسط بخش دولتي انجام مي شد.

**33 هزار نفر عضو سازمان نظام دامپزشكي كشور هستند
وي ادامه داد: هم اكنون اين سازمان داراي 33 هزار عضو فعال اعم از دامپزشك، كارشناس و كاردان و تكنسين دامپزشكي است كه 15 هزار نفر از آن ها را دامپزشكان تشكيل مي دهند.
رييس سازمان نظام دامپزشكي كشور گفت: برگزاري سمينارهاي مختلف آموزشي و كنگره هاي علمي و ارايه خدمات رفاهي و همچنين رسيدگي به تخلفات فعالان در امور دامپزشكي و دفاع از حقوق دامپزشكان از جمله وظايف اين نظام است.
وي تعاملات نزديك با تشكل هاي حرفه اي در بخش توليد و ...، پيگيري امور صنفي در مجامع مختلف، مجلس و دولت را از ديگر فعاليت هاي نظام دامپزشكي برشمرد و افزود: در دو قانون و چند آئين نامه تكاليف ديگري برعهده اين نظام گذاشته شده كه يكي از آن ها نظام جامع دامپروري كشور است.
وي اظهار داشت: اجراي نظام جامع دامپروري كشور از سال 1388 لازم الاجرا بوه كه اين قانون توسط نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي از همان سال ها اجرا ولي در دامپزشكي با تاخير روبرو شد.
وي گفت: قانون نظام جامع دامپروري ابعاد مختلفي دارد كه ماده 5 اين قانون صدور پروانه هاست كه بر عهده اين نظام گذاشته شده است.
صفري هدف جدي از اجراي اين طرح را ارتقاء كيفيت صدور پروانه ها دانست و افزود: زماني كه دولت خود مجري و ناظر باشد به مشكل برمي خورد ولي زماني كه فقط نظارت داشته باشد ماحصل آن ارتقاي كيفيت خدمت است.
اين مسوول هدف صدور پروانه در بخش دامپزشكي را حركت به سوي توليد سلامت محور برشمرد و خاطرنشان كرد: ساختار بخش توليد به گونه اي طراحي مي شود كه ماحصل آن كاهش رخداد بيماري هاي دامي، ارتقاي رفاه دام و همچنين آنچه كه به عنوان محصول وارد بازار مي شود باشد تا در نهايت ارتقاي سلامت جامعه را رقم بزند.
صفري، صدور پروانه هاي دامداري ها، مرغداري ها و واحدهاي توليدي را از جمله وظايف نظام دامپزشكي در اجراي اين قانون عنوان كرد و افزود: به استناد ماده 5 قانون نظام جامع دامپروري اين قانون تا شهريور ماه گذشته در 10 استان اجرا شده بود كه تا شهريور ماه امسال در 30 استان كشور اجرايي شده است.
وي واگذاري اين بخش از فعاليت هاي دولت و حاكميت به بخش خصوصي را كاري بزرگ دانست و گفت: همچنين بر اساس ماده 16 همين قانون در آينده اي نزديك بخش ديگري از صدور پروانه ها نيز به اين نظام واگذار مي شود.
رييس سازمان نظام دامپزشكي كشور افزود: بر اساس اين ماده قانوني، قانون بهره وري كه از سال 89 ابلاغ شده كه صدور پروانه كلينيك هاي دامپزشكي، داروخانه ها، آزمايشگاه ها و شركت هاي فعال در حوزه دامپزشكي نيز به اين نظام سپرده مي شود.
وي اضافه كرد: همچنين رتبه بندي واحدهاي فعال دامپزشكي به اين بخش سپرده شده كه با تاخيري چندساله بسترسازي آن انجام شده و آن را اجرايي مي كنيم.
وي گفت: همچنين تعيين صلاحيت حرفه اي فعاليت در بخش دامپزشكي و تعيين ظرفيت كار يكي ديگر از اقدامات نظام است كه در چند استان عملياتي شده است.
صفري افزود: در اجراي اين طرح، فارغ التحصيلان دانشگاهي براي ورود به بازار كار بايد از مسير تعيين صلاحيت حرفه اي عبور كنند و متناسب با نوع كار انتخاب شده آموزش هاي لازم را ديده تا ظرفيت متناسب با شرايط را داشته باشند و در نهايت بتوانند وارد آن حرفه شوند.
وي اظهار داشت: با اجراي سراسري اين طرح از ابتداي سال آينده شاهد ارتقاي شان حرفه اي و خدمات رساني بيشتر در حوزه نظام دامپزشكي هستيم.
رييس سازمان نظام دامپزشكي بيان داشت: همچنين آيين نامه تشكيلات شوراي نظام دامپزشكي استان ها نهايي شده و به وزير جهاد كشاورزي ارايه شده تا طبق قانون تاييد و ابلاغ شود.
وي گفت: همچنين بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده در ابتداي سال آينده شاهد برگزاري دور پنجم انتخابات نظام دامپزشكي در سراسر استان ها با شكل و سياقي متفاوت تر از گذشته خواهيم بود.

**استان البرز از مناطق مهم كشور در حرفه دامپروري است
صفري در بيان هدف از بازديد خود از استان البرز را مهم برشمردن اين استان در حرفه دامپروري و صنايع مرتبط دانست و افزود: دامپزشكي نقش مهمي در كمك به اقتصاد دامپروري و سلامت دام و سلامت غذا دارد.
وي ادامه داد: به همين منظور رصد فعاليت هاي اين حوزه در سطح استان مهم بوده و خوشبختانه در بازديدهاي به عمل آمده با همت بلند همكاران دامپزشكي غير دولتي و دولت و جهاد كشاورزي استان روبرو شديم كه توانسته اند رشد قابل توجهي به فعاليت هاي دامپزشكي و امور دام استان بدهند.
رييس سازمان نظام دامپزشكي كشور با اشاره به فعاليت 650 نفر در بخش هاي مختلف دامپزشكي در البرز، گفت: فعالان حوزه دامپزشكي اين استان به جهت كيفيت و سطح دانش مناسبي كه دارند استان هاي همجوار خود را پوشش مي دهند.ك/2
6156/1535
۰ نفر