۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷
کد خبر: 81746204
T T
۰ نفر
ساماندهي كاروان هاي آزادبر عتبات عاليات در خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- مدير حج و زيارت خراسان شمالي گفت: تمام كاروان هاي آزادبر زائران اين استان به عتبات عاليات ساماندهي مي شود.

محمد قاصري روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اعزام زائران در قالب كاروان هاي آزادبر به عتبات عاليات علاوه بر مشكلات حقوقي، از لحاظ امنيتي و اقامتي نيز با دشواري هايي مواجه است.
وي دليل اقبال زائران براي اعزام به عتبات عاليات در قالب كاروان هاي آزادبر را تفاوت هاي قيمتي به نسبت كاروان هاي قانوني دانست و گفت: اين در حالي است كه تجهيزات و امكانات اقامتي و حمل و نقلي كاروان هاي آزادبر تناسبي با كاروان هاي قانوني ندارد.
به گفته وي حج و زيارت نسبت به كاروان هاي آزادبر از لحاظ قانوني مسئوليتي نداشته و بروز هر گونه مشكلات براي اين گروه از زائران بر عهده مدير كاروان ها است.
مدير حج و زيارت خراسان شمالي خاطرنشان كرد: حج و زيارت با رويكرد حفظ امنيت جاني و مالي زائران عتبات عاليات، طرح ساماندهي كاروان هاي آزادبر و برخورد قانوني با مديران متخلف اين كاروان ها را در سراسر كشور در دستور كار قرار داده است.
به گفته وي اين طرح در سطح استان نيز در حال پيگيري است و براي كاهش اين كاروان ها نياز به فرهنگ سازي جامعه و آگاهي دهي به زائران پيرامون حوادثي تهديد كننده براي آنها با اعزام اين كاروان ها دانست.

*ثبت نام اعزام زائران به عتبات عاليات از نيمه دوم شهريور
مدير حج و زيارت خراسان شمالي همچنين از شروع ثبت نام به عتبات عاليات در عراق براي مناسبت هاي مذهبي عرفه، عاشورا و اربعين از نيمه دوم شهريورماه خبر داد.
قاصري اظهاركرد: در سالجاري 37 كاروان براي اعزام به عتبات عاليات با جمعيت يك هزار و 823 نفر پيش بيني شده كه اين آمار در سال قبل 13 كاروان بود.
به گفته وي در سالجاري نيز اعزام زائران از خراسان شمالي در قالب كاروان هاي اتوبوسي و خودرويي است.
وي برنامه ريزي براي اعزام زائران به عتبات عاليات و عمره مفرده از طريق فروگاه بين المللي بجنورد را از برنامه هاي آينده حج و زيارت استان اعلام كرد.
در موسم حج امسال 620 زائر از خراسان شمالي از 17 شهريور به خانه خدا مشرف مي شوند كه به نسبت سال قبل آمار حجاج اين استان 20 درصد كمتر شده است.ك3
6982/ 6042