۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۰۳
کد خبر: 81747014
T T
۰ نفر
حضور شناورهای نیروی دریایی چین در سواحل آبی آمریكا

پكن - ایرنا - چین در راستای اجرای سیاست‌های خود مبنی بر افزایش توانمندی نیروی دریایی در آبهای بین‌المللی، پنج كشتی نیروی دریایی خود را در سواحل آبی نزدیك آمریكا مستقر كرد.

به گزارش ایرنا، كابینه دولت پكن اوایل خرداد ماه سال جاری طرحی را به تصویب رساند كه بر اساس آن، این كشور می تواند ظرفیت‌های نیروی دریایی خود را در آبهای بین‌المللی ارتقا بخشد.
این طرح همچنین به نیروی دریایی چین این اجازه را می دهد كه در آینده به جای تمركز و دفاع از «آب‌های ساحلی» بر «حفاظت از دریاهای آزاد» بیشتر تمركز داشته باشد.
منابع خبری غربی امروز - جمعه - در گزارشی اعلام كردند كه چین در راستای همین طرح یاد شده، پنج كشتی نیروی دریایی خود را روانه آبهای آزاد كرده و در دریای «برینگ» در نزدیكی سواحل «آلاسكا» مستقر كرده است.
براساس این گزارش، این حضور كه برای اولین بار از سوی چین صورت می گیرد در راستای تغییر رویكرد چین در رابطه با حضور بیشتر در آبهای آزاد و بین المللی اتخاذ شده است.
مقام‌های وزارت دفاع آمریكا نیز با تایید حضور كشتی های نیروی دریایی چین در نزدیكی سواحل آمریكا در آلاسكا تعداد شناورهای چینی را سه ناوچه جنگی، یك شناور تداركاتی و یك فروند كشتی آبی - خاكی عنوان كردند.
آنان همچنین با بیان اینكه به دقت تحركات این كشتی ها را زیر نظر دارند، اعلام كردند كه شناورهای یاد شده در آب‌های بین‌المللی حضور دارند.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با اعلام اینكه مالكیت این جزایر در اختیار روسیه و آمریكا است، به نقل از وزارت دفاع آمریكا اعلام كرد كه واشنگتن حضور كشتی‌های چینی در این منطقه را «تهدید‌آمیز» نمی‌داند.
گفته می شود، فاصله این كشتی‌ها از محلی در آلاسكا كه «باراك اوباما» رئیس ‌جمهوری آمریكا به منظور شركت در نشستی در زمینه تغییرات آب و هوایی آلاسكا به آنجا سفر كرده بود، چندان دور نیست.
چین به دلیل مناقشات دریایی با ژاپن و چند كشور دیگر از جمله فیلیپین در خصوص برخی جزایر در دریای جنوبی و شرقی، تاكید زیادی بر افزایش توانمندی نیروی دریایی خود و حضور قدرتمندانه در آبهای بین المللی دارد.
اختلافات سرزمینی چین با همسایگانش در آبهای منطقه در سالهای اخیر شدت پیدا كرده و این موضوع باعث شده ارتش این كشور برای قدرت نمایی، هرازگاهی به برگزاری رزمایش های نظامی بزرگ مبادرت كند.
رزمایش «دریای مشترك 2015» این كشور با روسیه كه اوایل ماه جاری در دریای ژاپن صورت گرفت، آخرین و بزرگترین مانور دریایی این كشور بود كه در جریان آن هفت ناو جنگی، شش بالگرد، پنج فروند جنگنده به همراه 200 تفنگدار دریایی از چین و 16 كشتی، دو زیر دریایی، 12 هواپیما، 9 دستگاه تجهیزات آبی خاكی و بیش از 150 ملوان نیز از روسیه در آن مشاركت داشتند.
آساق*1597