۲۲ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8174785
T T
۰ نفر
کارشناسان اروپایی نسبت به شکست ناتو در افغانستان هشدار دادند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/12/86 لندن - دو کارشناس اروپایی امور امنیتی و دفاعی، معتقدند که شکست عملیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان به منزله سقوط این پیمان نظامی خواهد بود.
بنجامین شریه یر محقق موسسه آلمانی امور امنیتی و بین المللی و آیله تویه کارشناس موسسه نروژی مطالعات دفاعی روز چهارشنبه در مقاله مشترکی در روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن هشدار دادند: شکست عملیات نظامی ناتو در افغانستان تبعات منفی گسترده ای برای همه کشورهای عضو این پیمان خواهد داشت .
نویسندگان با بیان اینکه تا همین مرحله نیز با وخیم تر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان ، پیکر پیمان ناتو زخمی شده ، پیش بینی کردند که ادامه وضع کنونی و شکست ماموریت ناتو به خروج بیشتر متحدان آمریکا و باقی ماندن تنها چند کشور در افغانستان منجر خواهد شد.
این دو کارشناس امنیتی همچنین پیش بینی کردند که شکست عملیات ناتو در افغانستان عواقب وخیمی برای امنیت اروپا و سیاست های دفاعی آن خواهد داشت شریه یر و تویه تصریح کردند، در کنار شکست عملیات نظامی ناتو، اتحادیه اروپا نیز در اقدامات غیرنظامی خود برای بازسازی افغانستان موفق نبوده است .
کارشناسان آلمانی و نروژی با یادآوری سخنان سران اتحادیه اروپا در سال 2003 که گفته بودند عدم حل و فصل مسالمت جویانه چالش هسته ای ایران ، امنیت جهانی را خدشه دار می کند، نوشتند: اکنون نیز در صورت شکست روند صلح و بازسازی افغانستان اتحادیه اروپا باید خود را تا اندازه ای مقصر و مسوول بداند.
شریه یر و تویه از آرمان گرایی ، پرهیز از واقع بینی و توجه به منافع ملی به عنوان مشکل اصلی اتحادیه اروپا یاد کرده و افزودند: سران این اتحادیه باید بدانند که شکست در افغانستان تهدیدی جدی هم برای اروپا و هم برای آمریکا محسوب می شود.
این دو کارشناس امنیتی و دفاعی همچنین با اشاره به خطرات ناشی از بحران های سودان و کوزوو، از رهبران اتحادیه اروپا خواستند تا با کنار گذاشتن آرمان گرایی ، به واقع بینی روی آورند.
اروپام 345**2223** اروپام 345**2223** شماره 188 ساعت 21:11 تمام
۰ نفر