۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۲۹
کد خبر: 81748593
T T
۰ نفر
نیوزویك: توافق هسته ای ایران لابی اسراییلی آیپك را ضعیف كرده است

تهران-ایرنا- هفته نامه آمریكایی نیوزویك با اشاره به اختلاف نظر جدی جمهوری خواهان حامی لابی صهیونیستی آیپك با توافق هسته ای ایران و افزایش روزافزون تعداد حامیان توافق، این امر را نشانه تضعیف قدرت و نفوذ این لابی بر كاخ سفید دانست.

تارنمای نیوزویك یكی از جدیدترین مطالب خود را به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) و تاثیر آن بر نفوذ آیپك، قدرتمندترین لابی صهیونیست ها در آمریكا اختصاص داده است. «جاناتان برودر» نویسنده دائمی این نشریه با اشاره به بحث و جدل شدیدی كه بر سر توافق هسته ای ایران در كنگره آمریكا به راه افتاده است، نوشت:
«دمكرات ها و جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریكا همواره بر سر هرگونه مسئله مربوط به اسراییل اتفاق نظر داشته اند و همیشه لوایحی كه مربوط به امنیت اسراییل می شد را با اكثریتی قاطع در كنگره تصویب می كردند. فرقی هم نمی كرد كه این لوایح درباره تصویب تحریم های شدیدتر علیه ایران باشد یا حق دولت اسراییل برای دفاع از خودش. تا همین اواخر این روند در واشنگتن برقرار بود اما اكنون این وضعیت تغییر كرده است.»
نویسنده در این باره افزود: اكنون كه كنگره می خواهد توافق هسته ای ایران را در ماه جاری (سپتامبر) به چالش بكشاند، هدفی كه زمانی حامیان دمكرات و جمهوری خواه اسراییل را با یكدیگر همسو می كرد، حداقل و البته به طور موقت بین آنها شكاف ایجاد كرده است.
«نكته اینجاست كه این گسست شكافی عمیق تر بین دمكرات های یهودی و آیپك بزرگترین لابی اسراییلی در آمریكا نیز ایجاد كرده است.»
برودر یادآور شد كه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، تمامی سناتورهای جمهوریخواه، اكثر نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان و همه نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا با این توافق مخالفند.
وی افزود: مخالفان استدلال می كنند كه توافق وین راه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را هموار می كند اما، تعداد فزاینده ای از دمكرات ها با این نظر مخالفند. در واقع با توجه به تعداد سناتورها و نمایندگان دمكرات حامی توافق، به نظر می رسد كه احتمالا تصویب این توافق قطعی خواهد بود.
وی درباره تاثیر این امر بر جایگاه آیپك و نفوذ تاثیرگذار و تعیین كننده آن بر ترتیبات و سیاست گذاری های داخلی و خارجی كنگره نوشت: برخی تحلیل گران اعتقاد دارند تصویب توافق می تواند به جایگاه آیپك صدمه می زند؛ لابی بانفوذ و قدرتمندی كه سیاست های تند و خشنی دارد اما ملاحظات آن همواره مورد احترام كنگره بوده است.
«به همین خاطر، وقتی آیپك تابستان جاری برای سد كردن راه توافق، با صدها نماینده كنگره دیدار و برای این هدف، میلیون ها دلار برای تبلیغات تلویزیونی خرج كرد، عده ای گمان كردند كه چه بسا این لابی اسراییلی توافق هسته ای ایران را به كلی نابود كند.»
نیوزویك همچنین خاطرنشان كرد، لابی آیپك كه به شدت با توافق هسته ای وین مخالف است نه تنها با دمكرات های موافق توافق مواجه است، بلكه در میان هم قطاران خود نیز رقیب مخالف دیگری هم دارد.
«آیپك ادعا می كند كه در خصوص مسائل مربوط به اسراییل، سخنگوی یهودیان آمریكایی است، اما در رقابت جاری برای جلب حمایت از (توافق) ایران، یك لابی دیگر طرفدار اسراییل نیز حضور دارد. لابی «جی استریت»، گرچه توان مالی اش بسیار كمتر از آیپك است، اما به بازیگری لیبرال و بانفوذ تبدیل شده كه از توافق هسته ای حمایت می كند.»
«حداقل در حال حاضر می توان گفت كه با توجه به افزایش احتمال تصویب توافق هسته ای ایران و پیروزی اوباما در این عرصه، لابی آیپك تضعیف شده و قدرت تاثیرگذاری سابق خود را بر تیم اوباما از دست داده است.»
نویسنده در همین راستا از قول «جرمی بن امی» رییس لابی اسراییلی اضافه كرد: منازعه كنونی بر سر توافق هسته ای ایران، این توهم را كه در جامعه سیاسی یهودیان، نوعی اتحاد و یكپارچگی بی چون و چرا بر سر این دست مسائل وجود دارد، نقش بر آب كرد.
این نشریه پرتیراژ آمریكایی كه به چندین زبان در چندین كشور دنیا همزمان منتشر می شود، یادآور شد كه این نخستین بار نیست كه آیپك در اعمال نفوذ بر سیاست خارجی كلان آمریكا ناكام می شود.
نویسنده به تلاش های بی حاصل این لابی صهیونیستی در سال های 1978، 1981 و 1991 در خصوص سیاست های كنگره نسبت به مصر، عربستان سعودی و اخذ وام تضمین شده برای تل آویو از واشنگتن اشاره كرد و افزود: البته در هر حالتی، روابط امنیتی آمریكا و اسراییل بسیار محكم و جدی است و تمامی تحلیلگران اتفاق نظر دارند كه آیپك در خصوص دریافت كمك نظامی آمریكا به اسراییل با مشكلی مواجه نخواهد شد. با این حال، تیم اوباما احتمالا می تواند در خصوص توافق ایران روی حمایت سیاسی جی استریت حساب كند.»
نویسنده همچنین اقدام اخیر سناتور كی رك و لیندزی گراهام مخالفان بانفوذ توافق را یادآور شد كه برای تصویب مجموعه ای از تحریم های غیرهسته ای جدید علیه ایران تلاش می كنند تا ایران این اقدام را نقض توافق از سوی آمریكا تلقی كند و از توافق عقب بكشد.
هفته نامه آمریكایی نیوزویك در انتها نوشت: گروهی از كارشناسان اعتقاد دارند كه جمهوریخواهان، هرگز از تلاش برای نابود كردن این توافق دست نخواهند كشید و تمامی طرف ها بر سر این نكته اتفاق نظر دارند.
اروپام**9330**1144