۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81751947
T T
۰ نفر

جشن تولد هنرمندان شهریوری برگزار شد

۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81751947
جشن تولد هنرمندان شهریوری برگزار شد

تهران- ایرنا- جشن تولد هنرمندان پیشكسوت رشته های گوناگونِ متولد شهریورماه، در مجموعه ی باغ زیبای تهران برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، در آغاز این جشن صمیمانه كه با حضور علی اصغر كاراندیش، معاون توسعه ی مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ و هنرمندان و خانواده هایشان برگزار شد، عباس عظیمی، مدیرعامل مؤسسه ی هنرمندان پیشكسوت، ضمن عرض خیر مقدم به هنرمندان و خانواده هایشان، گفت: امسال به پیشنهاد خودِ هنرمندان، قرار شد كه به جای برپایی مراسمِ سومین سالگرد تأسیس مؤسسه ی هنرمندان پیشكسوت، همه ی هنرمندانِ عضو را به سفر سه روزه ی كیش بفرستیم كه مقدمات این سفر با حمایت دكتر كاراندیش در حال فراهم شدن است و امیدواریم در فاصله ی زمانی 15 تا 20 مهر، پذیرای هنرمندان و همسرانشان در جزیره ی كیش باشیم.
وی درباره ی فعالیت های مؤسسه گفت: غیر از هدیه ی تكریم ماهیانه، كه ظاهر قضیه است، این بیست و یكمین ماهی است كه داریم برای هنرمندان جشن تولد ماهیانه برگزار می كنیم. افتخار مؤسسه ی هنرمندان پیشكسوت در این است كه هنرمندان رشته های گوناگون را زیر پوشش خود دارد.
كاراندیش گفت: گاهی برخی رسانه ها انتقاد می كنند كه چرا از فلان هنرمند حمایت نكرده ایم و بدین ترتیب خدمت های مؤسسه را به چالش می كشند، اما ما برای حفظ كرامت هنرمندان، نمی توانیم هیچ بحثی را در این باره مطرح كنیم، حتی در جمع خود هنرمندان عزیز. ما تنها می توانیم هنرمندان بالای 60 سالی را كه گواهی درجه ی یك هنر از وزارت ارشاد دارند، زیر پوشش قرار دهیم، نه همه ی هنرمندان.
در ادامه، علی اصغر كاراندیش، معاون توسعه ی مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینكه هر بار كه در جمع هنرمندان پیشكسوت هستم، آن روز، بهترین روز عمر من است، گفت: شما هنرمندان انسان های ارزشمندی هستید كه حقّ فراوانی بر گردن مردم دارید و هرچه برای شما شود، كم است و ما شرمنده ایم كه نمی توانیم بیش از این كاری برای شما بكنیم. اینكه در قلب مردم جای دارید، بهترین هدیه یی است كه خداوند به شما داده است.
وی گفت: این باغی كه مراسم در آن برگزار می شود، باغی است 10000 متری كه از یك سال پیش اعلام كردیم كه در خدمت هنرمندان پیشكسوت است و كارت هایی هم صادر شده كه هنرمندان پیشكسوت هر زمان خواستند از این فضا بهره ببرند، چه برای برگزاری مراسم جشن عروسی فرزندان، چه برای استفاده ی شخصی. ما نگذاشتیم این فضا را برای بهره برداری تجاری، تبدیل به رستوران كنند.
كاراندیش گفت: از بیش از یك سال پیش اعلام كرده ام كه هر یك از اهالی فرهنگ و هنر كه نیاز به هزینه ی درمانی داشته باشند، كل هزینه را ما تقبل می كنیم و این، وظیفه ی ما است.

**حسرت در كنار شما بودن در دلم ماند
گوهر خیراندیش، بازیگر خوب سینما و تلویزیون، كه یكی از هنرمندان متولد شهریور است و به سبب مشغله نتوانسته بود در این جشن حاضر شود، از طریق تلفن، چند دقیقه یی با حاضران صحبت كرد و گفت: سلام به خانم ایران درّودی، خانم ملكه ی رنجبر، خانم شهلا ریاحی، آقای نصرت الله وحدت و همه ی هنرمندان عزیزی كه حضور دارند. حیف كه من آنجا نیستم و حسرت این كنار شما بودن در دلم ماند و امیدوارم سال دیگر در جمع شما باشم.
آقای كاراندیش از شما ممنونیم كه دارید به دردانه های هنر مملكت عزت می گذارید، كه در واقع دارید به خودتان عزت می گذارید.

**دستتان را می بوسم، بگذارید گنجینه ام را وقف كنم
در ادامه با خواندن نام هنرمندان پیشكسوت متولد ماه شهریور، با دادن هدیه یی از آن ها تقدیر شد. هنگامی كه نام استاد منوچهرخان استهبدی، هنرمند هنرهای تجسمی كه از مشهد آمده بود، خوانده شد، وی از درددل خود، با جمع گفت: من از سال 1340 گنجینه یی گرد آورده ام كه دارای بیش از دوازده هزار اثر كلكسیونی است. 12 سال است كه چون خانواده ام را از دست داده ام و وارث درجه یكی ندارم، كل زندگی ام را در اختیار گذاشته ام كه بی هیچ درخواست مادی متقابلی، اجازه دهند در مشهد، موزه یا فرهنگسرایی بسازم تا آنچه دارم، در آنجا وقف شود. خودم هم تنها اتاق كوچكی در آن مجموعه داشته باشم و تا زمانی كه هستم نقش سرایدار آنجا را ایفا كنم.
این هنرمند 83 سال ادامه داد: من موافقت شهرداری و شورای شهر را گرفته ام اما به قول شهردار مشهد نمی دانم چه دست پنهانی مانع این وقف شده است. از آقای دكتر كاراندیش عاجزانه خواهش می كنم، دستشان را می بوسم، پایشان را می بوسم كه پیش از آنكه زنگ پایان زندگی ام بخورد، بگذارند این گنجینه ی گرانبها و بی نظیر را وقف كنم تا مبادا پس از مرگم، وارثی درجه ی چندم آن ها را تصاحب كند.
كاراندیش در پاسخ استاد اسپهبدی گفت: درخواست ایشان، تأسیس بنیاد است كه این، در حیطه ی اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و كاری بسیار دشوار است.
پس از درد دل تأثر برانگیز استاد اسپهبدی، زمانی كه نام استاد عباس شیرخدا خوانده شد، این مرشد پیشكسوت شعری را با آواز زورخانه یی تقدیم هنرمندان حاضر كرد كه با استقبال فراوان حاضران همراه شد.
در ادامه ی این برنامه، كیك تولد هنرمندان پیشكسوت شهریوری را خانم ها شهلا ریاحی، ملكه رنجبر، ایران درّودی و آقایان نصرت الله وحدت و منوچهر استهبدی بریدند و پس از آن، هنرمندان و خانواده هایشان عكس یادگاری گرفتند.
در پایان نیز، هنرمندان تابلو عكسی از «آیلان»، طفل معصوم آواره ی سوری كه به هنگام مهاجرت غرق شد، را امضا كردند تا اعتراض خود را به این كودك كشی ها اعلام كنند.

**در حاشیه ی این جشن تولد
*هنگامی كه نام بهروز غریب پور، كارگردان تئاتر، كه غایب بود خوانده شد، عظیمی آرزو كرد كه كدورت بین غریب پور و استاد انتظامی برطرف شود. همچنین، عباس مشهدی زاده، هنرمند مجسمه ساز، درباره ی غریب پور گفت: بهروز غریب پور، كسی است كه بسیاری از كارهای عروسكی را برای شناساندن حافظ و سعدی و دیگر شاعران ما، در تئاتر كرده است.
از این ها به كنار، او كسی است كه كشتارگاه پایتخت را تبدیل به فرهنگسرا كرده و خانه ی هنرمندان را بنا نهاده است. ای كاش غلامرضا تختیِ متولد پنج شهریور نیز با ما بود.
*ایران درّودی، نقاش پیشكسوت، نیمه های برنامه به جمع پیوست كه به محض آمدنش، مرشد عباس شیرخدا آوازی را به افتخار وی خواند.
*نصرت الله وحدت، بازیگر قدیمی سینمای ایران كه سن دارترین هنرمند حاضر در جمع بود، با لحنی طنز گفت: افتخارم این است كه زمانی كه هیچ یك از شما به دنیا نیامده بودید، در خدمت خانم شهلا ریاحی بر صحنه ی تئاتر نصر حاضر بودم.
*اسماعیل خلج، فریده سپاه منصور، عزت الله مهرآوران و عطیه غبیشاوی، هنرمندان غیر شهریوریِ مهمان جمع بودند.
*پروانه معصومی، گوهر خیراندیش، بهروز غریب پور، مهین افشارپور، رضا كمال علوی و محمدعلی اسماعیلی متین، هنرمندان غایب در این جشن بودند.
*استاد اسپهبدی، برای هر یك از هنرمندان حاضر، زعفران سوغات آورده بود.
این مراسم برای برپایی جشن تولد این هنرمندان پیشكسوت متولد شهریور برگزار شد: عباس مشهدی زاده، هارون یشایایی، پروانه معصومی، جعفر حسنخانی، ملكه رنجبر، عباس شیرخدا، ایران درّودی، علی اصغر زعیمی، شهلا ریاحی، مهین افشارپور، علی اصغر ریسه، نصرت الله وحدت، عبدالكاظم صادقا، محمدعلی اسماعیلی متین، هوشنگ توكلی، رضا كمال علوی و بهروز غریب پور.
فراهنگ**3067**1569
۰ نفر