۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۳۲
کد خبر: 81757864
T T
۰ نفر
پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان؛ نیشابور میزبان هنرمندان

تهران - ایرنا- پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای فیلم، فیلمنامه و عكس انجمن سینمای جوان 25 تا 27 شهریورماه جاری با حضور هنرمندان جوان و برتر این عرصه ها در نیشابور برگزار می شود.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا برنامه ها، اهداف و آثار رسیده به پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان با نام جشنواره بینالود در نشستی با حضور فرید فرخنده كیش، مدیر عامل انجمن سینمای جوان، سید عباس حسینی شهردار، غلامحسین مظفری، معاون استاندار و فرماندار ویژه و عباس كرخی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر نیشابور و دبیر اجرایی این جشنواره امروز در محل انجمن سینمای جوان تشریح شد.
در این نشست ابتدا فرید فرخنده كیش گفت: انجمن سینمای جوان هرساله جشنواره منطقه ای خود را در سه منطقه برگزار می كند تا از طریق برگزاری این جشنواره فیلم های برتر را شناسایی كرده و بتواند منتخبان هر منطقه را در جشنواره های ملی از جمله جشنواره فیلم كوتاه معرفی كند.

*** آثار ارسالی به جشنواره
عباس كرخی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور و دبیر اجرایی جشنواره با تبریك روز سینما گفت: با آنكه نیشابور از گذشته ای درخشان برخوردار است من می گویم امروز نیز بسیار سربلند است و از 3 روز ملی در خراسان 2 روز به نام نیشابور و از 5 روز ملی كشوری 2 روز به نام نیشابور است.
وی با اشاره به اینكه در كل استان خراسان 20 سالن سینمایی وجود دارد كه از این تعداد 15 سالن در شهر مشهد قرار دارد افزود: پردیس سینمایی فیروزه جزء 5 سینمای برتر كشوری است.
وی در مورد برگزاری جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوان نیز ادامه داد: از 11 تیرماه گذشته فراخوان پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان به نام بینالود داده شد. بر اساس این فراخوان 341 قطعه عكس در دو بخش تك عكس و مجموعه های عكس در قالب عكس های آزاد و خلاق، 361 فیلم كوتاه تجربی، مستند و انیمشین، 265 فیلمنامه به دفتر جشنواره رسیده است. از این میزان 71 قطعه عكس، 51 فیلم كوتاه و 13 فیلمنامه به بخش مسابقه راه یافته اند.
نگارخانه های تخصصی پردیس سینمایی شهر فیروزه و فرهنگسرای سیمرغ برای نمایش عكس ها در نظر گرفته شده اند؛ فیلم ها نیز در سالن های مجهز پردیس سینمایی شهر فیروزه به نمایش در می آیند.
فرخنده كیش نیز با اشاره به اینكه این جشنواره همزمان در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، همدان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان و تهران برگزار می شود.
وی همچنین اسامی هیات داوران را به این شرح اعلام كرد: مریم كشكولی نیا، حسن قهرمانی، كاوه قهرمان، كریم فائقیان و محمدرضا فرطوسی داوران بخش فیلم كوتاه، جعفر حسنی، مجتبی اقدامی، مسعود احمدیان داوران بخش فیلمنامه و جواد پورصمد، مسعود زنده رود كرمانی و مترجم زاده داوران بخش عكس هستند.

***برگزاری جشنواره های منطقه ای تحول مهمی در گسترش فرهنگ در كشور است
غلامحسین مظفری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهر نیشابور با تبریك روز سینما سخنان خود را آغاز كرد و گفت: برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری در مناطق مختلف كشور نتایج خوبی همواره به همراه داشته است. هنرمندان خلاق می توانند در روند برگزاری جشنواره ها قرار گیرند؛ ضمن اینكه شركت كنندگان به مناطقی می روند كه شاید در شرایط عادی زندگی این امكان به آسانی برایشان فراهم نشود.
وی افزود: در بسیاری فعالیت ها در حوزه های مختلف تمركز گرایی آفتی برای كل كشور بوده است. انجمن سینمای جوان با حركت به سوی برگزاری جشنواره منقطه ای در تحول فرهنگی مهمی گام گذاشته است.
معاون استاندار نیشابور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاریخچه دیرینه این شهر گفت: نیشابور پیش و پس از اسلام تاریخچه دیرینی دارد و برای نمونه تنها در قرون 3، 5 و 7 هجری از 32 نظامیه بزرگ بلادیه اسلامی ، 27 نظامیه در نیشابور بوده است.
وی خاطرنشان كرد: شخصیت های زیادی منشا تحول در اسلام بوده اند كه در آن تاریخ در نیشابور می زیسته اند. بیش از 5 هزار هكتار آثار تاریخی در نیشابور وجود دارد. برگزاری این جشنواره در كنار دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری كمك بزرگی در این زمینه خواهد بود.

*** بستر فرهنگی لازم برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در نیشابور وجود دارد
سید عباس حسینی شهردار نیشابور نیز سخن خود را با بیان پیشینه نیشابور آغاز كرد و گفت: نیشابور دروازه خراسان بزرگ بوده است و تنها شهری است كه در آن دوران دو میلیون نفر جمعیت داشته است زیرا با اسناد تاریخی می دانیم یك میلیون و دویست هزار نفر در حمله مغول كشته شده اند.
وی از اهتمام مسئولان شهر نیشابور برای برگزاری رویدادهای فرهنگی مهم در این شهر خبر داد و به كنسرت های اساتید موسیقی ایران یعنی شهرام ناظری و سالار عقیلی در ماه های اخیر و فعالیت های شهرداری نیشابور در دهه كرامت اشاره كرد و گفت: بستر فرهنگی لازم برای این رویدادها در شهر وجود دارد.
حسینی گفت: فرهنگسرای سیمرغ، اردوگاه جهانی باغ رود برای برگزاری جشنواره و میزبانی از مهمانان تدارك دیده شده است. همچنین پردیس سینمایی شهر فیروزه نیشابور با ظرفیت 556 صندلی و سه سالن مجهز برای نماش فیلم ها در نظر گرفته شده است. وی از تلاش مقامات شهر نیشابور برای برگزاری سمپوزیوم بین المللی پیكرتراشی در سال آینده با حضور پیكرتراشان برجسته بین المللی در این شهر خبر داد.
در پایان نشست خبری از پوستر این جشنواره منطقه ای با حضور مقامات شهر نیشابور و فرخنده كیش رونمایی شد.
فراهنگ ** 9157 ** 9314 ** 1569