۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۶
کد خبر: 81759296
T T
۰ نفر
حمايت بنياد ملي علم ايران از پژوهش هاي فناورانه و در مرز دانش

تهران-ايرنا-رييس بنياد ملي علم ايران (صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران) از تغيير رويكرد اين بنياد به سمت پژوهش هاي مرز دانش و طرح‌هاي داراي دستاورد فناورانه خبر داد.

به گزارش ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر نصرت الله ضرغام در نشست هم‌انديشي تجاري‌سازي طرح‌هاي فناورانه مورد حمايت بنياد ملي علم ايران (صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي) به سهم يك و نيم درصدي ايران از توليد علم جهان، به توليد فناورانه در كنار توليدات علمي اشاره كرد و گفت: تلاش مي‌كنيم تا با حمايت از طرح‌هاي فناورانه، استفاده از تجارب ديگر كشورها و هموار ساختن مسير براي تبديل پروژه‌هاي پژوهشي به فناوري، فاصله توليد ثروت از علم را كوتاه كنيم.
ضرغام درباره تغيير رويكرد صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور به سمت حمايت از پژوهش هاي مرز دانش و طرح‌هاي داراي دستاورد فناورانه نيز گفت: تمام تلاشمان اين است كه با حمايت از ظرفيت هاي تحقيقاتي پژوهشي و فناوري اولويت دار، توليد محصولات دانش بنيان و توليد ثروت از محل اين محصولات را افزايش دهيم.
وي هم‌افزايي فعالان عرصه، معاونت علمي و فناوري براي تحقق بازار محصولات دانش‌بنيان را يك ضرورت انكارناپذير خواند و گفت: سايت اينترنتي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي، بازاري مجازي براي پژوهش و فناوري ايجاد كرده است تا از اين طريق، ضمن ارزيابي و ارزش‌گذاري دستاوردها علمي و فناورانه به معرفي و تبادل اين دستاوردها پرداخته شود.
ضرغام همچنين به شكل‌گيري مركز نوآوري با هدف تبديل طرح‌هاي فناورانه و يافته‌هاي پژوهشي خلاقانه بر اساس فرآيند خاص، به نقش مدل كسب و كار در موفقيت فناوري براي رسيدن به بازار اشاره كرد و گفت: مسلما پژوهشگر يا فناور، آشنايي چنداني با فرآيند بازار ندارد و يك مدل كسب و كار خوب مي‌تواند زمينه موفقيت يك طرح پژوهشي يا فناوري را فراهم كند كه در اين خصوص، نگاه حمايتي از طرح‌ها و راهبري تا رسيدن به بازار امري ضروري است.
معاون نوآوري و تجاري‌سازي معاونت علمي و فناوري نيز در اين نشست، نقش كليدي مجريان طرح‌هاي فناور در تجاري‌سازي و افزايش سهم توليد ناخالص ملي كشور از محل دانش و فناوري را مورد تاكيد قرار داد و هدف از برگزاري اين نشست را هم‌انديشي و تبادل نظر پيرامون طرح‌هاي فناور به منظور استخراج مدل الگوي تجاري‌سازي عنوان كرد.
دكتر محمود شيخ زين الدين افزود: اين نشست با هدف دريافت نظرات و ديدگاه‌هاي صاحبان بخشي از طرح‌هاي حمايت شده توسط بنياد علم ايران تدارك يافته است كه داراي قابليت ها و ظرفيت‌هاي برجسته‌تري در تجاري شدن هستند و تلاش مي كنيم با تبادل ديدگاه ها، راهكارهاي تجاري سازي طرح‌هاي مورد حمايت بنياد علم ايران را مورد بررسي قرار دهيم.‌
وي وجود نگاه تجاري را شرط موفقيت يك شركت دانش بنيان دانست و اظهار كرد: دانش و فناوري براي يك شركت دانش‌بنيان شرطي لازم است، اما در حين حال كافي نيست. لذا ضروري است تيمي كه به ايجاد يك شركت دانش‌بنيان اقدام ‌مي‌كند، ديدگاه‌ها و رويكردهاي گوناگون را گرد هم بياورد.
شيخ زين الدين همچنين بر ضرورت مديريت پروژه هاي فناوري تاكيد كرد و گفت: با وجود تعداد زياد پژوهشگران و فناوران خوب در كشورمان اما مديريت پژوهش و فناوري سابقه طولاني مدتي ندارد و براي اصلاح وضعيت اقتصادي كشور، اين اتفاق بايد با اصلاح رويكرد و تغيير نگرش نقش‌آفرينان اين عرصه محقق شود و حذف بخش هايي از اين اقتصاد، به اصلاح آن كمكي نخواهد كرد.
وي حل بخشي ازچالش هاي تجاري‌سازي فناوري را معطوف به ضرورت تفكيك‌بخشي نگاه به مخترع و نوآور و اختراع با نوآوري دانست و گفت: اين ديدگاه ها بايد تفكيك شوند و نوآوري جايي است كه مشتري بپذيرد محصول ارائه شده، نوآوري دارد ولو آنكه تكراري باشد از همين رو بايد اين ديدگاه‌ها اصلاح شوند و ملاحظات لازم صورت بگيرد.
در اين نشست همچنين جمعي از صاحبان طرح‌هاي فناوري، ضمن معرفي طرح‌هاي خود، به بيان چالش ها، كمبودهاي موجود براي تجاري‌سازي، توليد انبوه و فعاليت در عرصه بازار رقابتي پرداختند و به بيان ضرورت‌ها و و راه‌كارها پرداختند.
راه‌كارهاي تجاري‌سازي طرح‌هاي پژوهشي و فناوري، ضرورت ها و لازمه‌هاي رسيدن يك طرح فناوري با بازار و توليد ثروت و چالش هاي پيش روي فناوران از ديگر مباحثي بود كه در اين نشست به تبادل نظر گذاشته شد.
علمي**1055**1440
۰ نفر