ارتباط هدفمند و دوسویه رسانه ها و روابط عمومی ها و داشتن گفتمان موثر در پیشبرد اهداف اطلاع رسانی از موضوعات مهمی است كه ایرنای استان مركزی ابعاد و جوانب آن را در میزگردی تخصصی با حضور صاحب نظران رسانه و عرصه روابط عمومی به بحث و نظر گذاشت.
در این میزگرد خبری مصطفی عرب مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری و دبیر شورای اطلاع رسانی ، حسن رجبی و مهدی میرزا بابایی از پیشكسوتان روابط عمومی و عضو هیات رییسه شورای روابط عمومی ها، رحمت الله كرمی معاون فرهنگی و هنری و مجید طبیب زاده رئیس اداره فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، لیلا بنیادی سردبیر خبرگزاری ایسنا، ثمین مامقانی سرپرست خبرگزاری مهر، هادی بیات مدیرمسوول پایگاه خبری تحلیلی اخبار روزانه، علی حیدر شاه حسینی رئیس و مژگان حیدری دبیر ایرنا استان مركزی حضور داشتند.
نحوه تعامل موثر و آسیب شناسی ارتباطی رسانه و روابط عمومی ها، تقویت همكاری حرفه ای در راهبری موضوعات خبری از سوی روابط عمومی ها و درك متقابل محدودیت های موجود، پدیده اخبار سوخته و رقابت های كور سایت های خبری سازمان ها با خبرگزاری ها، چگونگی اطلاع رسانی بهنگام به منظور پیشگیری از شایعه، ماهیت شناسی فناوری ارتباطی و بهترین راهبرد در بهره گیری از آن در ماموریت های خبری و روابط عمومی ها، لزوم توانمندسازی نیروی انسانی، فرصت شناسی مشترك در اهداف توسعه ای منطقه از موضوعات و پیشنهاداتی بود كه در این میزگرد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
*** ضرورت ایجاد حلقه های ارتباطی رسانه و روابط عمومی
دبیر شورای اطلاع رسانی و مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری استان مركزی در این نشست گفت: با وجود ظرفیت های غنی اطلاع رسانی به ویژه در حوزه خبرگزاری ها برای اطلاع رسانی، به نظر می رسد كه ایجاد حلقه های حرفه ای ارتباطی بین رسانه و روابط عمومی در این استان نیاز است و در این راستا تشكیل میز مشترك روابط عمومی ها و رسانه ها می تواند كارساز باشد.
مصطفی عرب افزود: روابط عمومی های استان مركزی با بهره مندی از تشكل صنفی شورای هماهنگی، ساز و كار منسجم و هدفمندی را دنبال می كنند اما در عرصه رسانه به دلیل نبود تشكل صنفی و پا نگرفتن خانه مطبوعات، جایگاه موثری در انعكاس خواسته های صنفی به صورت برجسته و سازماندهی شده وجود ندارد.
وی توضیح داد: زنجیره اطلاع رسانی استان بر مبنای اهداف توسعه ای نیازمند ارتباط تنگاتنگ تمامی بخش های دخیل در حوزه اجرایی و رسانه ها است و نیاز است مشكلات موجود در این راستا یك بار برای همیشه به صورت هدفمند با ساز و كار تعریف شده حل شود.
دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری خاطرنشان كرد: به تازگی بخشنامه ای از سوی استاندار مركزی به منظور تقویت جایگاه روابط عمومی ها و حوزه اطلاع رسانی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده كه دو بند آن نیز در خصوص تعامل سازنده با رسانه ها است و باید محدودیت ها و نقص های موجود در این حوزه به صورت علمی و صحیح دنبال شده و رفع شود.
عرب عنوان كرد: برخی محدودیت ها در عملكرد روابط عمومی دستگاه ها به شاغلان این بخش برنمی گردد بلكه نوع نگاه و عملكرد معدودی از مدیران باعث می شود كه در ارتباط با اصحاب قلم كندی و یا اختلال ایجاد شود كه باید این مسایل با طرح رویه همسان و توجیه مدیران و روابط عمومی ها حل شود.
وی اظهار كرد: توانمند سازی نیروی انسانی در بدنه روابط عمومی و رسانه ها و ارتقای عملكرد حرفه ای این دو بخش از اهداف كلان شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مركزی است و گام هایی نیز در این حوزه برداشته شده است.
مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری استان مركزی ادامه داد: ایجاد میز مشترك روابط عمومی و رسانه در استان مركزی كمك می كند كه ضمن تسهیل امور و انعكاس انتظارات و خواسته های متقابل، مناسبات حرفه ای اطلاع رسانی با مولفه های اثربخش توسعه بیشتر پخته شود و امور روان تر پی گرفته شود.
*** روابط عمومی و رسانه رقیب هم نیستند
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مركزی نیز در این میزگرد اظهار كرد : مجاری اطلاع رسانی با رشد روز افزون فناوری ارتباطی و بسط ابزارهای فضای مجازی به سرعت در حال دگردیسی است و در شرایطی كه مقوله خبرنگار شهروند مطرح است، رسانه و روابط عمومی ها نیاز به بازتعریف در ماموریت ها و جذابیت بخشی به نحوه های اطلاع رسانی و تعامل بیشتر در سرعت بخشی به انتقال و كیفیت اخبار هستند.
علی حیدر شاه حسینی افزود: یكی از دغدغه هایی كه اخیرا برای خبرگزاری ها و رسانه ها ایجاد شده موضوع تعامل روابط عمومی ها با اخبار از طریق سایت سازمان ها است كه به نوعی برای خبرگزاری خبر سوخته محسوب می شود و اصحاب خبر را از دستیابی به منابع خبری و طرح سوال های تحلیلی و كیفی برای انعكاس اخبار موثر و پاسخگویی به نیازهای مخاطب دچار مشكل كرده است.
وی گفت: جالب اینجاست كه برخی روابط عمومی ها در انتشار اخبار به جای همراهی با خبرگزاری ها به عنوان مرجع رسمی انتشار اخبار، به رقابت در انعكاس آن می پردازند كه این كاری كاملا غیرحرفه ای است.
رئیس خبرگزاری جمهووری اسلامی استان مركزی خاطرنشان كرد: فضای مجازی و سایت های دستگاه ها به عنوان ابزار كارامد در كنار حوزه رسانه هستند و هرگز جایگزین آن نمی شوند.
شاه حسینی در بخش دیگری از سخنانش نبود الگوی ارتباطی در همراهی روابط عمومی ها برای اخبار حوادث و حساسیت دار اشاره كرد و گفت: تعلل در انعكاس ابعاد یك رخداد موجب دامن خوردن شایعه در جامعه می شود و این مساله ای است كه باید رسانه و روابط عمومی برای آن چاره اندیشی كند.
*** روش های ناكارآمد روابط عمومی ها در تعامل با خبرگزاری ها
سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان مركزی نیز در این نشست گفت: مطالبی كه از سوی روابط عمومی ها بر روی سایت های اطلاع رسانی سازمان ها گذاشته می شوند كیفیت و جامعیت لازم را ندارد و هر رسانه بر حسب سیاست ترسیمی نیاز دارد كه با اركان تصمیم ساز و منابع خبری ارتباط داشته باشد اما روابط عمومی ها به بهانه انتشار خبر روی سایت، جلوی ارتباطات حرفه ای خبرنگاران را می گیرند.
لیلا بنیادی افزود: یكی از مشكلات جدی كه از ناحیه روابط عمومی ها كه اخیرا برجسته شده نحوه مصاحبه كتبی است كه متاسفانه نه تنها محدودیت در حضور خبرنگار در دستگاه را به دنبال دارد بلكه بعضا سووالات نیز ناقص و فاقد ارزش خبری پاسخ داده می شود كه این مهم به شدت به اطلاع رسانی استان ضربه می زند.
وی گفت: روابط عمومی ها و رسانه ها پیوند ناگسستنی دارند بنابراین نیاز است نماینده ای از رسانه در شورای هماهنگی روابط عمومی ها شركت داشته باشد و توقعات و نیازها با طرح واقع بینانه و منطقی متعادل شود.
***بساط برخوردهای غیرحرفه ای رسانه و روابط عمومی برچیده شود
عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی امور روابط عمومی های استان مركزی و رئیس روابط عمومی و صنعتی شركت پتروشیمی شازند نیز گفت: روابط عمومی ها یكی از رسالت های اصلی شغلی خود را بر تعامل با رسانه ها می گذارند اما برخی از رسانه های محلی و مكتوب با برخوردهای غیرحرفه ای به جای همراهی با قائله اطلاع رسانی ، اختلال ایجاد می كنند و نیاز است كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص از طریق اموزش و توانمندسازی، مشكلات را حل كند.
حسن رجبی افزود: خبرگزاری ها در استان به صورت حرفه ای با بدنه صنعت تعامل دارند و به منظور سرعت بخشی به انتقال داده ها و اطلاعات باید الگوی موثری تعریف شود تا بیشتر از قابلیت های رسانه ای در برجسته سازی توانمندی حوزه صنعت و سایر بخش ها استفاده شود.
***رانت آسیبی جدی در مسیر تعامل سازنده رسانه و روابط عمومی
مدیر مسوول پایگاه خبری - تحلیلی اخبار روزانه استان مركزی نیز در این نشست با تشكر از خبرگزاری ایرنا به خاطر میزبانی میزگرد و كلید زدن مباحث تخصصی در حوزه ارتباطات رسانه ای استان گفت: جای چنین نشست های تخصصی در استان خالی بود و می طلبد كه استمرار داشته باشد.
هادی بیات افزود: مشكل اساسی در برخی از روابط عمومی ها ایجاد دامنه رانت با دادن رپورتاژ آگهی به رسانه های مكتوب و سایت های مجازی است در حالیكه خبرگزاری ها به صورت رایگان با سرعت و دقت بالا اخبار را منتشر می كنند.
وی افزود: سایت های خبری و تحلیلی از اخبار خبرگزاری ها تغذیه می كنند و می طلبد كه روابط عمومی ها با برنامه ای كارآمد و هدفمند انتشار اخبار از مجاری رسمی و حرفه ای را در استان تقویت كنند.
وی بیان كرد: فناوری ارتباطی بستر مناسبی را مهیا كرده كه روابط عمومی ها با كمترین هزینه و وقت به راحتی با خبرنگاران از طریق یك پیامك و یا در شبكه های اجتماعی در تماس باشند و رویدادهای مهم را به موقع به اطلاع آنان برسانند.
بیات خاطرنشان كرد: نظارت جدی تر بر سایت های غیرمجاز و تلاش در كیفیت بخشی انتشار نشریات مكتوب محلی از موضوعاتی است كه ارشاد باید بیش از پیش بران حساس باشد.
***آموزش پیوست منطقه ای در تعامل حرفه ای روابط عمومی و رسانه ها
عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی امور روابط عمومی های استان مركزی و رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز در این نشست گفت: ضعف حرفه ای نیروی انسانی بزرگترین مشكل در حلقه تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها است كه نیاز است با میز مشترك ساز و كارهای آموزشی لازم برای رفع این نقیصه اندیشیده شود.
مهدی میرزابابایی افزود: بسیاری از روابط عمومی ها كاركردها و جایگاه تخصصی رسانه ها را به درستی تمیز نمی دهند و نمی دانند چطور می شود از ظرفیت رسانه ها در پیشبرداهداف سازمانی بهره برد.
وی گفت: نگاه كاسب كارانه و تهدید مابانه برخی از رسانه های مكتوب و محلی نیز مخل برنامه های حرفه ای روابط عمومی ها است و باید راهكاری اتخاذ شود تا بساط اینگونه مسایل از حوزه اطلاع رسانی استان مركزی برچیده شود.
میرزابابایی گفت: وظیفه روابط عمومی ها این نیست كه دغدغه های مالی رسانه ها را حل كنند چرا كه حوزه اطلاع رسانی را از مسیر اصلی خود منحرف می كند .
وی توضیح داد: خبرگزاری های استان به عنوان بخش مهمی از حلقه اطلاع رسانی به خوبی در كنار سازمان ها وظایف خود را ایفا كرده اند اما باید با نشست های مشترك و با موضوعات خاص، مشكلاتی كه در این بخش وجود دارد شناسایی شده و تلاش دوجانبه ای از سوی روابط عمومی و رسانه برای حل آن ها كلید بخورد.
وی یادآور شد: روابط عمومی ها و رسانه ها نباید در ارتباطات حرفه ای خود تابعی از برخوردهای سلیقه ای و یا تصمیمات مقطعی باشند بلكه باید با تعاریف توسعه محور از مفاهیم سازمانی و شرایط استان، برنامه ای هدفمندی را ترسیم كرده و با استفاده از ابزارها و شیوه های تخصصی و نوین مقاصد خود را پیش ببرند.
***كیفیت حوزه اطلاع رسانی نباید فدای مسایل حاشیه ای شود
سرپرست خبرگزاری مهر در استان مركزی نیز گفت: رسانه ها و روابط عمومی ها دو ركن حوزه اطلاع رسانی هستند و باید در تعامل سازنده با هم به گونه ای عمل كنند كه كیفیت فدای كمیت و مسایل حاشیه ای نشود.
ثمین مامقانی افزود: مطالب تحلیلی، گزارش و اخبار كیفی برای استان مركزی كه یكی از قطب های مهم كشاورزی و صنعت و از استان های اثرگذار در درآمد سرانه ناخالص ملی است، اهمیت بالایی دارد و این مهم باید در سایه برنامه های مشخص و فهم وسیع از تكالیف و ماموریت های روابط عمومی و رسانه ها تسهیل شود و توسعه یابد.
وی گفت: اعتماد مخاطبان سرمایه هر رسانه است و روابط عمومی ها نیز در كسب این اعتماد سهم و نقش دارند و باید به خوبی ادای تكلیف كنند.
وی اظهار كرد: نقد سازنده به عنوان یكی از ابزارهای مهم در توسعه منطقه نباید به فراموشی سپرده شود و روابط عمومی ها به عنوان پیشانی هر سازمان باید با روی گشاده از این نهضت كه اصلاح و حركت رو به جلو را به دنبال دارند استقبال و حمایت كند.
*** كارویژه های رسانه های محلی و مكتوب را نادیده نگیرید
رئیس اداره فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی گفت: رسانه های محلی و مكتوب سهم موثری در اطلاع رسانی استان دارند و نباید نقش و جایگاه آن ها نادیده گرفته شود و یا در حق آن ها بی انصافی شود.
مجید طبیب زاده افزود: اینكه نشریه، هزینه بر است واقعیتی غیرقابل انكار می باشد و با همه چالش ها و مسایلی كه امروز بر نشریات محلی و مكتوب سایه افكنده این حوزه هنوز حیات دارد و روابط عمومی ها باید با بهره گیری از ظرفیت آ نها، كمك های لازم را ارائه دهند.
وی بیان كرد: هم اكنون 114 رسانه مجوزدار در استان مركزی فعالیت دارد كه طیفی از آن ها سایت های مجازی و بقیه نوشتاری و چاپی هستند و باید با درك شرایط و مشكلات آن ها بسترسازی رشد و ادامه حیات آن ها فراهم سود.
طبیب زاده خاطرنشان كرد: مسوول روابط عمومی هر دستگاه نیز یك كارمند است كه تابع مقررات خاص سازمانی است و رسانه ها باید این حوزه را نیز درك كنند و با شناخت واقعی در عرصه اطلاع رسانی گام بردارند.
وی عنوان كرد: ارشاد اسلامی به عنوان متولی حمایت و هدایت نشریات و پایگاههای خبری آمادگی كامل دارد تا بستر ایجاد میز مشترك كاری روابط عمومی و رسانه را مهیا كند.
***بیطرفی و صداقت دستمایه كار اطلاع رسانی
معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: بیطرفی در انعكاس رخدادها و صداقت در ارایه اطلاعات و پیام ها دستمایه اصلی كار اطلاع رسانی است كه باید این مهم از جانب رسانه و روابط عمومی ها رعایت شود.
رحمت الله كرمی افزود: اهمیت آسیب شناسی در ماموریت های حرفه ای حوزه اطلاع رسانی بسیار زیاد است و باید ظرفیت ها و محدودیت های روابط عمومی ها و رسانه ها به خوبی شناخته شود و در انتظارات از این بخش ها بازتعریف مجددی صورت بگیرد.
وی گفت: روابط عمومی ها به دنبال رضایتمندی سازمان مركزی و رسانه ها به دنبال رضایت مردم و نهادها هستند و این مهم باید به فهم مشترك تبدیل شود و برای آن ساز و كار اثرگذار تعریف شود.
وی افزود: بخش بزرگی از عملكرد روابط عمومی ها متاثر از مدیران است درحالیكه رسانه ها تكالیف حرفه ای خود را برای پاسخگویی مردم انجام می دهند .
كرمی با بیان اینكه توانمندسازی حرفه ای پوشاننده ضعف ها است و باید در این بخش سرمایه گذاری جدی دشود، اظهار كرد: نگاه تبعیض آمیر روابط عمومی ها به رسانه ها و انتخاب گزینشی آن ها، آفتی است كه باید به درستی آسیب شناسی شود.
وی بیان كرد:به كارگیری افراد غیرمتخصص در جایگاه روابط عمومی نیز از نقیصه هایی است كه شورای هماهنگی امور روابط عمومی ها باید برای آن چاره اندیشی داشته باشد.
*** شناخت ماهیت فناوری نوین نیازی اساسی در حوزه اطلاع رسانی
دبیر خبرگزاری ایرنا در استان مركزی نیز گفت: مهندسی افكار عمومی در راستای اهداف توسعه محور نیاز جدی استان است كه این مهم به مدد رسانه و روابط عمومی و الگوی هدفمند اطلاع رسانی محقق می شود.
مژگان حیدری افزود: فناوری نوین ارتباطی به سرعت رو به رشد است و این درحالی است كه روابط عمومی ها و رسانه ها نتوانسته اند آنگونه كه باید ماهیت و شرایط این حوزه را بشناسند و توانمندیهای آن را به صورت حرفه ای در راستای ماموریت های خود به كار بگیرند.
وی گفت: اگر این مهم به سرعت انجام نشود و رسانه و روابط عمومی ها در این حوزه منفعل باشند ، جریان فناوری نوین بر آن ها غالب می شود كه این امر حیات و اثرگذاری جریان اطلاع رسانی را مختل می كند.
وی بیان كرد: شناخت جذابیت ها و قابلیت ها و همچنین تهدیدها و آسیب ها در این بخش موضوعی جدی است كه باید در حوزه روابط عمومی و رسانه به صورت تخصصی و با مشاركت فرهیختگان فكری و صاحبان اندیشه و علم رصد و بررسی شود.
حیدری در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: گفتمان حرفه ای روابط رسانه و سازمان ها با ادبیات شیوا و اثرگذار از نیازهای جدی است كه باید به آن پرداخته شود تا هر ماموریت حرفه ای در كمترین زمان ممكن با تاثیر زیاد در حوزه رسانه و روابط عمومی انجام شود.ك/4
6013/6012
میزگرد ایرنا/ لزوم تشكیل میز مشترك روابط عمومی و رسانه در استان مركزی
۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵
کد خبر:
81764709
اراك - ایرنا - اطلاع رسانی صحیح، شفاف و علمی از مولفه های مهم توسعه است كه در هرجامعه ای علاوه بر زیرساخت ها و ابزار كارآمد حرفه ای و فنی، نیازمند تعامل سازنده ارتباطی با مجاری و منابع خبری است كه روابط عمومی ها در این بین از جایگاه و حساسیت خاصی برخوردارند.