۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۱۴
کد خبر: 81765057
T T
۰ نفر
اعتياد زوجين علت 25 درصد طلاق ها در قزوين است

قزوين-ايرنا- رييس كل دادگاه هاي عمومي و انقلاب قزوين گفت: علت 25 درصد طلاق هاي استان، اعتياد زوجين است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل دادگستري استان قزوين كه روز شنبه به ايرنا نمابر شد، حجت الاسلام والمسلمين حسين كثيرلو افزود: همچنين از كل پرونده‌‎هاي و احكام صادر شده 60 درصد آنها به صورت طلاق توافقي و 40 درصد نيز موارد مختلف ديگر بوده است.
وي اضافه كرد: در مقايسه آمار پرونده هاي طلاق شاهد كاهش 31 درصدي آمار طلاق در شش ماهه منتهي به اسفند ماه سال 93 در مقايسه با مدت مشابه سال 92 بوديم.
حجت الاسلام كثيرلو ادامه داد: در آمار كشوري هر ساله 20 درصد شاهد افزايش طلاق نسبت به سال‌هاي گذشته مي باشيم اما در استان قزوين اين روند نزولي است و 31 درصد پرونده هاي ورودي اختلافات خانوادگي در استان كاهش نشان مي دهد.
وي داير شدن چهار شعبه خانواده براي رسيدگي به پرونده‌هاي خانوادگي در دادگستري شهرستان قزوين، اختصاص زمان بيشتري به رسيدگي پرونده‌هاي اختلافات خانوادگي از سوي قضات مربوطه، تاكيد بر صلح و سازش و اختصاص يكي از معاونت‌ها به امور خانوادگي براي مصالحه در اختلافات را از جمله علل كاهش طلاق در قزوين عنوان كرد.
رييس دادگاه هاي عمومي و انقلاب قزوين از راه اندازي دو شعبه حل اختلاف از سال گذشته در دادگستري استان خبر داد و افزود: هر روز يكي از اين دو شعبه در دادگستري فعال هستند و تمامي پرونده‌هاي خانوادگي كه وارد چهار شعبه دادگاه شده ابتدا به اين شورا براي مشاوره و حل اختلافات ارجاع داده مي‌شود.
حجت الاسلام كثيرلو يكي از دلايل كاهش آمار پرونده‌هاي طلاق را مشاوره‌هاي شوراي حل اختلاف دانست و ادامه داد: در يك تقسيم بندي مي‌توان گفت 70 درصد اختلافات خانوادگي كه منجر به دادخواست طلاق مي‌شود نحوه تعامل غيرصحيح زوجين با يكديگر است.
رييس كل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب قزوين گفت: يكي ديگر از فعاليت‌هاي دادگستري استفاده از اساتيد مشاور سازمان بهزيستي است كه روزانه سه نفر از آنها براساس برنامه ريزي تعدادي از پرونده‌هاي خانوادگي را بررسي مي‌كنند كه اين موضوع هم در كاهش آمار طلاق مفيد بوده است.
وي خاطرنشان كرد: اين تيم مشاوره بهزيستي كه به نام تيم كاهش طلاق معروف هستند مشاوره روانشناسي، مددكاري اجتماعي و كنترل مسايل پس از طلاق را عهده دار هستند.
اين مسوول با بيان اينكه بجز اساتيد مشاور بهزيستي هشت مركز مشاوره خانواده در شهرستان وجود دارد يادآور شد: اين مراكز كه با مجوز رسمي از سازمان بهزيستي در حال فعاليت هستند كه پرونده‌هاي طلاق توافقي به آنها ارجاع داده مي‌شود و ما به عملكرد آنها نظارت مستمر داريم.
وي ادامه داد: براي استفاده از تمام ظرفيت‌ها در راستاي حل مشكلات خانوادگي مراكز مشاوره خارج از دادگستري را فعال كرده‌ايم اما اين شرايط كافي نيست و بايد بسترهاي لازم براي رفع اين مشكلات فراهم آيد.
حجت الاسلام كثيرلو، هدف اصلي دستگاه قضا را جلوگيري از شكل گيري طلاق دانست و گفت: البته اين موضوع بدان معنا نيست كه اجازه طلاق صادر نمي‌شود بلكه در حال حاضر آمار بالاي صدور حكم طلاق در دادگستري داريم؛ اما وظيفه ما ريشه يابي براي كاهش اين شرايط است.
وي افزود: پس از طلاق مشكلات بسياري براي خانواده‌ها به خصوص بانوان ايجاد شده و فرزندان طلاق ناساماني‌هاي زيادي را متحمل مي‌شوند.
حجت الاسلام كثيرلو، ريشه بسياري از طلاق‌ها را در ازدواج نامناسب دانست و اضافه كرد: آمارها نشان دهنده شكل گيري طلاق در سه سال ابتدايي زندگي است؛ زيرا بسياري از اين ازدواج‌ها بدون فكر و تحقيق لازم انجام مي شود كه بايد با فرهنگ سازي صحيح جوانان را از خطرات اين عملكرد آگاه كرد.
وي گفت: مشاوره پيش از ازدواج در حيطه وظايف دستگاه قضا نمي‌باشد، اما مدت يك سال است كه از طريق استانداري قزوين در مركز مشاوره شهيد بلنديان قزوين كارشناسان حقوقي متمركز و مشاوره‌هاي پيش از ازدواج به دختر و پسرهاي جوان ارايه مي‌دهند.
رييس دادگاه هاي عمومي و انقلاب قزوين درباره تعامل شوراي حل اختلاف و دادگستري افزود: قانون هيچ الزامي به ما براي ارجاع پرونده‌ها به شوراي حل اختلاف ندارد حتي برخي از خانواده‌ها از اين امر استنكاف مي‌كنند، اما با فراهم آوردن بسترهاي لازم تمامي پرونده‌ها را به اين شورا انتقال مي‌دهيم تا با مصالحه‌اي كه صورت مي‌گيرد مانع ارسال آنها به دادگاه شود.
7388/ 6128