۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۰۳
کد خبر: 81767829
T T
۰ نفر
همكاری های ایران و آژانس زیر چتر اعتماد متقابل

تهران-ایرنا-سفر «یوكیا آمانو» مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و دیدار از تاسیسات «پارچین» و حضورش در كمیسیون بررسی «برجام» در مجلس، در فضای مطبوعاتی كشور به عنوان گام های مثبت به سمت همكاری های ایران و آژانس در فضای اعتماد متقابل، یاد شد.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 30 شهریور 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

*** همكاری ایران و آژانس زیر سایه اعتماد متقابل
روزنامه ی «ایران» در گزارش خود نوشت: مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر دیروز در ادامه سفر یك روزه خود به ایران، به عنوان میهمان جمهوری اسلامی، یك بازدید تشریفاتی نیز از پارچین به عمل آورد.
به گزارش این روزنامه، بهروز كمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر دیروز گفت: یوكیا آمانو در این بازدید، از برخی نقاط كارگاهی این مجموعه كه ادعاهای واهی در خصوص آنها مطرح بود، بویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین كه در اثر بارندگی های اخیر نشست كرده است نیز دیدن كرد .
ایران افزود: حساسیت جایگاه «آمانو» به عنوان مدیركل «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی در اطلاع‌ رسانی پیرامون تعهدات متقابل تهران و «آژانس»، به گونه‌ای است كه آمانو در جریان هر دو حضور خود در مجالس قانونگذاری ایران و امریكا شرط كرده بود كه در زمان برگزاری نشست او با نمایندگان؛ از خبرنگاران رسانه‌ ها و دوربین‌ های آنان اثری نباشد؛ شرطی كه مورد پذیرش هر دو میزبان قرار گرفت. اعضای كمیسیون ویژه بررسی «برجام» در ایران كه طی هفته ‌های اخیر، به رسانه‌ ای شدن عادت كرده‌اند، شرط «آمانو» را پذیرفتند زیرا حضور مدیركل «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» برای انتقال دیدگاه‌ های خود به رئیس «آژانس» و دریافت پاسخ‌هایی بدون واسطه از او را فرصت مغتنمی می‌دانستند.
روزنامه ی «آفتاب یزد» هم اظهارات رییس جمهوری در دیدار با آمانو را در فضایی مثبت ارزیابی كرد و به نقل از وی نوشت: ما علاقه مند هستیم افكار عمومی جهان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد نمایند، زیرا اعتماد به این نهاد مهم به مردم جهان آرامش می‌دهد.
به گزارش آفتاب یزد، رئیس جمهوری با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران در 12 سال گذشته روابط گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و همواره تلاش كرده این مناسبات، خوب، منظم و قانونی باشد،گفت: توقع ما از آژانس بیش از آن چیزی نیست كه در اساسنامه آن آمده است و ما به دنبال خواسته‌ای بیش از قرارداد پادمان فی ‌ما بین ایران و آژانس نیستیم.
«داور توافق در پارچین» نیز عنوان گزارش روزنامه ی «اعتماد» بود.
به گزارش این روزنامه، به نظر می‌رسد با توجه به سابقه نه چندان مثبت همكاری‌های آژانس با ایران، دو طرف باید برای حل و فصل مسائل گام‌های بلند را در كمترین بازه زمانی بردارند. در حالی كه مذاكرات ایران با ١+٥ از دو سال پیش جدا اما موازی با مذاكرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش رفته است در حال حاضر لزوم به نتیجه رسیدن مذاكرات فنی ایران و آژانس به عاملی لازم برای به نتیجه رسیدن برجام هم تبدیل شده است. آمانو در تهران می‌گوید كه مسیر مذاكره ایران و آژانس بی‌پایان نیست و وی امیدوار است كه تا پایان سال جاری میلادی یا همان ١٥ دسامبر كه به عنوان ضرب‌الاجل تعیین شده است این نتیجه‌گیری جامع صورت بگیرد. در حالی كه حضور آمانو در تهران برای دومین بار در تابستان جاری در رسانه ‌های غربی به نگاه مثبت وی به اجرایی شدن نقشه راه تعبیر شده است به نظر می‌رسد آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی برای بستن پرونده طولانی ادعاها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته بیش از آنكه به مدارك فنی نیاز داشته باشد به تصمیم سیاسی نیاز دارد تا از موانع بهانه‌ جویی‌های فنی و حقوقی گذشته و به دركی سیاسی با ایران به عنوان عضوی از معاهده منع تكثیر تسلیحات هسته‌ای برسد.
«قدم های چشمگیر در نقشه ایران – آژانس» هم عنوان روزنامه ی «افكار» بود.
روزنامه ی «قانون» در گزارش خود، با اشاره به خوشحالی آمانو از همكاری با ایران می نویسد: مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با ابراز خرسندی از گسترش همكاری میان ایران و آژانس پس از انتخاب دكتر روحانی به ریاست جمهوری ایران و انجام توافق برجام و امضای نقشه راه میان ایران و آژانس پس از دیدار اخیر با ریاست جمهوری كشورمان بیان كرد كه آژانس به دنبال شفاف‌سازی در مسائل و اجرای وظایف محوله است كه می‌تواند پایه‌های خوبی برای همكاری بلندمدت باشد. وی با قدردانی از ترتیبات فراهم شده در جریان این سفر برای انجام مأموریت‌های آژانس اظهار امیدواری كرد، گزارش كار‌شناسان آژانس در زمینه PMD هر چه سریع‌تر در چارچوب برجام، پس از توافق با اعضای كشورهای مذاكره‌كننده در شورای حكام ارائه شود.

*** آمادگی ایران برای جذب سرمایه های خارجی
توافق هسته یی درهای تجارت در ایران را به روی كشورهای اروپایی و آمریكایی گشود. اكنون فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران آماده ی جذب سرمایه های خارجی در جهت رشد بیشتر هستند. در این میان افزون بر تاكید كارشناسان اقتصادی بر ظرفیت های ایران، مسوولان نیز به دنبال ایجاد فضای سرمایه گذاری در كشور هستند. برخی روزنامه ها، به این موضوع پرداختند.
روزنامه ی «كسب و كار» بر این نظر است كه ایران بهشت سرمایه گذاری است.
به نوشته ی این روزنامه، كارشناسان به فرصت های خوب سرمایه گذاری در كشور اشاره كرده و می گویند ایران در همه زمینه ها بهشت سرمایه گذاری است اما در دانش فنی و استفاده از نرم افزارها ضعیف است. فرصت های مناسب گردشگری، راه های مناسب تجاری و بین المللی، منابع زیرزمینی و نفتی، نیروی انسانی تحصیل كرده و آماده كار از جمله مهم ترین این فرصت ها هستند كه كاربرد و استفاده بهینه از آن ها از داشتن آن مهم تر است.
كسب و كار در این زمینه با «پرویز حسابی» اقتصاددان به گفت و گو نشست و به نقل از وی نوشت: در كشور ما برای سرمایه گذاری فرصت های زیادی وجود دارد اما متاسفانه برای این فرصت ها برنامه ریزی و قوانین منظمی در نظر گرفته نشده است. ما هنوز امنیت اقتصادی نداریم و قوانینی كه توسط اشخاص در سمت های مختلف شغلی به اجرا گذاشته می شود با جایگزین شدن افرادی دیگر در آن سمت ها مدام تغییر می كند و باعث می شود كه جامعه از اثر مطلوب بعضی از قوانین بی بهره بماند.
این روزنامه همچنین در ادامه به نقل از «محسن بهرامی ارض اقدس» مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری نوشت: كشور ما كشور فرصت هاست. ما در همه زمینه ها به ویژه نفت و صنایع پایین دستی آن، پتروشیمی، گردشگری، حمل و نقل، نساجی، محصولات كشاورزی و دسته بندی مواد غذایی و اكثیر زمینه ها برای سرمایه گذاری موقعیت مناسبی داریم و چنانچه انتخاب درستی از شركای خارجی برای سرمایه گذاری داشته باشیم كه بتوانند دانش فنی و فناوری را به كشور منتقل كنند و ظرفیت های تولید را افزایش دهند، اقتصاد كشور را به نحو مطلوبی متحول خواهند كرد.
روزنامه ی «جهان صنعت» نیز با اشاره به آمار ظرفیت های ایران برای سرمایه گذاری خارجی نوشت: در شرایطی كه اكثر پروژه‌های عمرانی كشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و نقدینگی اصلی‌ترین مشكل است، قرار است حجم وسیعی از پروژه‌های راه و مسكن كشور به خارجی‌ها سپرده شود كه به نظر می‌رسد این آخرین شانس كشور برای جذب سرمایه‌گذار است زیرا همان‌طور كه پیش از این مشاهده شد، سرمایه‌گذاران داخلی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها ندارند و این بار قرار است كشورهای دیگر گره از كار ایران باز كنند. در این خصوص وزیر راه‌وشهرسازی اعلام كرد كه بیش از 121 پروژه در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل، مسكن و شهرسازی به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی معرفی می‌شود كه ارزش این پروژه‌ها 25 میلیارد یورو است.
به گزارش این روزنامه، عباس آخوندی با بیان اینكه تاكنون 100 مهمان خارجی و حدود 700 مهمان داخلی برای حضور در این همایش اعلام آمادگی كرده‌اند، افزود: وزارت راه ‌و شهرسازی پس از توافقات هسته‌ای در چارچوب سیاست‌های كلی پیش‌قدم شده تا نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و با همكاری سرمایه‌گذاران بین‌المللی بردارد به همین دلیل نخستین كنفرانس جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در بخش‌های حمل‌ونقل، مسكن و شهرسازی طی روزهای 11 و 12 مهرماه سال‌جاری مصادف با سوم و چهارم اكتبر 2015 در تهران برگزار می‌شود.
روزنامه ی «تعادل» هم با اشاره به تصیم های تازه ی وزارت راه و شهرسازی به دنبال توافق هسته یی نوشت: وزارت راه و شهرسازی با برگزاری كنفرانس بین‌المللی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسكن و شهرسازی» زمینه ورود كشور‌های مختلف برای مشاركت در سرمایه‌ گذاری ‌های وسیع صنعتی و عمرانی را فراهم می‌كند. این كنفرانس با حضور شركت‌كنندگان خارجی و داخلی در زمینه «حمل و نقل ریلی، جاده‌یی، هوایی، دریایی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی با هدف جذب مشاركت سرمایه‌گذاران خارجی در روزهای 11 و 12مهرماه فعالیت خود را آغاز خواهد كرد.
ه گزارش «تعادل»، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی كه صبح دیروز به همین مناسبت برگزار شد، با اشاره به اینكه تاكنون كشورهایی نظیر فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، قطر و امارات برای حضور در این مراسم ثبت‌نام كرده ‌اند، تصریح كرد: در این كنفرانس 121پروژه برای سرمایه‌گذاری معرفی شده كه این تعداد پروژه با مبلغی افزون بر 25 میلیارد قابل بهره‌برداری است. وی در ادامه افزود: توسعه ناوگان جاده‌یی كشور نیز در شرایطی كه بیش از 122هزار كامیون با عمر بالای 25سال در این حوزه فعالیت دارند، یكی از پروژه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می ‌رود. وی همچنین از بدهی‌های بنادر و شركت‌های فرودگاهی سخن به میان آورد و بر عدم تعمیم هزینه ‌های عمومی بر هزینه‌ های كسب و كار تاكید كرد.

*** بازتاب گسترده دیدار رهبری با جانبازان دفاع مقدس
آیت ‌الله خامنه ‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح دیروز و در آستانه‌ هفته‌ دفاع مقدس، به مدت 2 ساعت و نیم، با جمعی از جانبازان قطع نخاع و جانبازان بالای 70 درصد كه همزمان چشمان و یك یا دو عضو بدن خود را از دست داده‌ اند و همچنین خانواده‌ های آنان، از نزدیك دیداركردند و در فضایی صمیمی آنان را مورد تفقد قرار دادند. خبر این دیدار محور مشترك روزنامه های صبح بود.
روزنامه ی «اطلاعات» در گزارش «جانبازان تصویری زنده از دوران دفاع مقدس هستند» با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب نوشت: حضرت آیت ‌الله خامنه‌ ای بعد از دیدار با جانبازان و خانواده‌های آنان در سخنان كوتاهی با اشاره به رنج‌ها و مشكلات جسمی جانبازان، اجر آنان را به دلیل این‌ امتحان سخت مضاعف و رو به افزایش دانستند.
به گزارش اطلاعات، ایشان تأكید كردند: جانبازان، از یك طرف گویای جنایات قدرت ‌هایی هستند كه از صدام حمایت كردند و از طرف دیگر نشان‌ دهنده‌ عظمت و بزرگواری ‌امام راحل رحمه ‌الله و انقلابی هستند كه توانست چنین انسان ‌های والا مقامی را تربیت كند و به جبهه ‌ها بفرستد.
روزنامه ی «جوان» در بازتاب این دیدار تیتر «دیدار یار با پاسداران ایستادگی» را برگزید.
روزنامه ی «جام جم» هم در تیتر خبری خود از «تجلیل رهبر معظم انقلاب از یادگاران دفاع مقدس» گفت.
خبر این دیدار همچنین در روزنامه های «سیاست روز»، «كیهان»، «خراسان» و «رسالت» در تیتر نخست جای گرفت.
سایر روزنامه ها نیز این خبر را در صفحه ی نخست خود بازتاب دادند.

*** ایران پیر می شود
كارشناسان جمعیت نسبت به افزایش تعداد سالمندان در كشور هشدار می دهند و می گویند ایران در حال پیر شدن است. همچنین كاهش نرخ زاد و ولد نیز از دیگر نگرانی های جمعیتی این سال های ایران است.
روزنامه ی «شهروند» در گزارش امروز خود با اشاره به روز جهانی سالمند نوشت: روز جهانی سالمند این بار هم با آمارها و خبرهای مختلف درباره سالمندان ایرانی از راه رسید. خبرهایی كه از تعداد ٦ میلیونی سالمندان در ایران حكایت دارد و بدون درآمد و حقوق بازنشستگی ٤٤‌ درصد سالمندان ایرانی.
این روزنامه با اشاره به اظهارنظر مسوولان این حوزه، افزود: در روزی كه گذشت هم مسئولان وزارت بهداشت و هم سازمان بهزیستی به نشست‌های خبری جداگانه‌ای آمدند تا از آخرین وضع سالمندان ایرانی بگویند. در این نشست‌ها، معاون بهداشت وزارت بهداشت از وجود بیش از ٦میلیون سالمند در كشور خبر داد و بر لزوم گسترش خدمات سالمندی تأكید كرد و مدیركل سازمان بهزیستی استان تهران گفت، زنگ خطر سالمندی در ایران به صدا در آمده است.
به گزارش شهروند، «علی‌اكبر سیاری»، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری كه به مناسبت روز سالمند برگزار شد، با بیان این‌كه طبق آماری كه از سرشماری‌های گذشته به دست آمده، بیش از ٦میلیون سالمند در كشور داریم، گفت كه مطمئنا اكنون تعداد سالمندان كشور بیشتر شده است: «در حال حاضر ٧٠‌درصد جمعیت ما سنین بین ١٥ تا ٦٥‌ سال دارند. این دوران، دورانی طلایی است. سالی یك‌میلیون نفر به جمعیت كشور ما اضافه می‌شود اما به علت رشد بالای جمعیت در دهه‌های ٥٠ و ٦٠، رشد سالمندی ما نسبت به كشورهای دیگر بالاست.»
* گروه پژوهش و تحلیل خبری
* پژوهشم**9283**2054