۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81767849
T T
۰ نفر

سهم ناچیز پنج درصدی صنعت خودرو از فناوری نانو

۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81767849
سهم ناچیز پنج درصدی صنعت خودرو از فناوری نانو

تهران-ایرنا-رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از سهم پنج درصدی حوزه خودرو از فناوری نانو ابراز تاسف كرد و گفت:فعالیت های فناوری نانو در دیگر حوزه های صنعتی نسبت به خودرو گسترده تر است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سعید سركار روز دوشنبه در نشست تخصصی معرفی تجاری سازی فناوری نانو در صنعت خودرو اظهار داشت: فعالیت های نانو به سه مرحله تقسیم می شود كه مرحله نخست به تولید نانو مواد برمی گردد و خوشبختانه ما در این حوزه موفق عمل كرده ایم به طوریكه بیش از 95 درصد دانش فنی تولید نانو مواد را به دست آورده ایم.
وی ادامه داد:فاز دوم در مجموعه فعالیت های نانو مربوط به رسوخ این فناوری در صنایع است كه ما روی این مرحله متمركز شده و تاكنون در هشت حوزه صنعتی، نانو را بسط داده ایم.
سركار به صاحبان صنایع هشدار داد درصورت غفلت از به كارگیری نانو، در آینده نه چندان دور قدرت رقابت پذیری و بازارهای خود را از دست خواهند داد.
وی ادامه داد: تولید محصولات هوشمند، سومین فاز فعالیت های نانو را تشكیل می دهد كه محصولاتی مانند داروهای هوشمند یا پارچه های هوشمند براساس شرایط محیطی، عملكردهای خاصی را از خود نشان می دهند كه در این حوزه نیز اقدامات خوبی انجام داده ایم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران بر ضرورت توجه و تمركز بیشتر بر اقتصاد مقاومتی تاكید كرد و گفت: اقتصاد مقاومتی دارای دو مولفه اصلی شامل تولید محصولات استراتژیك و اقتصاد دانش بنیان است و با پیشرفت در حوزه های دانش بنیان می توانیم در بسیاری كشورها نفوذ كرده و آنها را به خود وابسته كنیم.
وی تصریح كرد: ایران از بنیه و لیاقت لازم برای داشتن یك اقتصاد تهاجمی برخوردار است و می توان با اقتصاد دانش بنیان كه از دل صنایع دانش بنیان بیرون می آید به فراسوی مرزها نگاه اقتصادی داشت.
سركار ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران را مورد نقد قرار داد و گفت: در بسیاری از حوزه ها صنعت نداریم و فقط با ماشین آلات و كارخانه طرف هستیم كه تفاوت كارخانه و صنعت كاملا مشخص است و دانشگاه به طور طبیعی نمی تواند با كارخانه ارتباط برقرار كند.
وی توضیح داد: در برخی حوزه ها چون ماشین آلات را از خارج خریداری، نصب و راه اندازی كرده ایم قادر به ارتقای آن نیستیم درصورتیكه صنعت، فرآیندی پویا است و قادر به ارتقای خود در گذر زمان است و برای داشتن صنعت باید خودمان طراح و ماشین ساز شویم.
رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود:از یك طرف باید به صاحبان صنایع حق بدهیم كه می گویند تولید و چاپ مقاله، دغدغه اصلی استادان دانشگاه است و آنها مشكلات صنعت و حساسیت زمان را درك نمی كنند و مشكل و مساله صنعت را به پایان نامه دانشجویی تبدیل كرده و نتیجه آن را سه سال بعد تحویل می دهند.
وی خاطرنشان كرد: از طرف دیگر، دانشگاهیان نیز صنعت را موجودی منفعل و وابسته به مونتاژ و كپی برداری می دانند و به طور كلی در كشور ما صنعت و دانشگاه مانند دو موجود نامتجانس هستند كه نمی توانند با یكدیگر همزیستی داشته باشند.
سركار یادآور شد: ارتباط دانشگاه و صنعت در غرب كاملا به هم تنیده و وابسته به حیات یكدیگر است و صنعت برای باقی ماندن در عرصه رقابت به تحقیقات دانشگاه نیاز دارد و دانشگاه نیز برای حفظ موجودیت خود نیازمند پول صنعت است و در كشور ما نیز تا زمانی كه بودجه های دولتی به دانشگاه و صنعت تزریق می شود این دو بخش قادر به برقراری ارتباط مناسب با یكدیگر نخواهند بود.
وی برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه در كشور در شرایط فعلی را ناممكن دانست و گفت: ایجاد این ارتباط نیازمند یك كاتالیزور و واسطه است كه شركت های دانش بنیان بهترین واسط میان صنعت و دانشگاه هستند زیرا از دل دانشگاه بیرون آمده اند، با حركت در مرز دانش آشنا هستند و یكی از خروجی های آنها تولید مقاله و تعریف پروژه های دانشجویی است و از سوی دیگر، مفهوم زمان، تجارت و اقتصاد را به خوبی درك می كنند و می توانند به عنوان پل واسط میان صنعت و دانشگاه نقش موثری ایفا كنند.
نشست تخصصی معرفی فرصت های صنعتی و تجاری در صنعت خودرو به میزبانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور معاون پژوهشی وزارتخانه های صنعت و علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در حاشیه این نشست دو روزه، نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای فناوری نانو در صنعت خودرو با حضور شركت های دانش بنیان برپا شده است.
علمی**1055**1440
۰ نفر