۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۵
کد خبر: 81768070
T T
۰ نفر

نكته ویژه گفت وگوی امیرعبدالهیان و بوگدانف

۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۵
کد خبر: 81768070
نكته ویژه گفت وگوی امیرعبدالهیان و بوگدانف

مسكو - ایرنا - مذاكرات فشره «حسین امیرعبدالهیان» و «میخاییل بوگدانف» معاونان وزارت خارجه ایران در مسكو با محوریت تحولات خاورمیانه بویژه سوریه در برگیرنده یك بخش ویژه بود كه در زبان دیپلماسی بیانگر موفقیت دیپلماسی دو كشور در پیش افتادن از تحولات پیچیده در منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این دیدار كه صبح امروز (دوشنبه) مدت كوتاهی پس از ورود معاون امور كشورهای عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران به مسكو انجام شد، بوگدانف نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقای مركزی، یكی از اصلی ترین دلایل دستاوردهای همگرایی تهران و روسیه در عرصه منطقه ای را فعالیت ویژه سفارتخانه های دو كشور خواند و گفت كه «سفیران ایران و روسیه در امور منطقه تسلط بسیار خوبی دارند.»
امیرعبدالهیان نیز با تایید این موضوع گفت: سرعت و تحولات منطقه به گونه ای است كه ایجاب می كندتماس ها روان تر صورت گیرد و سفارت ها هم توانسته اند این ماموریت را به گونه مطلوبی انجام دهند.
بوگدانف در پاسخ ضمن تایید دیدگاه همتای ایرانی خود در اهمیت ابتكارات ایران و روسیه درباره بحران سوریه اظهار كرد: شرایط خاورمیانه و گسترده تر شدن مباحث آن در سطح جهانی سبب شده كه ما و خبرنگاران همه در امور منطقه متخصص شویم.
در این دیدار كه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسكو برگزار شد، راه های افزایش همگرایی های ایران و روسیه برای پیشبرد حل مسالمت آمیز بحران سوریه با اولویت مبارزه با تروریسم بررسی شد.
امیر عبدالهیان برای انجام یك سفر دو روزه و مذاكره با مقامات روسی و یك نشست خبری در مسكو به سر می برد.
ایران و روسیه از زمان آغاز بحران سوریه با مخالفت در برابر حمایت چند كشور غربی و عربی از تروریست های تكفیری، خواستار حل مسالمت آمیز این بحران بدون دخالت خارجی و همچنین پایان پشتیبانی از تروریست ها شده اند كه با مخالفت آمریكا مواجه شده بود.
با گذشت بیش از چهار سال از این مخالفت ها، سرانجام آمریكا با اعلام رسمی پذیرش راهكار ایران و روسیه اعلام كرد كه می خواهد با اولویت نابودی تروریست ها، با تهران و سوریه همكاری و مذاكره كند و بر خلاف قبل كه تاكید می كرد حذف بشار اسد از قدرت پیش شرط هر گونه مذاكره ای است، خواست مردم سوریه و نتیجه نهایی مذاكرات طرف های سوری را در این زمینه تعیین كننده خواند.
اروپام**4**391**1516**1517