۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸
کد خبر: 81769046
T T
۰ نفر

مدل سه بعدی پیش جراحی جمجمه در اصفهان ساخته شد

۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸
کد خبر: 81769046
مدل سه بعدی پیش جراحی جمجمه در اصفهان ساخته شد

اصفهان- ایرنا- فناوران مستقر در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت مدل سه بعدی پیش جراحی جمجمه و كاسه چشم یك بیمار بمنظور استفاده در برنامه ریزی جراحی شدند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان روز سه شنبه اعلام كرد: مدل سه بعدی بازسازی جمجمه و كاسه چشم یك بیمار بمنظور استفاده در برنامه‌ریزی یك جراحی ترمیمی توسط شركت دانش‌بنیان صنایع نورا لایه نگار، مستقر در این شهرك طراحی و ساخته شد.
بر اساس این گزارش، در جراحی‌هایی كه پیچیدگی زیاد دارند، وجود مدل فیزیكی از آناتومی بدن بیمار می‌تواند شرایط واقعی كه جراح با آن مواجه می‌شود را شبیه‌سازی كند و به این ترتیب، تیم جراحی این فرصت را خواهد یافت تا برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای انجام عمل جراحی داشته باشد.
مدیر عامل شركت صنایع نورا لایه نگار روز سه شنبه در این باره به ایرنا گفت: مدل سه بعدی طراحی شده از جمجمه و كاسه چشم توسط دستگاه پرینتر سه بعدی و با مواد پلیمری ساخته شد.
احمد فروزمهر افزود: این مدل بازسازی شده قبل از انجام عمل جراحی به دست پزشك جراح رسید و زمان این عمل را از سه ساعت به 45 دقیقه كاهش داد.
وی اظهار كرد: طراحی و ساخت مدل سه بعدی پیش جراحی برای همه بافتهای بدن و در اعمال جراحی مختلف از جمله فك و صورت، مغز و اعصاب و ارتوپدی امكانپذیر است.
این كارشناس مهمترین مزایای استفاده از این مدلهای سه بعدی را كاهش چشمگیر زمان عمل جراحی و هزینه های آن و افزایش دقت در عمل جراحی خواند و گفت: مدل تهیه شده، امكان محاسبات هندسی دقیق پروتزهای پزشكی را فراهم می‌ كند و منجر به تشخیص ریسكهای جراحی و بكارگیری اقدامات مناسب برای كاهش این ریسك‌ها می‌شود.
فروزمهر با بیان اینكه مدل سه بعدی پیش جراحی با استفاده از اطلاعات فایل سی‌تی اسكن طراحی می شود، افزود: بر اساس اختلاف چگالی بافت‌های مختلف، امكان تفكیك اجزای بدن و انتخاب بخش‌های مورد نظر در نرم‌افزار وجود دارد.
وی ادامه داد: در این روش، قابلیت ترمیم اجزا آسیب دیده با حذف بافت یا اضافه كردن آن در نرم‌افزار و شبیه‌سازی عمل با وارد كردن پروتز یا اتصالات بر روی عضو مورد نظر وجود دارد كه خروجی این نرم‌افزار برای استفاده در پرینترهای سه بعدی مناسب است.
این كارشناس گفت: در مواردی نیز بر حسب نیاز پزشك جراح می‌توان با حذف بافتهای غیر استخوانی، استخوانهای عضو مورد نظر را به صورت مدل سه بعدی در نرم افزار شبیه سازی كرد و امكان محاسبه و تحلیل رفتار آن بخش از بدن را فراهم كرد.
مدل سه بعدی جمجمه و كاسه چشم در اصفهان برای برنامه‌ریزی جراحی ترمیمی یك بیمار با كمك دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان ساخته شد.
این بیمار كه مردی 33 ساله است در اثر یك حادثه شغلی دچار شكستگی‌های بسیاری در نواحی اطراف كاسه چشم و قسمت‌هایی از بینی شد كه این حادثه موجب از بین رفتن فرم كلی صورت و اختلالاتی در بینایی فرد شد.
پس از بررسی عكس‌های سی‌تی اسكن، گروه جراحی به این نتیجه رسیدند كه میزان آسیب‌دیدگی كاسه چشم باید محاسبه شود تا بتوان در مورد روش درمان نظر داد.
به دلیل طولانی بودن زمان چنین عملی و همچنین حساس بودن عمل بر روی نواحی اطراف چشم، گروه جراحی به این نتیجه رسیدند استفاده از یك مدل سه بعدی از شخص بیمار می‌تواند در برنامه‌ریزی قبل از جراحی، علاوه بر شكل دادن صفحات مورد استفاده در حین عمل بر روی آن، در اتاق عمل نیز استفاده شود.
این بیمار پس از هشت ماه مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از بررسی عكس‌های سی‌تی اسكن بعد از عمل از بهبودی كامل او و بازیابی فرم كلی صورت اطمینان حاصل شد.
حدود 400 شركت دانش بنیان در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است.
ت/3011/ 6508