۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۴۱
کد خبر: 81769651
T T
۰ نفر
نوسازي و ارتقاي مراكز ديسپاچينگ كشور

تهران - ايرنا - معاون راهبري شركت مديريت شبكه برق ايران از نوسازي و ارتقاي مراكز ديسپاچينگ كشور خبر داد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، مصطفي رجبي‌مشهدي با اشاره به بازديد اخير مديران صنعت برق از سامانه‌هاي ديسپاچينگ كشور چين، گفت: با توجه به اينكه تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مراكز ديسپاچينگ كنوني متعلق به تكنولوژي دهه 1980 ميلادي بوده و راهبري بهينه شبكه با اين مركز با اشكالات زيادي مواجه است، طبق برنامه ريزي انجام شده از سال 1387، احداث مراكز جديد ديسپاچينگ در دستور كار شركت توانير قرار گرفته است.
وي افزود: براين اساس قرارداد احداث مراكز جديد از سال 1388 به صورت EPC به گروه مپنا واگذار شده كه در حال حاضر مهم‍ترين اقدام براي اين پروژه، انتخاب سامانه SCADA،WAMS و EMS با برند معتبر جهاني است.
رجبي ادامه داد: شركت مديريت شبكه برق ايران با هدف دستيابي به بهترين سامانه براي اين مركز، انجام بازديدهاي ميداني از مراكز مهم ديسپاچينگ دنيا از جمله چين و برندهاي مهم اروپايي را در دستور كار خود قرار داده است.
وي با بيان اينكه در مرداد ماه سال جاري هيأتي از سوي شركت مديريت شبكه برق ايران از مراكز مهم برق چين بازديد كرد، گفت: اين بازديد با هدف آشنايي با شبكه برق كشور چين، ساختار و وظايف مراكز كنترل شبكه برق و بازديد از مراكز كنترل ديسپاچينگ ناحيه شرق در شانگهاي، استان نانجينگ، ناحيه شمال در پكن و اداره مركزي شركت ناري عازم اين كشور شد.
اين مقام مسؤول افزود: شبكه پرقدرت چين، با ظرفيت يك هزار و 320 گيگاوات و با ساختاري مركب از يك مركز NCC، هفت مركز RCC و 32 مركز PCC در رديف kosj رتبه‌بندي جهاني از نظر حجم شبكه قرار دارد و به اذعان مسؤولان آن شبكه، در 50 سال اخير دچار فروپاشي نشده است.
معاون راهبري شبكه برق ايران، گفت: در اين ماموريت روش بهره‌برداري و نحوه راهبري شبكه بزرگ برق چين توسط مراكز كنترل، سطوح مختلف ديسپاچينگ و وظايف آنها، قابليت و امكانات مراكز ديسپاچينگ در سطوح مختلف از اهداف مدنظر بوده و براي كنترل و نظارت شبكه توليد و انتقال از يك مركز ديسپاچينگ به نام NCC و هفت مركز ديسپاچينگ منطقه اي به‌نام RCCو 32 مركز ديسپاچينگ استاني يا PCC استفاده مي‌شود.
رجبي با بيان اينكه مراكز كنترل چين داراي قابليت مولتي‌سايت بوده و در صورت بروز مشكل در هر مركز، مركز ديگر مي‌تواند پشتيبان سامانه معيوب باشد، ادامه داد: مهمترين وظايف مركز پشتيبان NCC عبارت است از سعي در پايين آوردن هزينه توليد در كل شبكه، حفظ امنيت و پايداري كل شبكه برق و هماهنگي بين مراكز ديسپاچينگ هاي مناطق كه معمولاً ديسپاچينگ مناطق مسؤول پايداري و امنيت شبكه تحت پوشش خود هستند.
وي افزود: چنانچه مشكلي اتفاق بيفتد و از يك منطقه به مناطق ديگر سرايت كند، هماهنگي با مناطق جهت برگرداندن سامانه به حالت عادي توسط NCC انجام مي‌شود و جلوگيري از انتشار مشكل به كل شبكه از مسؤوليت‌هاي مركز NCC است.
اقتصام (1) 3065 **1558