به گزارش ايرنا ، حميد رضا كفاش روز چهارشنبه در آيين زنگ بازگشايي مدارس كه به صورت نمادين در دبيرستان دخترانه شهيد علياس ناحيه يك بندرعباس نواخته شد ، افزود: ساحت هاي تربيتي شامل تربيت ديني و اخلاقي ، تربيت سياسي و اجتماعي، تربيت زيستي و بدني ، تربيت هنري و زيبا شناختي، تربيت اقتصادي و حرفه اي و تربيت علمي و فناوري است كه تعليم وتربيت دانش آموزان براساس آنها صورت مي گيرد.
وي بيان داشت: تربيت انسان با روند تك ساحتي براي جامعه آسيب زا است كه متاسفانه برخي از خانواده ها ، فرزندان خود را تك ساحتي بار مي آورند كه اين روند موجب مي شود كه درآينده فردي منزوي شود و يا به ديگر مسيرهاي انحرافي گرايش يابد.
معاون وزير آموزش وپرورش اظهاركرد: خروجي آموزش بايد تربيت باشد و تفكيك بين فرايند تعليم و تربيت آسيب جدي را متوجه جامعه مي كند .
كفاش يادآورشد: همه فرهنگيان و مسوولان دست اندركارتعليم و تربيت بايد در امر تربيت دانش آموزان سهيم باشند و نبايد امر تربيت تنها متوجه مربيان پرورشي باشد.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش تاكيد كرد: همانگونه كه شهيد مطهري فرمودند علم و ايمان دوبال تفكيك ناپذير در مسير تربيت نيروي انسان است و اگر اين دو وجه مهم باهم نباشند انسان تك بعدي نمي تواند مسير سعادت و كمال را در جامعه پيش بگيرد .
به گفته وي، بيشترين مصيبت هاي جهان كه امروز نيز شاهد آن هستيم ناشي از همين غفلت و تربيت انسان تك ساحتي و تك بعدي است چراكه تربيت موثر و اصولي انسان در گرو رشد متوازن است.
كفاش دراين راستا با اشاره به ضرورت برخورداري از نگاهي جامع به مقوله تعليم و تربيت خاطرنشان كرد: سيره عملي بزرگاني همچون شهيد رجايي، شهيد بهشتي و شهيد مطهري و علامه طباطبايي و ديگر بزرگان وانديشمندان كشورمان نشان مي دهد اين بزرگان پايه گذران تفكر تربيت چند ساحتي هستند.
اين مقام مسوول در وزارت آموزش و پرورش همچنين بااشاره به يك اصل مهم تربيتي احترام به والدين را مورد تاكيد قرار داد و گفت: نيكي به والدين، تكريم بزرگان و احترام به معلم زمينه كار تربيتي است و اگراز اين مهم غفلت شود همه وجوه تربيت و پرورش انسان را به چالش خواهد كشيد.
وي استفاده از ظرفيت شوراها ، مشاركت مستمر دانش آموزان در فرايند اجرايي مدرسه ، بهره گيري كامل از ظرفيت تشكل ها و سازمان دانش آموزي را از جمله اولويت هاي معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش برشمرد و بيان داشت: تجربه عيني نشان داده است اگر با اعتماد و تقويت حس خودباوري، امور اجرايي را به دانش آموان واگذار كنيم شاهد اين خواهيم بود كه حتي از مسوولان نيز بهتر قادر به اداره امور هستند كه اين سرمايه ي بزرگي براي توسعه كشور است .
كفاش در پايان با اشاره به جايگاه استان هرمزگان در توسعه كشور، اين خطه از ميهن اسلامي را سرشار از استعداد و انگيزه عنوان كرد و گفت: فراهم شدن بستر رشد استعدادها نشان داده است فرزندان اين استان شايستگي هاي فراواني را در عرصه ملي از خود نشان داده اند كه اين يك ظرفيت بسيار ارزشمند در مسير توسعه استان است.
استاندار هرمزگان نيز در اين مراسم گفت: همه ي ظرفيت ها براي شروع پويا و بالنده ي سال تحصيلي جديد در خدمت آموزش و پرورش است.
جاسم جادري افزود: به طور قطع بدون برخورداري از آموزش و پرورش پويا و كارآمد هيچ توسعه اي اتفاق نخواهد افتاد چراكه تربيت نيروي انساني در گرو كارآمدي اين مجموعه مهم است.
وي بيان داشت: اصلي ترين رسالت آموزش و پرورش تربيت انسان هاي صالح است كه اين مهم در دين مبين اسلام بسيارمورد تاكيد است.
رييس شوراي آموزش وپرورش هرمزگان در ادامه با طرح چند سوال خطاب به دانش آموزان تاكيد كرد: درراستاي تحول و دستاوردهاي غرورآفرين نظام مقدس جمهوري اسلامي در عرصه ديپلماسي از دانش آموزان مي خواهم با تفكر و تامل بنويسند چه تدبيري بايد انديشه شود تا استان هرمزگان در دوران پسا تحريم بتواند از ظرفيت هاي خود در رشد و پويايي اقتصاد ملي بهره بگيرد.
وي ادامه داد: همچنين از دانش اموزان مي خواهيم جايگاه آموزش و پرورش در توسعه را تبيين كنند و بنويسند اگر استاندار بودند چه برنامه اي را براي استفاده حداكثري از فرصت هاي موجود در استان براي توسعه بويژه در دوران پسا تحريم در پيش خواهند گرفت.
مديركل آموزش وپرورش هرمزگان نيز با قرائت پيام وزير آموزش و پرورش و تبريك فرا رسيدن ماه مهر ، از همه تلاش ها در امر بازگشايي مطلوب مدارس قدرداني كرد و گفت: امروز درحالي به استقبال ماه مهر آمده ايم كه خدمتگزاران مردم در مجموعه آموزش و پرورش همه تلاش خود را درقالب پروژه مهر بكار گرفته اند تا دانش آموزان با آرامش خاطر سال جديد تحصيلي را آغاز نمايند.
علي كرمپور افزود: آموزش وپرورش يك مجموعه ي مردم نهاد است و برخورداري از جامعه ي توسعه يافته نيازمند اهتمام ويژه به مهمترين ركن آن يعني آموزش و پرورش است كه همه بايد براي توسعه و تعالي اين مجموعه، در امر تعليم و تربيت سهيم باشند.
وي ادامه داد: امسال در مجموع با دوره پيش دبستاني 340هزاردانش آموز در دوره هاي مختلف تحصيلي در سه هزار و 526مدرسه در قالب 15هزار و 168كلاس درس سال جديد تحصيلي را آغاز خواهند كرد و 14 هزار و 267 معلم نيز تدريس آنان را برعهده خواهند داشت.
دبير آموزش و پرورش هرمزگان در اين راستا از اعضاي شوراي آموزش وپرورش استان بويژه استاندار به عنوان رييس شورا قدرداني كرد و گفت: مديريت مطلوب و همراه با تدبير شورا كه همه ظرفيت ها را به سمت آموزش و پرورش سوق داد در فراهم شدن بستر مناسب براي سال تحصيلي جديد بسيار راهگشا بوده است.
گفتني است معاون پرورشي وفرهنگي وزارت آموزش و پرورش در جريان سفر يك روزه امروز چهارشنبه به منظور شركت در آيين بازگشايي مدارس، بهره برداري از يك واحد آموزشي در شهرك پيامبر اعظم بندرعباس و حضور در برنامه هاي فرهنگي - تربيتي وارد بندرعباس شد. ك/3
7195/6048
معاون وزير آموزش وپرورش:
ساحت هاي شش گانه تربيتي دانش آموزان بايد با هم توسعه پيداكنند
۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۷
کد خبر:
81770975
بندرعباس- ايرنا - معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش وپرورش گفت: براساس سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش ساحت هاي شش گانه تربيتي دانش آموزان بايد با هم توسعه پيدا كند.