به گزارش دویچه وله كمتر از دو هفته پیش (جمعه 20 شهریور/ 11 سپتامبر) در پی سقوط یك جرثقیل روی 'مسجدالحرام' در مكه 345 نفر كشته و مجروح شدند.
در نخستین گزارشها علت وقوع این حادثه توفان شدید اعلام شد. همزمان گزارشهای دیگری از نقش خطای انسانی در این حادثه خبر دادهاند.
شركت آلمانی 'لیبهر'، سازنده این جرثقیل كه كارشناسان خود را برای بررسی علت این حادثه به عربستان اعزام كرده، روز چهارشنبه، اول مهرماه اعلام كرد كه نقص فنی و توفان در این سانحه نقش تعیینكنندهای نداشتهاند.
** مهار نبودن بازوی جرثقیل
یكی از سخنگویان شركت 'لیبهر' میگوید در دستورالعملهای استفاده از این جرثقیل شیوه مقاومسازی آن در توفانهایی با شدت مختلف تشریح شده است.
او تاكید كرد كه این جرثقیل در روز حادثه مشغول به كار نبوده، با این همه برخلاف دستورالعملها بازوی 190 متری آن برای مقاومت مقابل باد شدید خم نشده است.
دو روز پس از این سانحه پایگاه خبری المواطن عربستان سعودی، با بررسی تصویرهای جرثقیل واژگون شده ادعای مقامهای مسئول درباره نقش توفان در سقوط آن را نادرست خواند.
این پایگاه خبری نوشت: «پایههای اصلی این جرثقیل بهصورت محكم به زمین سفت نشده بودند و در پایههای این جرثقیل از بتون براساس استانداردهای جهانی استفاده نشده است.»
این سایت عربستانی در ادامه نوشت: «در كاتالوگ استفاده از این جرثقیل نحوه ایمنسازی اطراف آن هم آموزش داده شده است كه متأسفانه مسئولان ذیربط به این بخش از ایمنسازی هم توجهی نكرده بودند.»
احتمال میرود كه هر دو عامل، روایت المواطن و ارزیابی رسمی شركت آلمانی 'لیبهر' كه علت سقوط را خم نبودن بازوی جرثقیل هنگام توفان ذكر كرده، میتوانند به این حادثه انجامیده باشند.
خاورم **1566**
تهران - ایرنا- متخصصان شركت سازنده جرثقیلی كه در مكه سقوط كرد علت این حادثه را رعایت نكردن نكات ایمنی و مهار نبودن آن اعلام كردند. در این حادثه 107 نفر، از جمله 11 زائر ایرانی كشته و صدها نفر مجروح شدند.