۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۴۹
کد خبر: 81778796
T T
۰ نفر
برگزيدگان نخستين دوره كتاب سال عاشورا معرفي شدند

تهران-ايرنا- 20 كتاب در حوزه عاشورا و در گروه هاي ادبيات، فرهنگ و تاريخ، هنر، ترجمه و كودك و نوجوان، به عنوان برگزيدگان نخستين دوره جايزه دعبل خزائي و كتاب سال عاشورا معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار معارف ايرنا، آيين اختتاميه نخستين جايزه دعبل عصر سه شنبه با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد تا در دو سال آينده بهترين و اثرگذارترين كتاب هاي تاريخ عاشورا و پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه معرفي شود.
در اين مراسم كه با حضور سيدعباس صالحي معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت الاسلام محمدرضا زائري، مجتبي رحماندوست، جواد محقق، اسماعيل اميني، علي عظيمي، علي اكبر اشعري و شمار ديگري از شخصيت هاي فرهنگي و هنري برگزار شد، از پديد آورندگان 17 اثر به عنوان آثار برگزيده و از سه كتاب به عنوان آثار شايسته تقدير تجليل شد.
در گروه هنر هادي لزيري در بخش عكس با اثر جامه دران برگزيده شد و مجتبي ملك زاده براي تركيب بند محتشم كاشاني كه به خط شكسته نستعليق نگارش شده به عنوان اثر برگزيده در بخش خوشنويسي معرفي شد.
در بخش هنرهاي تجسمي براي اثر روزي كه شبيه هيچ روزي نيست از محمد فدايي تجليل شد و در بخش پژوهش هنري مهدي امين فروغي براي تاليف كتاب شعر و موسيقي در نوحه هاي تهران قديم مورد تجليل قرار گرفت.
در گروه كودك و نوجوان هيات داوران هيچ اثري را انتخاب نكرد و در بخش داستاني از حميد گروگان براي كتاب ياد يار و ديار تجليل كردند.
در بخش تصويرگري و طراحي كتاب كودك و نوجوان كتاب هاي عطر گل سرخ با تصويرگري مرضيه صادقي و قصه عاشورا با تصويرگري فرهاد جمشيدي به عنوان آثار برتر معرفي شدند.
در گروه ادبيات، هيات داوران كتاب ضربان ذات نوشته قربان وليئي در بخش شعر و از ابوالفضل زروئي نصر‌آباد براي كتاب ماه به روايت آه، در بخش ادبيات داستاني تجليل كردند.
در بخش نوحه، كتاب هم صدا با جبرئيل نوشته سيدمحمد سادات اخوي و در بخش نمايش نامه و مجلس تعزيه، دفتر تعزيه 11 و 12 كاري از داود فتحعلي بيگي به عنوان آثار برتر معرفي و كتاب اين رستاخيز عام در پنج جلد نوشته غلامعلي نادعلي زاده به عنوان اثر شايسته تقدير معرفي شد.
در بخش نصر ادبي هيچ اثري به عنوان كانديدا انتخاب نشد و در بخش پژوهش ادبي كتاب حسين زباني ديگر نوشته نرگس انصاري معرفي و از حجت الاسلام مهدي پيشوايي براي تاليف كتاب تاريخ قيام و مقتل جامع سيدالشهدا (ع) و همچنين از آيت الله محمد محمدي ري شهري براي كتاب شهادت نامه امام حسين (ع) تجليل شد.
در بخش پژوهش فرهنگي كتاب تحول گفتمان در گزارش واقعه كربلا تاليف رقيه مير ابوالقاسمي به عنوان اثر برگزيده انتخاب شد و از كتاب آئين و اسطوره در ايران شيعي نوشته جبار رحماني به عنوان اثر شايسته تقدير تجليل به عمل آمد.
در گروه ترجمه كتاب ذبح عظيم ترجمه سيد عبدالحسين رييس السادات و كتاب زينب فرياد فرمند ترجمه غلامحسين انصاري به عنوان آثار برگزيده در بخش ترجمه به زبان فارسي و از كتاب واقعه طف نوشته عمر كمو نويسنده نيجريه اي به عنوان اثر برگزيده از زبان فارسي به زبان انگليسي تجليل شد.
نخستين جايزه دعبل خزائي به همت بنياد دعبل خزائي و مجموعه خيمه بعدازظهر سه شنبه در مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي (سرچشمه) برگزار شد.
540 كتاب به دبيرخانه اين جايزه ارسال شد و 123 اثر به مرحله دوم راه پيدا كرد و 54 اثر به عنوان كانديدا به مرحله نهايي راه يافتند.
رقابت در 18 رشته و پنج گروه برگزار شد كه طبق نظر داوران در رشته هاي نثر ادبي و شعر كودك و نوجوان هيچ اثري به مرحله نهايي راه نيافت.
فراهنگ**1003**1540**1027
۰ نفر