۱۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱
کد خبر: 81781862
T T
۰ نفر
برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان در اردهال كاشان

كاشان- ایرنا - آیین سنتی، مذهبی قالیشویان روز جمعه با حضور خیل عظیم مردم ولایتمدار كاشان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از سراسر میهن اسلامی در حرم مطهر سلطانعلی بن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیین سنتی مذهبی قالیشویان یكی از كهن‌ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است كه با هدف بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) به عنوان نخستین سفیر ولایت در ایران، در دومین جمعه مهرماه در كربلای ایران، مشهد اردهال برگزار می‌شود.
این آیین با ورود چوب به دستان منطقه فین كاشان، روز قبل از برگزاری مراسم قالیشویان در قالب دسته و هیات های یك هزار نفری با پای پیاده به منطقه اردهال كه مسیری 45 كیلومتری است، آغاز می شود.
آیین امسال متفاوت تر از هر سال با حضور پرشور سادات منطقه كاشان و مزین شدن صحن و سرای حرم مطهر حضرت سلطانعلی (ع) به پرچم های سبز و سفید به مناسبت همزمانی با بزرگترین عید شیعیان، غدیرخم برگزار شد.
در آیین قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین كاشان قالی مقدسی را كه سالیان پیش به منظور این آیین بافته شده است، به عنوان نمادی از پیكر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می ‌برند.
عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست می گیرند و با ندای یاحسین یاحسین به سمت مرقد باز می ‌گردانند و قالی را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.
حضرت علی ابن امام محمدباقر (ع) در سال 113 هجری قمری جهت تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد كاشان شد و به مدت سه سال در میان عاشقان اهل بیت (ع) به ارشاد مردم پرداخت.
وی در سال 116 هجری قمری با یارانش به جنگ با كفر زمانه می پردازد و پس از رشادتهای فراوان سرانجام در 27 جمادی الثانی در دره 'ازناوه' در نزدیكی مشهداردهال با یاران باوفایش به شهادت رسید و سر مباركش را از تن جدا كرده و برای حاكم جور وقت در شهر قزوین ارسال كردند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاك سپردند.
آیین قالیشویان مشهد اردهال در آذر سال 91 در فهرست آثار ناملموس سازمان یونسكو به ثبت رسید.
مشهد اردهال در 45 كیلومتری جنوب غربی كاشان واقع است.
3009/6021/ 1650
۰ نفر