۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۶
کد خبر: 81783353
T T
۰ نفر

آزادیخواهی كه پیكرش پنج بار دفن شد

۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۶
کد خبر: 81783353
آزادیخواهی كه پیكرش پنج بار دفن شد

مشهد- ایرنا- نوه كلنل محمدتقی خان پسیان گفت: پیكر مرحوم پسیان بعد از مرگ پنج بار دفن شد كه سه بار آن با تشییع پیكر از سوی مردم مشهد همراه بود.

فریده پسیان روز شنبه طی مراسم بزرگداشتی در محا مزارش در باغ نادری مشهد افزود: وی به دلیل آزادیخواهی مورد بغض حاكمان ستمشاهی وقت قرار گرفت و وی را به تجزیه تطلبی متهم می ساختند.
وی گفت: از آنجا كه مادر پسیان خواسته بود پیكر پسرش به تبریز انتقال یابد وی را در تابوتی آهنین به صورت امانت در مشهد و در باغ نادری دفن نمودند.
نوه كلنل محمدتقی خان پسیان افزود: بار نخست قبر او را از باغ نادری به ایستگاه سراب تغییر دادند ولی در بازسازی میدان سراب با برخورد به صندوق آهنین به گمان كشف گنج، در آن را باز نمودند و متوجه شدند كه تابوت كلنل است لذا برای بار دوم مردم مشهد وی را تشییع و در مكان كنونی دفن كردند.
وی گفت: برای بار دوم مزار وی را نبش قبر نموده و صندوق را در مكانی دفن كردند كه در زمان نخست وزیری مصدق با حفاری آن مكان جهت ساخت حمام سناباد به صندوق برخوردند كه دوباره مردم مشهد جنازه را در مراسمی پرشكوه تشییع نمودند و در مكان فعلی دفن شد.
او افزود: بار سوم به صورت شبانه صندوق حاوی جسد را در مكان نامعلومی دفن می كنند كه این بار نیز سیل در مشهد آن را جابجا و نمایان كرد و مشخص شد كه این تابوت كلنل پسیان است و این بار نیز با تشیع جنازه در مكان كنونی دفن می شود.
كلنل محمدتقی خان پسیان در سال 1270 در تبریز به دنیا آمد. وی در پایان جنگ جهانی اول به آلمان رفت و فرمانده بخشی از نیروهای آلمان شد كه عملیات موفقی علیه جبهه متفقین انجام داد. در همانجا بود كه وی با یادگیری خلبانی نام خود را به عنوان نخستین خلبان ایرانی ثبت نمود.
وی در سال 1298 به ایران بازگشت و به دستور سیدضیاء الدین طباطبایی، احمد قوام السلطنه استاندار خراسان را دستگیر كرد و به تهران فرستاد و خود به جای او نشست.
پسیان در طول دوره استانداری خود اقدامات عام المنفعه بسیاری از قبیل تاسیس بیمارستان، ساخت نخستین سیلوی گندم در ایران، لغو مالیاتهای ظالمانه و مبارزه با اعتیاد، احتكار و بیكاری انجام داد.
با نخست وزیری قوام، وی حاضر به اطاعت از وی نشد و به حكومت در خراسان ادامه داد و در نهایت دهم مهر ماه سال 1300 در سن 30 سالگی در نبردی نابرابر با سپاه قوام در نزدیكی آبادی جعفرآباد قوچان در راه مبارزه با ظلم و ستم جان خود را فدا كرد.
مرحوم پسیان در دیدار با رضاخان در كرمانشاه و قوام السلطنه در خراسان از آنها خواسته بود تا از مزدوری روسیه و انگلیس دست بردارند.
7500/1858
۰ نفر