۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۵
کد خبر: 81786099
T T
۰ نفر
چالش جدید آمریكا در اقیانوس آرام/ چین یك ناو هواپیمابر دیگر می‌سازد

پكن - ایرنا - چین اعلام كرد كه پس از ساخت موفقیت آمیز اولین ناو هواپیمابر خود، اینك قصد دارد دومین ناو خود را كه به مراتب پیشرفته تر و مدرن تر است، در راستای توسعه و افزایش قدرت نظامی اش در دریاها بسازد.

به گزارش ایرنا، تلاش‌ها و برنامه‌های دولت چین برای مدرن سازی توان نظامی به ویژه در بخش دریایی، به شدت نگرانی‌های مقامات آمریكایی را برانگیخته و این موضوع به باور كارشناسان، چالشی بزرگ برای این كشور در اقیانوس آرام به حساب می آید.
به گفته كارشناس نظامی، افزایش توان نظامی چین در عرصه دریایی باعث افزایش حضور این كشور در اقیانوس آرام شده است كه آمریكا برای مقابله با آن مجبور است از حضور دریایی خود در دیگر مناطق بكاهد.
خبر ساخت ناو جنگی از سوی چین در شرایطی مطرح می شود كه به تازگی ناو هسته ای هواپیمابر «رونالد ریگان» آمریكا در میان اعتراضات مردمی در بندر نیروی دریایی «یوكوسوكا» ژاپن پهلو گرفت.
چین هم اكنون دارای یك ناو هواپیمابر موسوم به ناو «لیائونینگ» است كه دو سال پیش ماموریت هایی را در اقیانوس آرام و دریای جنوبی انجام داده است.
روزنامه «كامرشیال دیلی» هنگ كنگ روز دوشنبه در گزارشی مدل ناو هواپیمابر جدید چین را «A 001» عنوان كرد كه دارای فن آوری های جدید الكترو مغناطیسی است و تجهیزات پیشرفته تری نسبت به اولین ناو این كشور بر روی آن نصب خواهد شد.
گزارش می افزاید: فن آوری های جدید در نظر گرفته شده در این ناو به جنگنده ها این امكان را می دهد كه با سوخت بیشتر و حجم بالای تسلیحاتی بر روی آن نشست و برخاست كنند.
چین بر این باور است كه قابلیت های بالایی به لحاظ نظامی دارد و با توجه به داشتن محدوده دریایی و ساحلی وسیع، یك ناو برای تامین امنیت این كشور كفایت نمی كند. ارتش این كشور حتی پیشتر اعلام كرده بود كه اگر لازم باشد برای ساخت ناوهای بیشتری دست به كار خواهد شد.
«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مدتی قبل از رویای بزرگ چین برای تبدیل شدن به یك قدرت بزرگ در جهان خبر داد و تلاش هایی از این دست بخشی از رهنمودهای رهبر چین محسوب می شود.
آمریكا اما در مقابل به شدت نگران است كه تسلط این كشور با قدرت گرفتن چین در آسیا و اقیانوس آرام كاهش یافته و به چالش كشیده شود.
چین ناوهای هواپیمابر را نماد ملت های بزرگ می داند و ارتش این كشور تاكید دارد كه این تجهیزات بر اقتدار كشور می افزاید.
«مایكل مك‌دویت،» دریادار سابق نیروی دریایی آمریكا و عضو ارشد «مركز تحلیل‌های دریایی» (سی ان ای) اخیرا در سخنانی اعلام كرد: «با روندی كه چین در پیش گرفته، ظرفیت‌های نیروی دریایی «ارتش آزادی‌بخش خلق» چین در 5 سال آینده از بسیاری از كشورها پیشی خواهد گرفت؛ این كشور ناوهای هواپیمابر بیشتری نسبت به كل ناوهای هواپیمابر هند و انگلیس در اختیار خواهد داشت و تعداد زیردریایی‌های هسته‌ای آن بیشتر از زیردریایی‌های هسته‌ای یكی از كشورهای فرانسه یا انگلیس خواهد بود.»
او همچنین تاكید كرد كه «تعداد ناوشكن‌های نیروی دریایی این كشور نیز برابر با تعداد كل ناوشكن‌های كشورهای جهان منهای آمریكا خواهد بود.»
توجه ویژه دولت چین به افزایش توان نظامی در بخش های مختلف حتی باعث شد بودجه نظامی این كشور در سال جاری میلادی (2015) با 10.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل (2014) به 144.2 میلیارد دلار برسد.
بودجه نظامی این كشور در سال 2014 و 2013 به ترتیب 132 و 123 میلیارد دلار بود.
گزارش ها حاكیست كه بودجه نظامی چین هم اكنون با كمی كاهش در مقام دوم جهان بعد از آمریكا قرار دارد.
آساق*1597